خصوصا خانوما، واسه کاهش وزن به هر ترفندی متوصل می شن که گاه احتمال داره با زیانایی واسه سلامتی شون هم همراه باشه. مثلا در گذشته در مورد رژیمای لاغری چون رژیم یویویی مطالبی رو گفتیم و مخاطراتی رو واسه مثل این رژیما شمردیم. چیزی که در روند کاهش وزن بیشترین اهمیت رو داره، نبود آسیب به بدن تلقی می شه که همیشه باید روش زوم بشه. این رو هم باید روش زوم کرد که داشتن اندامی متناسب به قیمت دچار شدن به خیلی از امراض، هیچوقت و هیچ وقت مطلوب نیس.

حالا خوبیش اینه پژوهشای محققان علم تغذیه، همیشه نتیجه هایی رو در این مورد در اختیار افراد قرار میده که یکی از اونا، تحقیق در مورد مصرف قهوه و زمان مناسب مصرف اون هستش که به کاهش وزن هم منجر می شه.

تحقیقات گذشته محققان نشون میده، مصرف قهوه درست قبل از انجام ورزشای روزانه دلیل کاهش وزن می شه.
براساس این مطالعه مصرف ۴ فنجون قهوه درست قبل از انجام تمرینای روزانه ورزشی، کیفیت اون ورزش رو زیاد کرده و به سوزوندن کالریای اضافه هم کمک می کنه.

براساس این مطالعه، مصرف ۴۰۰ میلی گرم کافئین قبل از ورزش کردن، به سوزوندن چربیای بدن کمک می کنه و اندازه سوزوندن چربی در بین فعالیتای بدنی رو هم زیاد می کنه.

این تحقیق به مخالفت با تحقیقات قبلی در مورد مصرف قهوه پرداخته و این ماده رو واسه کارکرد بهتر و سوزوندن کالری بیشتر مناسب می دونه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۵ پرسش برای به دست آوردن شناخت بهتر از جایی که قصد دارید در آن استخدام شوید

البته هنوزم در مورد مقدار مصرف قهوه مناقشاتی هست چون که بعضی از محققان مصرف تنها یه فنجون از اون در طول روز رو کافی می دونن. دلیل اصلی مصرف تنها یه فنجون رو هم افزایش اندازه کلسترول خون و احتمال دچار شدن به بیماریای قلبی می دونن.

در گذشته به دلیل احتمال اعتیاد به مصرف کافئین، مقدار بیشتر از اندازه اون پیشنهاد نمی شد.
به خاطر همین هم به ورزشکاران پیشنهاد می شد که در روزای قبل از شروع مسابقات، از مصرف نوشیدنیای انرژی زا یا قهوه دوری کنن تا اندازه کارآیی اونا زیاد شه.

محققان دانشگاه «سائو پائولو» در برزیل، ادعای قبلی رو بی اعتبار دونسته و مصرف قهوه رو در افزایش کارآیی افراد موثر می دونن.

پژوهشا نشون میدن که مصرف قرصای شامل ۴۰۰ میلی گرم کافئین قبل از مسابقه، دلیل می شه که توانایی ورزشکاران واسه دویدن، شنا و دوچرخه سواری کردن زیاد شه.
علاوه بر این دلیل می شه که موقع انجام فعالیتای یاد شده، کالری بیشتری سوزونده و منتهی به کاهش وزن هم بشه.

در این تحقیق از داوطلبان خواسته شد که یه ساعت قبل از انجام تمرینای ورزشی خود از نوشیدنیای انرژی زا استفاده کنن. این کار ۳٫۳ درصد کارآیی اونا رو در مقایسه با آدمایی که این نوشیدنیا رو مصرف نکردن، بالا برد.

در مورد ورزشای سرعتی هم، نشونه هایی در عمکلرد سریع تر ورزشکاران دیده شد.
در ورزشای حرفه ای قانون مشخصی واسه افزایش این کارآیی وجود نداره مگه اینکه، دُز کافئین با افزایش زیادی همراه باشه. با این حال بهترین اندازه مصرف واسه جلوگیری از هر گونه آسیب احتمالی، همون ۴۰۰ میلی گرم دونسته شده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۰ نکته جالب درباره کره زمین که احتمالا از آن‎ها چیزی نمی‎دانید

مصرف بیشتر از این اندازه از کافئین می تونه آسیبای جبران ناپذیری رو به همراه داشته باشه. تحقیقات انجام پذیرفته در کلینیک «مایو» نشون میده که در میان آدمایی که در برابر حملات قلبی قرار دارن، مصرف بیشتر از یه فجان قهوه، مخاطراتی رو داره.

دکتر «راب وان دام»، اپیدمیولوژیست دانشگاه هاروارد در گذشته و در مصاحبه ای با نشریه Today به خطر افزایش کلسترول با مصرف کافئین اشاره هایی کرده بود.

از اونجایی که کافئین، در کنار امتیازات خود، مضراتی هم داره به خاطر همین هم در میان محققان نظرات متناقضی در مورد مصرف اون هست.
با این حال مصرف قهوه در مقایسه با قرصای جانشین اون در کاهش درد، موثرتره.

تحقیقات محققان بیمارستان کودکان بوستون نشون داده موشایی که کافئین مصرف می کردن، مقاومت بدنی بیشتری رو در مقابل درد از خود نشون می دادن. علاوه بر این تحقیقات انجام پذیرفته در دانشگاه «ساوتهمپتون» نشون داده که کافئین خطر دچار شدن به سرطان کبد رو هم کم می کنه.

یافته های در رابطه محققان نشون داده آدمایی که روزانه یه فنجون قهوه میل می کنن در مقایسه با بقیه تا ۲۰ درصد کمتر به شکلای جور واجور بیماریای شایع گرفتار می شن.

مصرف بیشتر از دو فنجون هم این خطر رو تا ۳۵ کم می کنه این در حالیه که نوشیدن ۵ فنجون قهوه، خطر دچار شدن به سرطان کبد رو حدود ۵۰ درصد کم می کنه.

نویسندگان این تحقیق اینجور می نویسند: “دلایلی چون کاهش دچار شدن به بیماریای طولانی کبد، دلیل می شه که نوشیدن قهوه بخشی از سبک زندگی افراد باشه. کسایی که به دلایل مضر بودن کافئین واسه سلامتی شون اونو از رژیم غذایی خود حذف کردن می تونن از قهوه های بدون کافئین استفاده کنن.”

این مطلب را هم از دست ندهید :   «به جهنم خوش آمدی»: ماجراهایی باورنکردنی از برده‌داری در مخوف‌ترین «زندان زنان» روسیه