این روزا تموم پادشاهان بی چون و به چه دلیل شتاب (چه در بخش تیونینگ و چه در بخش خودروهای استاندارد) از کشورای سر سبز اروپایی سر گرفتن.

با این وجود استثنائاتی هم در این مورد وجود دارن و شرکت آمریکایی AMS به عنوان تیونر قوی ترین و سریعترین نیسانای GT-R جهان، بی هیچ شک و تردیدی یکی از همین موارده.

پشت فرمون این هیولا، بعد از گذشت پنج ثانیه از شروع حرکت، در حالی که سرعت از حدود ۱۹۰ کیلومتر در ساعت گذشته، راه رو به پایانه، اما در کمال تعجب هنوز سه دنده دیگه واسه جلو رفتن هست.

فقط خدا می دونه که بیشترین حد سرعت این ماشین در صورت حذف محدود کننده های الکترونیکی به چه رقمی می رسه. هرچه باشه با وجود ۱۵۰۰ اسب بخار، قدرت تولیدی حتی از خاص ترین نسخه های تولیدی بوگاتی ویرون هم بیشتره.

این نیسان بر خلاف تیونینگ گسترده فنی، ظاهری به طور کامل مثل جی تی آرای دست نخورده کارخانه داره.

ولی این یه ماشین ژاپنی سر به راه نیس، در واقع بهتر می دونم که اونو یه شیطان تبعه آمریکا صدا کنم که فقط واسه بازی کردن با روح و روان شما طراحی شده.

این گودزیلاییه که از داروای تحریک کننده رشد استفاده کرده و در کنار اون هر دارو تقویت کننده ای رو می تونین تصور کنین.

به هرحال بعد از شروع تنها ۵ ثانیه از شروع حرکت، سرعت این نیسان به شکل ترسناک و مضحکی زیاد شده ولی حالا خوبیش اینه فضای کافی واسه ترسیدن بیشتر وجود نداره و ناچار به ترمز گیری هستم.

خالقان این اثر جز تیونرای فوق حرفه ای و بنام در میدون ساخت خودروهای خاص مسابقات درگ هستن و در کارنامه خود، خودروایی با اسب بخارای فوق العاده زیاد رو فت و فراوون دارن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   گزارش آماری از حراجمعه بامیلو؛ بازدید بیش از یک میلیون نفر در نخستین ساعت

در رزومه مارتین سابقه مهندسی مکانیک در شرکت میتسوبیشی دیده میشه که مخصوصا در ساخت کالاهایی مثل گالانت VR4،  اکلیپس و در آخر پلت فرم Evolution نقش داشته. از سال ۲۰۰۸ مارتین و تیمش تموم وقت و منابع خود رو متمرکز بر تیونینگ مدلای GT-R کردن. البته اونا تیونینگ هر چیزی از هیوندا تا پورشه رو هم براساس سفارش مشتریان انجام میدن.

این روزا هم تیم AMS هم اینکه ۳۰ مهندس دیگه همه مدلای اصلی و فابریک رو به مرکز ۱۸۰۰۰ هزار فوت مربع خود میارن تا بازده اونا رو بالاتر ببرن.

بر می گردیم به نیسان مورد بحث، AMS پکیجای GT-R متفاوتی رو به شما ارائه می کنه: ۶، ۹، ۱۰ و ۱۲ که هر کدوم ضربدر ۱۰۰ تقریباً برابر با قدرت خروجی پایانی هر پکیجه.

به خاطر این از کلمه تقریباً استفاده شد که سوخت مصرفی هم نوع خاصیه. طبق مقدار نیرو پایانی که خریدار سفارش میده نوع سوخت هم ربط داره.

قبل از نصب پکیجای سفارشی، مهندسین شرکت تموم تستای لازم رو انجام داده و ضعفای خودرو در چسبندگی و انتفال نیرو رو سبک و سنگین کردن.

مهندسین اطلاعات وارد شده به موتور VR38DETT رو تحلیل کرده و پس از تحلیلای فراوون به کمک برنامه SolidWorks 3D CAD طرح دقیق و اولیه کیتای توربو رو طراحی کرده و بعد پس از ساخت کیتا توربو و نصب اون روی موتور، تازه شروع به انجام تستای خیابانی و عملی می کنن.

البته توجه خاص مهندسین در تستای خیابانی روی دووم موتوره

پس اونا لیست بلند بالایی از قطعات داخلی تقویت شده (که بیشتر اونا دست ساز هم هستن) رو واسه Alpha 12 استفاده کردن.

طبق گفته رییس بخش فروش شرکت Eric Guadi ؛ مهندسان از ۵ یا ۶ موتور واسه تست استفاده کردن تا آخرسر تونستن بهترین اندازه کارکرد رو در دراز مدت، تخمین بزنن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   چگونه پسورد اینستاگرام را عوض کنیم؟

بالانس پایانی و تراش کاری بسیار دقیق قطعات موتور، هنر این صنعتگران رو در حرفه تیونینگ به نمایش میذاره. موتور حالا ۴ لیتر حجم داره و روی اونو با AMS CNC و سر سیلندر مسابقه ایی شرکت Ferrea و میل سوپاپای ساخت شرکت Bespoke نصب شده ان.

توربوای بزرگتر، اینترکولر جدید جلو، طراحی دوباره فیلترای هوا، کیتای جدا از هم و اگزوز به طور کامل جدید. همه و همه باهم در کنار ECU ریمپ شده و واسطه ورودی COBB در تولید قدرت بزرگ پیشرانه نقش دارن.

جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاجه BorgWarner هم با جعبه دنده حرفه ای از برند Shephered مجهز به کیت Dodson (واسه بهبود بخشیدن به روغن کاری، تعویض دنده و چیزای دیگه ای به جز اینا) تعویض شده.

بنا به سلیقه و در خواست مشتری، اکسل و مبدل کاتالیستی هم می تونه با شکلای جور واجور مسابقه ای یا حرفه ای جایزگین شه که قیمت بیشتری رو هم در بر میگیره.

بیشترین حد قدرت خروجی Alpha 12 برابر با ۱۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۹۰۰ lb-ft با بنزین اکتان ۹۵ه اما اگه قدرت خیلی بیشتری می خواین از سوخت مسابقه ایی هم می تونین استفاده کنین که توانی فوق العاده برابر ۱۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۰۵۰ lb-ft رو تولید می کنه. اینجور قدرتی، تو یه کلمه عجیب س.

24-ams-nissan-gt-r-alpha-12

به شخصه Alpha 9 با ۸۰۰ اسب بخار رو بررسی کرده بودم. تجربه متفاوتی از یه خودرو بود. حالا فرض کنین ۳۰۰ اسب بخار اضافه چیکار می تونه بکنه.

موضوع باحال بعدی در این خودرو اینه که خشونت و استحکامی که از خود در راه مستقیم نشون میده درون پیچا هم ادامه داره.

اگه بخوام مثالی واسه شتاب گیری این خودرو بزنم مثالی بهتر از به پرواز در اومدن جنگنده F/A-18 Super Hornet از روی ناو جنگی نیس.

این مطلب را هم از دست ندهید :   بهترین آنتی ویروس برای ویندوز ۱۰ کدام است؟

دلیل این مثال این بود که هم خودرو و هم جت هنگام شروع به حرکت کردن تو یه لحظه به طور کامل حجیم، سنگدل می شن و بی رحمانه فشار سهمگین G رو به شما وارد می کنن، از همه عجیب تر چسبندگی لاستیکای Nittoه.

سیستم کنترل کشش باز طراحی شده به خاطر لانچ بهتر خودرو، از نکات باحال این پروژه س. تو یه جمله واسه توصیف این خودرو میشه گفت که شما شتاب راکت، کارکرد و چسبندگی یه خودرو مسابقه ای فرمول و کیفیت سواری اروپایی رو باهم تجربه می کنین و اینجور ترکیبی در کمتر خودرو دیگری در جهان میشه دید.

مهم ترین نکته اینکه در آخر همه این تجربیات و اعداد ارقام کمتر از یه ملیون دلار واسه شما خرج بر می داره.

قیمت پایانی واسه مدل Alpha 12 برابر با ۲۰۰ هزار دلاره. این در حالیه که با این مقدار پول سریعترین و پر شتاب ترین خودرو سوپر اسپرت دنیا رو سوار میشین. وقت اون رسیده تا مقایسه آمار و ارقام Alpha 12 بیشتر خودشو به شما نمایش دهد.

نتیجه پایانی در آخر تو یه خط خلاصه می شه؛ با این وجود که این خودرو به طور کامل و بی رقیبه اما شرکت AMS به اون راضی نبوده و تلاش کرد سطح کارکرد این خودرو بالاتر ببره که موفق هم شده.

مدل جهش یافته Alpha 12 رو با نام Alpha Omega می خونن، واسه ثبت رکوردای تازه در راه س. در واقع این گودزیلا به حدی سریع شده که به جربزه میشه گفت از هایپر کارا هم سریعتره.

در آخر می تونین مقایسه شتاب نیسان جی تی ار با تیونینگ آلفا در برابر سوپر اسپرتای مشهور و خودرو فرمول یه رو ببینین: