What Pornography Really Does to a Relationship

استفاده هر کدوم از دو طرف رابطه از پورنوگرافی میتونه آینده اون رابطه رو با خطر مواجه کنه اما این خطر چقدر و چیجوریه؟

به گزارش آلامتو به نقل از سپیده دانایی؛ مطرح کردن اثرات و نتیجه های هرزه نگاری روی جوانان، بزرگسالان و همسران، از این ایده سرچشمه میگیره که سکوت درباره این مسئله اصلا راه حل مناسبی نیس و فقط بر پیچیدگی و گسترش مشکل اضافه می کنه.

از سویی کشور ما هرچند جزو کشورای مطرح در استفاده و تولید اثرات هرزه نگاری نیس، اثرات منفی به کار گیری اون بر مردم چیزی کاملا معلومه و نیاز به تحقیق و بررسی داره. پس در این متن می خوایم شما رو با بعضی اثرات و نتیجه های هرزه نگاری یا همون پورنوگرافی آشنا کنیم.

اینم بگیم که در مورد نتیجه های هرزه نگاری منابع فارسی کمی هست اما خیلی از متون خارجی (متونی که عموما به زبون کشورهاییه که در جفت و جور و به کار گیری هرزه نگاری در رتبه های اول هستن) نشون از زیادی بالای اثرات منفی هرزه نگاری داره که در زیر به بعضی از اونا اشاره شده. عواقبی که در اول اومده ان، بیشتر شامل جوانان و بزرگسالان می شن و عواقبی که در آخر اومده ان، بیشتر شامل حال همسران و زندگی زناشوییه.

وابستگی به هرزه نگاری

خیلی از آدمایی که به طرف هرزه نگاری می رن، کم کم به هرزه نگاری وابسته می شن و به نظر می رسه هرزه نگاری به عنوان یه محرک قوی جنسی در زندگی این افراد نقش بازی می کنه. واسه این افراد نسبت به هرزه نگاری مشغولیت ذهنی زیادی ایجاد می شه؛ همیشه به دنبال تصاویر جدیدتر و بعضی وقتا خشن تر می گردن؛ تعداد دفاعتی که از مواد هرزه نگاری استفاده می کنن بیشتر می شه؛ نمی تونن جلو خودشون رو بگیرن؛ در ساعاتی که امکان استفاده ندارن دچار دلهره و اضطراب می شن. این حالا یعنی فرد به هرزه نگاری وابسته شده.

ایجاد باورها و نگرشای غلط جنسی

به باور بعضی از کارشناسان علوم رفتاری، هرزه نگاری این توان رو داره تا به شکلی بنیادی، اعمال، نگرشا و باورهای جنسی افراد رو عوض کنه و حتی تعریف از رفتار جنسی رو از این رو به اون رو سازه.

خودارضایی شدید

هرزه نگاری به اشکال جور واجور اون به خصوص در مردان در مردان باعث تحریک شدید جنسی می شه و در آخر مشاهده می شه هر بار هرزه نگاری، حتی به صورت ناچیز مانند تماشای یه عکس مستهجن، میل شدیدی واسه خودارضایی در فرد بوجود میاره و تا وقتی که فرد خودارضایی نکنه، احساس تنش و اضطراب شدید داره.

تنهایی و کاهش روابط اجتماعی

محققان فکر می کنند گرایش و وابستگی به هرزه نگاری، دلیل تنهایی و دوری فرد از اجتماع و کاهش روابط اجتماعی اون می شه. این مشکل از اون روه که فرد نیازای جنسی خود رو به واسطه به کار گیری این تصاویر و خودارضایی مرتفع می سازه و پس نیاز و تمایلی واسه ارتباطات اجتماعی نخواد داشت.

احتمال دچار شدن به بیماریای مقاربتی

مبادرت به دیدن و به کار گیری مواد هرزه نگاری می تونه افراد رو وارد رابطه های جنسی خطرناک و نامعلوم ای بکنه که در اون احتمال دچار شدن به بیماریای مقاربتی مانند ایدز زیاد شه.

مشکلات کاری و کاهش تعهد شغلی

گرایش به هرزه نگاری واسه خیلی از آدما به حدیه که حتی در محیط کاری خود، بیشتر وقتشون رو به پیدا کردن و تماشای صحنه های مستهجن در اینترنت می پردازن و در نتیجه وقت کمتری واسه انجام تعهدات شغلی خود دارن. از طرفی همیشه نگران این هستن که رئیس یا همکاران اونا از هرزه نگاری شون اطلاع پیدا کنن و در نتیجه مشکلاتی ایجاد شه. پس کمبود وقت، استرس و تنش مخفی کاری و … باعث کاهش تعهدات شغلی و ایجاد مشکلات کاری حتی در حد اخراج می شه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   موسسه حقوقی زهرا محمدیاری

مشکلات قانونی

وقتی که آدما به سمت هرزه نگاری می رن، در رویارویی با اون بعضی وقتا کنترل خود رو از دست میدن و مبادرت به اعمالی مانند تهاجم جنسی، آزار کودکان، مزاحمت تلفنی و … می کنن که نتیجه این اعمال، ایجاد مشکلات و مسائل قانونی هستش. در واقع اندازه تحریک جنسی بعضی از فیلما، عکسا و متنای مستهجن، به حدیه که فرد، واقعیت سنجی خود رو از دست میده و کنترل کنترل غرایز واسه اون شدیدا ضعیف می شه و در آخر تحت تاثیر هیجانات ممکنه دست به اعمال خارج از عرف و قوانین اجتماعی بزنه.

دچار شدن به شکل های جور واجور مشکلات و انحرافات جنسی

بعضی وقتا مشاهده و شنیده می شه بعضی افراد واسه کاهش یا رفع مشکلات و بر عملکردهای جنسی خود به سمت تماشای فیلمای مستهجن و هرزه نگاری می رن. این در حالیه که تحقیقات نشون دهنده اون هستش که هرزه نگاری خود عامل ایجاد کننده یا آسون کننده خیلی از مشکلات و انحرافات جنسی مانند کم میلی جنسی، بیزاری جنسی، انزال زودرس، عورت نمایی و … است. در واقع وقتی فرد تمایل زیاده روی گونه به فیلم، عکس، متن و اصوات مستهجن پیدا می کنه، کم کم واسه به دست آوردن و شدید شدن توان جنسی خود دست به اعمالی می زنه که انحراف گونه و بیمارگونه س یا زمینه رشد و شدید شدن انحراف و بد عملکردی رو جفت و جور می کنه.

نتیجه های هرزه نگاری در همسران

در اندازه تمایل جنسی همسران به همدیگه دو عامل نقش بسیار مهمی بازی می کنن. یکی از این دو عامل، اندازه تمایل پایه واسه رابطه جنسی (یا لیبیدو) است که در درون هر کسی به صورت خدادادی نهاده شده. اندازه لیبیدو تعیین می کنه که فرد بدون این که محرک تحریک کننده ای وجود داشته باشه، چقدر به رابطه جنسی تمایل داره. علت دیگه ار تحریک پذیری جنسی می گن، یعنی اندازه تحریک جنسی وقتی که فردی در باربر محرکای تحریک کننده مانند فیلما یا تصاویر و … قرار میگیره. وقتی زوجی واسه یه مدت طولانی با همدیگه زندگی می کنن، عامل تحریک پذیری کم کم کم میشه و رابطه جنسی شون فقط تحت تاثیر لیبیدو اداره می شه.

این به طور کامل طبیعیه که همسران واسه برگردوندن شور و شوق سابقه به رابطه شون به دنبال راه حل باشن. در واقع هرساله فیلما، تصاویر، مجلات و حتی بازیای کامپیوتری بسیاری واسه برانگیختن و تحریک میل جنسی ساخته می شه اما این سوال همیشه مطرح بوده تماشای این جوری فیلما به همراه همسر واسه افزایش تمایلات جنسی و افزایش شور و گرما جنسی کار درستیه یا خیر. سوال دیگری که مطرح می شه اینه که میشه از این فیلما یا محتوا واسه یاد گرفتن رابطه جنسی استفاده کرد؟

این فیلما آموزشی نیس

ممکنه تصور خیلی از افراد این باشدکه این فیلما می تونن اثر آموزشی موثری داشته باشن و واسه جوونایی که منبعی واسه یاد گرفتن مهارتای جنسی ندارن، به درد بخور باشه اما اینطور نیس. این فیلما به خاطر کسب درآمد ساخته شدن و تقریبا در هیچ کدوم از اونا اثری از آموزش مشاهده نمی شه. واقعا فیلمای آموزشی بسیار کمی وجود دارن که روش ایجاد رابطه جنسی رو به درستی نشون داده باشن.

از طرف دیگه بعضی ممکنه بگن زن و شوهرا با دیدن این فیلما می تونن مهارتای یا روشای جدیدی یاد بگیرن. با اینحال در خیلی از فیلمای پورن روشای غیربهداشتی و ناسالم رابطه جنسی به نمایش گذاشته می شه که ممکنه همسران بدون توجه به اینکه این جوری فیلما، مثل هر فیلم دیگری ساخته شدن و بعضی از صحنه های اون طبیعی نیس به تقلید از اونا بپردازند و خودشون رو با مشکلات زیادی روبرو کنن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های جدید سریال قهوه تلخ

فیلمای پورن و انتظارات بالا

یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکنه این جوری فیلما واسه زن و شوهرا بسازن، بالا بردن سطح توقع همسران از کارکرد جنسی همدیگره. خیلی از کسائی که در این جور فیلما بازی می کنن به دقت از دید زیبایی ظاهری و توانایی بالای جسمی دستچین شدن و از اونجا که این فیلما واسه اهداف تجاری ساخته می شن، دست به کارایی میزنن که شاید در رابطه عادی زناشویی اتفاق نمی افته.

اونا واسه انجام این کارا پول می گیرن و واسه کسب درآمد بیشتر ممکنه دست به هر کاری بزنن. تماشای اونا می تونه به صورت ناخودآگاه این تصور رو بسازه که مثلا اندام همسرمون باید مثل اینجور آدمایی باشه یا همسرمون باید بتونه همه کارایی رو که بازیگران این فیلما انجام میدن، بکنه.

تاثیر این فیلما روی افراد در پژوهشای مختلفی بررسی شده. مثلا محققان تو یه مطالعه نشون دادن مردان پس از دیدن فقط ۲۶ عکس و یه فیلم ویدیویی ۶ دقیقه ای از خانمای برهنه، اندازه جذابیت همسرشون رو پایین تر آزمایش کردن.

دکتر زیلمن و دکتر بریانت هم دیدن فقط پس از پنج ساعت تماشای فیلمای پورن درزمان شش هفته، اندازه رضایت جنسی زنان و مردان کم شد. کسائی که در این تحقیق شرکت کرده بودن پس از شش هفته از ظاهر جسمی، احساسات و کارکرد جنسی همسرشون رضایت کمتری داشتن.

فیلمای پورن زن و مردن رو به یه اندازه تحریک نمی کنه

صنعت تولید فیلمای پورن واسه تحریک و لذت مردان به وجود اومده و حتی وقتی سازندگان این جوری فیلما متوجه درآمد بالای این صنعت شدن و عزمشونو جزم کردن واسه خانوما هم فیلمایی بسازن، این فیلما اونقدر که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفت. دلیل این طبیعت و وجود متفاوت زنان و مردونه.

در حالی که واسه مردان دیدن تصاویر تحریک کننده به هر صورتی جذابه، واسه خانوما دیدن صحنه هایی که در اون فقط به رابطه جنسی می پردازه و از عاطفه خبری نیس، جذابیتی نداره. زنان در خیال پردازیای خود هم بیشتر از اینکه به صرف شرکت در رابطه جنسی فکر کنن، اتفاق های مانند عاشق شدن یا وقت گذروندن با همسرشون رو تصور می کنن. واسه همینه که زنان و مردان به یه اندازه تحت تاثیر این فیلما قرار نمی گیرن.

تحریک نشدن از راه دیدن این فیلما ممکنه باعث شه زن به اندازه همسرش واسه ایجاد رابطه جنسی آماده نباشه و به خاطر همین ناهماهنگی بین همسران اونا رو دچار مشکل کنه. واقعا در جزوه ای آموزشی که بوسیله دانشگاه مینه سوتا منتشر شده، عنوان می شه ۲۱ درصد زنائی که مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرن، اون رو نتیجه مستقیم استفاده همسرشون از فیلمای پورن می دونن.

فیلمای پورن و صمیمیت

محققان نشون دادن تماشای فیلمای پورن در مردان با بی تفاوتی نسبت به زنان، بی ارزش قبول کردن تک همسری، شک کردن درباره ارزش ازدواج و کاهش تمایل به بچه دار شدن همراه س. دکتر زیلمن و دکتر بریانت در سال ۱۹۸۸ پژوهشی انجام دادن که رویارویی با فیلمای پورن باعث می شه افراد واسه رابطه جنسی بدون عاطفه اهمیت بیشتری قائل شن.

نکته باحال تحقیق اونا این بود که نتیجه تحقیق اونا هم درباره زنان و هم درباره مردان صدق می کرد. تماشای این جوری فیلما باعث می شه رابطه جنسی به جای تعاملی با معنی با همسر به یه رفتار بی معنا تبدیل شه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های شگفت‌انگیز از غول‌های اعماق دریا

هم اینکه در پژوهشا نشون داده شده که هم زنان و هم مردان به کار گیری این فیلما رو یه جور خیانت به رابطه می دونن که انحصاری بودن رابطه رو نابود می کنه. این فیلما به خصوص واسه زوجایی که درباره روابط جنسی با همدیگه مشکل دارن یا نمی تونن به همدیگه اعتماد کنن می تونه بسیار داغون کننده باشه.

دکتر گری بروکس عقیده داره که به کار گیری پورنوگرافی در مردان باعث ایجاد ترس از صمیمیت می شه. این فیلما باعث می شه مرد واسه تمایل به رابطه جنسی بیشتر از تمایل به ایجاد رابطه واقعی اهمیت قائل شه و توانایی اش واسه صمیمی عاطفی کاهش پیدا کنه.

فیلمای پورن و مشکلات فردی

مارتین هانت، سرپرست پژوهشی که در دانمارک روی اثرات پورت انجام شد، عقیده داره خیلی از افراد خودشون رو در برابر اثرات داغون کننده رسانه ها ایمن می دونن و واسه توجیه کار خودشون، فقط بر جنبه های مثبت دیدن این جوری فیلما تکیه می کنن، با این وجود تحقیقات بسیاری نشون داده که تماشای این فیلما باعث بروز مشکلاتی واسه فرد، همسر و جامعه می شه.

مثلا کارشناسان عصب شناسی به این نتیجه رسیدن که تماشای زیاد این جوری فیلما باعث از بین رفتن واکنشای جنسی در مردان جوون سالم می شه.

هم اینکه در سال ۲۰۰۶ موریسون و همکارانش به این نتیجه رسیدن که رابطه معناداری بین تماشای فیلمای پورن و اعتماد به نفس جنسی پسران دانشجو هست. هم اینکه دکتر اسکینر در پژوهشی که به صورت اینترنتی روی حدادا ۴۵۰ نفر انجام داد به این نتیجه رسید که بین تماشای این فیلما و افسردگی رابطه ای قوی هست. یعنی کسائی که چند بار در هفته یا روز به تماشای این فیلما می پردازن، نمره های خیلی بالایی در تستای افسردگی به دشت می کنن.

هم اینکه تحقیقات زیادی نشون داده تماشای این جوری فیلما باعث به وجود اومدن رفتار خشن می شه. تماشای این فیلما می تونه انگار اعتیاد تبدیل شه؛ به صورتی که زن یا مرد بدون دیدن این فیلما نتونن با همسرشون رابطه جنسی برقرار کنن یا دتر از اون تماشای این فیلما رو به رابطه جنسی سالم با همسرشون ترجیح بدن.

نتیجه گیری

تماشای فیلما یا عکسای پورن نه تنکها صمیمیت و شور و تمایل جنسی بین همسران رو افزایش نمی ده، بلکه به روش های جورواجور باعث تخریب رابطه عاطفی بین همسران هم می شه. پس واسه بهتر کردن رابطه با همسرمون چه کاذر باید بکنیم؟

– کتاب بخونین: کتابای بسیار خوبی وجود دارن که اصول ابتدایی ایجاد رابطه جنسی لذتبخش و پایدار رو آموزش میدن. از این کتابا می شه واسه بهبود رابطه جنسی استفاده کرد.

– با همسرتون صحبت کنین: از همسرتون بخواین روشی رو که باعث افزایش لذت اون می شه، براتون توضیح بده. شما هم واسه اون توضیح بدید چه چیز رو بیشتر دوست دارین.

– در کلاسای آموزشی شرکت کنین: حالا خوبیش اینه کلاسایی وجود دارن که به صورت جداگونه روشای بهبود رابطه جنسی رو واسه زنان و مردان آموزش میدن. شرکت در اینجور کلاسایی باعث می شه بدون آسیب رسوندن به صمیمیت رابطه تون اطلاعات آموزشی سالم و مناسب رو به دست بیارین.

– با یه مشاور متخصص مشورت کنین: اگر از روشای بالا نتیجه نگرفتید یا اگه به جز در بخش مسائل جنسی در بخش های دیگری هم احساس مشکل می کنین، حتما مشکلتون رو با یه مشاور متخصص در میان بذارین.

 

مهارتای ازدواج موفق چیه؟

چیزایی که نباید به همسر گفت

زناشویی سپیده دانایی چیه