حتما بارها شنیدین که درست در وقتی که از شما مصاحبه کاری می شه در همون زمان شمام در حال مصاحبه کردن از صاحبان کارین. اگه واقعا قصد کار کردن در اون محل رو دارین، لازمه سئوالای خوبی رو که مورد توجه دارین سوال کنین.

اما شما هر وقتی که واسه مصاحبه کاری می رید، واقعا این کار رو انجام می دید؟ و اگه این کار رو نمی کنین یه فرصت بزرگ رو در مورد مطرح کردن توانمندیای خود با رئیس آینده تون از دست دادین.

در واقع شما با این کار فرصت نشون دادن آمادگی و اعتماد به نفس تون رو به اون مجموعه از دست میدید. چیزی که همیشه واسه مدیران جذابیت داره و می تونه شانس استخدام شما رو بالا ببره.

حالا اگه از این به بعد به مصاحبه کاری دعوت شدید، چه سئوالایی می تونین سوال کنین؟ در این نوشته، ۵ سئوال هوشمندانه ای که می تونین در زمان مصاحبه از مدیر خود سوال کنین رو تقدیم حضوتون می کنیم، هر چند همیشه جواب کامل و شفافی رو از پرسیدن این موارد دریافت نمی کنین اما تا حدی اطلاعات به درد بخور و با ارزشی در مورد اون محل به دست میارید، اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین این پرسشا می تونن شما رو از اندازه توانمندیای رئیس آینده تون، اعضای گروه و در کل اون مجموعه باخبر کنن.

۱- شغلی که قراره به وسیله شما بردوش گرفته شه، یه موقعیت خالی در اون مجموعه س یا اینکه یه سمت جدیده؟ و اگه این موقعیتی خالیه چه اتفاقی قبل از این اتفاق افتاده؟

نویسنده این مقاله یعنی «جنی فاس» (Jenny Foss), میگه، چند ماه پیش، با فردی کار می کردم که گزینه پایانی واسه سِمَت مشاور مدیر یه شرکت معتبر بازایابی و فروش با حقوق مناسب بود. اون یه پیشنهاد دست به نقد خوب واسه کار داشت، اما فهمید که در سه سال گذشته، این شرکت سه نفر در همین پست رو دشته و حالا به دنبال چهارمین نفره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   شیزوفرنی به این معنی نیست که شما چند شخصیت مجزا دارید؛ بیشتر بدانید

این جریان معمایی رو تو ذهن ایشون به وجود آورد. اما روند تغییرات همیشگی در مدیریت، پی گیریش رو متوقف کرد.
اینجور حجم بالای معاملاتی جریانی رو در پشت سر خود داره که از آدمایی که در راس مجموعه قرار گرفتن، شروع می شه.

این فرد در زمان مصاحبه سئوال نکرده بود که به چه دلیل سمت خالی پیشنهاد شده بهش در این مجموعه خالی مونده. اما بهتر بود که این کار رو انجام می داد. چون که پرسیدن سئوالاتی این چنینی با اینکه جواب کاملی به اون داده نشه، دست کم موارد پیچیده و داستانای احتمالی پشت پرده رو روشن میکنن.

اون از قبول کردن شغل دوری کرد و حالا تو یه شرکت کوچیک و نه خیلی شناخته شده به کار فروش مشغوله.

۲- حجم معاملات مجموعه ای که قراره با اونا کار کنین چقدره؟

وقتی که پای حجم معاملات یه مجموعه می رسه، این حق شماس که در مورد اون سئوال سوال کنین. اگه سوال خود رو با اعتماد نفس و بدون متهم کردن طرف مقابل سوال کنین، نه فقط بد نیس بلکه این نشون دهنده اون هستش که شما واسه انجام فعالیت هاتون در اون شرکت روشمند عمل میکنین و به مجموعه و فعالیت هاش اهمیت می دید.

اگه پس از این سوال دریافتید که حجم معاملات جایی که می خواین در اون استخدام شید بالا و مهمه، بعد با همون لحنی که قبل از این گفته شد و این حس رو به مصاحبه گر نمی ده که شما طلبکارانه سئوال می کنین، در مورد اندازه مورد توجه مجموعه واسه افزایش حجم این معاملات سئوال کنین و هم سوال کنین که روش هدف دار کلی واسه صاف ساختن این راه چیه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   با ۳۰ سایت برتر گردشگری آشنا شوید

۳- سئوال دیگه اینه که اعضای گروهی که در اون مجموعه مشغول کار هستن واسه صرف نهار از مقر اصلی شرکت خارج می شن و یا اینکه سر میزهایشان غذا می خوردند؟

این سئوال، پرسشی عجیب تلقی نمی شه، اونو به شکلی سوال کنین که می خواین درک بهتری از فضای کاری تیمی که قراره با اون همراه شید به دست بیارین؛ به وسیله اینجور پرسشی میتونین دریابید که فضای مورد بحث فضای آرامش بخشی حساب می شه یا خیر. همونجوریکه مصاحبه روند عادی خود رو طی می کنه، می تونین سئوال دیگری سوال کنین که درآینده جلوی انتقادات رئیس تون رو می گیره و اون اینه که کارمندان این مجموعه اونقدر کار می کنن که نمی تونن بدون دادن وقتی به ناهار خوردن فعالیت هاشون رو دنبال کنن؟

کارمندان مجموعه ای که هیچوقت فرصتی رو واسه استراحت به خود اختصاص نمی دن همیشه خسته و ناراضی هستن، این روند رو در همون اول واسه خودتون شفاف سازی کنین خصوصا اگه جزو اون دسته آدمایی هستین که اهل نشستن به مدت طولانی پشت یه میز نیستن.

۴- عمکلرد مجموعه از دید مالی به چه صورته؟

یادتون باشه این اصلا بد نیس که در مورد وضعیت مالی مجموعه ای که شاید قرار باشه با اون همکاری کنین سئوالاتی سوال کنین چون که همیشه از راه سایتایی چون گوگل قادر نیستین اطلاعات کاملی در این مورد بدست بیارین.

درواقع این حق شماس که بدونین وارد مکانی میشین که در وضعیت ورشکستگی قرار داره یا خیر و سلامت مالی اون شرکت چیزیه که شک نداشته باشین باید پیش ار ورودتون بررسی بشه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   موسسه حقوقی سام ارائه دهنده‌ی خدمات اقامتی به آلمان

۵- پس از صحبتای ابتدایی سوال کنین که در مورد توانمندیام تردیدی دارین یا خیر؟

این سئوالیه که خیلی از ادما از پرسیدن اون ترس دارن، چون که می ترسن در جواب جواب مثبتی دریافت کنن. اما این سوال مهمی بوده و اینجور شفاف سازی بهتر از اون است که تنها روی صندلی بشینین و جریان مصاحبه رو ببینین.

اگه در بین مصاحبه توقفی به وجود اومد، فرد مصاحبه کننده، می خواد در مورد فاکتورهایی که براش اهمیت بیشتری داره، مواردی رو مورد بررسی بذاره. در این زمان احتمال اینکه شغل رو از اون خودتون کنین خیلی بیشتر از از دست دادن اون هستش.

همونجوریکه راه رو واسه پیدا کردن یه شغل و یا تغییر شغل فعلی تون طی می کنین، باید خودتون دائم هدایت گر این روند باشین و به اصطلاح این قایق رو به کنترل خود درآرین. مطمئن باشین که هیچکی به اندازه خودتون به پیدا کردن یه شغل مناسب اهمیت نمی ده.

پس خود جریان رو به دست بگیرین و از پرسیدن سئوالاتی که لازمه در زمان مصاحبه سوال شن افسوس نکنین. خودتون حامی خودتون باشین.

شغل موردنظرتان رو از اون خود کنین و از جای گرفتن در اون سمت، لذت ببرین.