در طول تاریخ، بشر موفق نشده واسه همه سؤالات خود درباره سیاره محل زندگی اش جوابی پیدا کنه.
اما حقایقی که تا به امروز درباره کره زمین فهمیدیم به اندازه ای حیرت انگیزه که به ما انگیزه میده به تحقیق درباره اون ادامه بدیم. مثلا: میدونید سرعت بهار چقدره؟ یا لایه اوزون چه شرایطی داره؟ و یا اینکه جایی در دنیا هست که زمینش صابون استخراج می شه؟ با چند نکته باحال درباره کره زمین همراه باشین.

۱- سوراخ لایه اوزون در حال کوچیک شدنه

تحقیقات نشون داده، در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال ۲۰۰۰، سوراخ لایه اوزون بر بالای قطب جنوب به اندازه ۴ میلیون کیلومتر مربع کوچیک شده و این روند ادامه داره.
قرارداد مونترال رو در این مسأله مؤثر و مهم ترین و موفق ترین پیمان زیست محیطی بین المللی می دونن. این قرارداد پیمانی بین المللیه که براساس اون تولید خیلی از ترکیبات دست ساخته بشر که موجب تخریب لایه اوزون می شن به طور کم کم متوقف می شه.
محققان قبل از این ادعا کرده بودن لایه اوزون در حال بازسازی شدنه اما حالا این مسأله ثابت شده.

۲- کمترین دمای دیده شده روی کره زمین حدود منفی ۵۴ درجه سانتیگراده

پایین ترین دمای ثبت شده روی زمین نزدیک به منفی ۱۲۹ درجه فارنهایت (حدود منفی ۵۴ درجه سانتیگراد) است. این دما در ۲۳ ژوئیه ۱۹۸۳ در ایستگاه تحقیقات علمی وستوک در قاره قطب جنوب ثبت شد.

۳- بهار سرعتی در حدود ۳ کیلومتر در ساعت داره

بهار با سرعتی نزدیک به ۳ کیلومتر در ساعت گذر می کنه.
محققان با بررسی سرعت شکوفه دادن گیاهان در نواحی جور واجور به این موضوع فهمیدن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   شیزوفرنی به این معنی نیست که شما چند شخصیت مجزا دارید؛ بیشتر بدانید

۴- تیان شون تنها کوهیه که در اونجا فشار خون بالا نمی ره

بالا رفتن فشار خون در زمان صعود به کوه چیزی طبیعیه. اما روی کره زمین کوهی هست که در اونجا این اتفاق نمی افته و اون کوهستان تیان شون در مرز چین و قزاقستانه. بومیان این منطقه فشار خون بسیار کمتری در مقایسه با ساکنان مناطق کم ارتفاع دارن.

 

۵- خاک کیمولوس شامل صابونه

 

کیمولوس یکی از جزایر کشور یونان در دریای اژه با مساحتی فقط در حدود ۵۳ کیلومتر مربعه اما یه ویژگی بسیار باحال داره.
در این جزیره، وقتی باران می باره زمین پوشیده از کف صابون می شه.
واقعا، خاک جزیره کیمولوس رس صابونی داره که یه جور صابون طبیعیه و افراد محلی از اون به جای صابونای معمولی استفاده می کنن.

۶- زمین ساخت صفحه ای از داغ شدن زمین جلوگیری می کنه

زمین تنها سیاره شناخته شده ایه که از ویژگی زمین ساخت صفحه ای برخورداره. زمین ساخت صفحه ای به صفحات زیاد سطح کره زمین اشاره داره که همیشه در حرکتند و موجب زلزله و به وجود اومدن کوه ها و چیزای دیگه ای به جز اینا می شن.
هفت صفحه بزرگ سیاره زمین یعنی همون قاره ها، در جهتای مختلفی با سرعت حدود ۱۰ سانتیمتر در سال حرکت می کنن. به لطف این سیستم، گاز کربن منتشر می شه که از گرم شدن بیشتر از اندازه زمین جلوگیری می کنه.
کربن یکی از مهم ترین عناصریه که زندگی روی سیاره زمین رو ممکن می کنن.

 

۷- رود آمازون یه قل در زیر زمین داره

 

این مطلب را هم از دست ندهید :   شیوه های مهاجرت به کانادا

حمزه رودی غیر رسمیه که به موازات رود آمازون اما در عمق حدوداً ۴ کیلومتری زیر زمین جریان داره.

این رود ۵۹۵۴ کیلومتر طول و ۳۹۹ کیلومتر عرض داره.

سرعت جریان آب این رود بسیار پایینه، یعنی تنها حدود چند فوت در هر سال (هر فوت حدود۳۰ سانتیمتره) که از سرعت یخچالای طبیعی کمتره. این رود در اعماق زمین، به اقیانوس اطلس می ریزه.

۸- ابرقاره پانگه آ دوباره به وجود میاد

حدود ۳۰۰ میلیون سال قبل، تقریبا همه خشکیای زمین یه ابرقاره به نام پانگه آ بود. در دوران ژوراسیک، پانگه آ به دو قاره تقسیم شد و هر کدوم از اونا بعدا خود دوباره به چند قاره دیگه تقسیم شدن. قاره گونداوا (که همون قاره های افریقا، امریکای جنوبی، قطب جنوب و هند و استرالیای امروزیه) اول از تقسیم لاراسیا (قاره های اوراسیا و امریکای شمالی امروزی) به وجود اومد. بعد، حدود ۱۵۰ میلیون سال قبل، قاره گونداوا چند تیکه شد.
شبه قاره هند از قاره قطب جنوب جدا شد و قاره های افریقا و امریکای جنوبی به وجود اومدن. امریکای شمالی هم حدود ۶۰ میلیون سال قبل، از اوراسیا جدا شد.
طبق اظهارات محققان، ظرف ۲۵۰ میلیون سال آینده، قاره های زمین با همدیگه ترکیب و تبدیل به ابرقاره ای جدید یعنی همون پانگه آی جدید می شن.

۹- قاره قطب جنوب ظرف ۲۵ سال، ۳ تریلیون تن یخ از دست داده

تحقیقات جدید نشون میده قاره قطب جنوب ظرف ۲۵ سال، ۳ تریلیون تن از یخ هاش رو از دست داده. فقط در سال ۲۰۱۷، کوه یخ لارسن اس. از قاره قطب جنوب جدا شد.
این کوه یخ بیشتر از ۱ تریلیون تن وزن داره و مساحت اون به اندازه نصف کشور جامائیکا (مساحت جامائیکا: ۱۰،۹۹۱ کیلومتر مربع) است.

این مطلب را هم از دست ندهید :   فیلم های ترسناکی که به منبع الهام قاتلان در دنیای واقعی تبدیل شدند [قسمت اول]

۱۰- در سال ۲۰۳۴ دوباره سایه ای بزرگ کره زمین رو می پوشه

یه ماهواره هواشناسی ژاپنی به نام هیماواری ۸، در سال ۲۰۱۶ پدیده ای منحصر به فرد رو ثبت کرد که طی اون اول روی زمین روز بود اما بعد یه سایه بزرگ تموم کره زمین رو پوشاند. این ویدیو (تصویر بالا) در ۹ مارس ۲۰۱۶ در بین خورشید گرفتگی و از فاصله ۳۳،۷۹۶ کیلومتری زمین تصویر ورداری شد.
بار دیگری که این پدیده عجیب رخ میده، بهار سال ۲۰۳۴ میلادیه.