شاید واسه هممون پیش اومده باشه که آدامسی رو قورت داده باشیم و در مورد مشکلات خطرناک اون نگران باشیم ؟! در این مقاله میخوایم نظر پزشکان در مورد این مسئله رو بررسی کنیم.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ جویدن آدامس از عاداتیه که خیلی از افراد دارن. با ورود شکل های جور واجور و اقسام طعما و مزه های آدامس، اندازه مصرف اون در میان افراد افزایش هم پیدا کرده. همیشه این ترس وجود داشته که وقتی یهو و به طور غیر از قصد آدامسی رو قورت می دیم چه اتفاقی در بدن مون اتفاق می افته و همیشه شایعات زیادی مبنی بر قورت دادن اون وجود داشته. اینکه آدامسی که قورت دادین تا ۷ سال در داخل معده تون باقی می مونه، غلطه. این گفته یه کذب محضه. البته بدین معنا هم نیس که هرچقدر دلمون بخواد اینجور کاری رو انجام بدیم.

پزشکان می گن که آدامس به شکلی ساخته نشده که قابل خوردن باشه، اما در بخشای داخلی بدن تون هم انسدادی رو به وجود نیاورده و باعث به هم چسبیدن اندامای داخلی بدن تون هم نمی شه.

پس وقتی آدامس رو قورت می دید، چه اتفاقی در بدن تون میفته؟

طبق یافته های دکتر لیزا گانجو، متخصص بیماریای معده و روده، در مرکز پزشکی لانگون در شهر نیویورک، آدامس مانند هر ماده خوراکی دیگری همون راه همیشگی رو طی می کنه فرقش اینه که کمی سخت تر جذب می شه.

ایشون به شرکت «بازفید» میگه: “اگه معده شما بتونه مواد غذایی ای چون یه استیک سفت رو هضم کنه، مطمئن باشین که از پس آدامس هم بر میاد.”

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های منتخب امروز ۱۹ دی ماه ۱۳۹۰

ایشون بر این نکته هم اشاره میکنه: “به دلیل وجود مواد شیمیایی در آدامس به طور کامل در معده حل نمی شه. هم اینکه مواد تشکیل دهنده اون بوسیله روده کوچیک جذب کامل نمی شه.”

مواد تشکیل دهنده آدامس به غیر از ترکیبات اصلی اون شامل شیرین کننده ها، رنگ و طعم دهنده ها هم هست. چیزی که توانایی جذب نداره همون ترکیبات پایه آدامس هستن که مثلا شامل الاستومرزها، رزین، چربی، ماده امولسیون و مومه. اینا موادی هستن که بوسیله معده و روده کوچیک قابل تجزیه شدن نیستن، درست مثل بقیه ترکیبات مواد غذایی که در بدن خوب تجزیه و جذب نمی شن.

دکتر گانجو میگه: “نمیشه زمان مشخصی رو واسه هضم این مواد تخمین زد چون که جنب و جوش سیستم هضم بدن افراد جورواجور با هم تفاوتایی داره.”

باحال این جاست که در تحقیق دیگری که بوسیله دکتر دیوید میلو، از کلینیک کودکان در اورلاندوی فلوریدا انجام و یافته های اون به انجمن محققان آمریکا اعلام شده بود نشون داد که کولونوسکوپیای انجام پذیرفته روی معده روشن میکنه که عمر حضور این مواد هیچوقت بیشتر از یه هفته نیس.

به این معناست که هر ماده ای غذایی که بخورین یا غورت بدید شاید در عرض یه هفته دفع می شه.

اما اگه در بازه وقتی کوتاه چندین بار آدامسایی در اندازه های کوچیک رو قورت بدید و یا آدمس خیلی بزرگی رو اشتباهی ببلعید، می تونه دلیل انسداد در بخشای هضم مواد غذایی در بدن شه. این اتفاق خصوصا در مورد کودکان که اندازه این انداما در اونا کوچیک تره، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس نوشته عاشقانه از شاعران بزرگ

دکتر گانجو در مورد آدامس میگه: “از اونجایی که آدامس، هیچ خاصیت غذایی و مفیدی واسه بدن نداره، خیلی از کارشناسان خوردن اون رو منع می کنن.”

بدیش اینه در مرداد ماه سال گذشته، گزارشی مبنی بر اینکه سامانتا جنیکسِ ۱۹ ساله نزدیک بود بر اثر مصرف و قورت دادن تعداد حدود ۴ بسته آدامس جون خود رو از دست بده، اعلام شد.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

ما