هدر دادن وقت waste-time

اگه می خواید زمان رو مدیریت کنین و از هدر دادن وقت گران قیمت خود دست بکشین بهتره در ادامه با ما همراه شید تا با ۱۳ دلیل عادی هدر دادن وقت رو فهمیده باشین.

عادت مدیریت زمان به راحتی به دست نمی آید. موفق شدن یا نشدن ما در آخر به این بستگی داره که چیجوری از زمان در دسترس خود استفاده می کنیم. واسه به دست آوردن این عادت، دوری از انجام رفتارهایی که برنامه ی زمان بندی رو عقب بندازه و یا مانع انجام کار مهمی شه، لازمه. اینجا به ۱۳ رفتاری اشاره می کنیم که افراد ناموفق با انجام اون ها زمان خود رو به بدترین راه مدیریت می کنن:

۱. قبل از انجام کاری برنامه ریزی نمی کنن

جدول وقتی مخصوص قطار ها و افراد خشک و مقیده. شما به خودتون می گویید که همه چیز تحتِ کنترله و می توان بدون داشتن برنامه ای مشخص در دور و دور و بر قدم زد و کارا رو انجام داد. اما حقیقت چیز دیگه ایه. داشتن جدول وقتی حیاتیه. داشتن برنامه به شما کمک می کنه بدونین دقیقا چه کاری باید انجام بدین، به شما کمک می کنه یافته های کار خود رو ثبت کنین و کارای خود رو اولویت بندی کنین.

بدون یه برنامه ی نوشته شده، شاید زمان زیادی هدر میدید و در آخر روز، به یاد کارایی می افتید که باید انجام می دادین اما ندادید.

۲. کارای خود رو یادداشت نمی کنن

این مورد با مورد قبلی، یعنی داشتن برنامه رابطه ی تنگاتنگی داره. از پایه باید همه چیز رو نوشت. کاری رو که می خواهید انجام بدین رو بنویسین، کاری که انجام داده اید رو هم بنویسین و هم اینکه کارایی که وقت انجام اون ها رو نداشتید. مهم نیس که از گوشی، تقویم و یا هر چیز دیگری استفاده می کنین، فقط بنویسین!

۳. به آسونی حواسشون پرت می شه

در لحظه زندگی کردن بسیار مورد پسند و قشنگتر هستش. بعضی وقتا، داشتن اینجور خصیصه ای به شما اجازه می دهد در برخورد با مشکلات غیرمنتظره در زندگی انعطاف پذیر باشین و از زندگی و لحظات اون لذت ببرین؛ پس از فرصت های پیش بینی نشده استفاده کنین و زندگی جالبی در پیش بگیرین.

با این حال، اگه زندگی کردن در لحظه، همیشه تبدیل به حواس پرتی شه و شما رو از انجام کارای مهمتون بازدارد؛ تبدیل به یه مشکل می شه. افراد ناموفق نمی تونن بر کاری که در حال انجام اون هستن تمرکز کنن، و در آخر تصمیمات بسیار بدی در مورد مدیریت زمان می گیرند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های دیدنی امروز ۵ مهر ۸۹

اگه شما عکسی از یه جوجه پنگوئن بامزه ببینین و بعد، یهو دریابید که کل روز رو مشغول گشت وگذار در اینترنت و سرچ کردن عکس های حیوانات بوده اید, بدونین که مشکل تمرکز دارین.

۴. کارا رو عقب می اندازند

خیلی از مردم این کار رو می کنن، عقب انداختن انجام کاری واسه سازمان دهی دوباره ی وقتان، عمل بی ضرریه. با این حال، اگه این کار تبدیل به عادت شه و از حالت عادی بالاتر رود، باید در روش عمل خود تجدید نظر کنین. اگه شما همیشه این کار رو انجام بدین، در کثافت فرو می روید و کارا روی هم انباشته می شن. همیشه به خودتون می گویید که روزی این کارا رو تموم می کنم ؛ اما کارا بیشتر و بیشتر می شن. اگه در این وضعیت هستین، باید واسه خود یه انگیزه ی قوی پیدا کنین و بعد شروع به نوشتن برنامه ی وقتی کنین.

۵. واسه انجام کارا، آیین مشخصی ندارن

منظور ما، آیین های عجیب وغریب مذهبی نیس. منظورمون عادت های مثبتی هستن که در طول روز به شما انگیزه میدن. مثلا نوشیدن قهوه بعد از بیدار شدن و یا تمرین یوگا و یا گوش کردن به آهنگ انرژیک؛ همین فعالیت های کوچیک شما رو واسه یه روز پرانرژی آماده می کنن.

۶. واسه خود اوقات فراغت در نظر نمی گیرند

شاید اینجور پیشنهاد ای رو در یکی از اون پست های اینستاگرامی بی مزه دیده باشین! اما به این فکر کنین که واقعا می تونید به موفقیت برسین در حالی که زندگی شما خالی از هیجانه؟ شاید جواب این سؤال مثبت باشه؛ اما حتی در این صورت، هدف از این همه تلاش چه هستش؟

خیلی با اهمیته که واسه خودتون اوقات فراغت تدارک ببینین؛ بازم تأکید می کنیم که اوقات فراغت هم باید در چارچوب برنامه ی وقتی باشن. اگه شما مشغله ی زیادی دارین و نمی تونید واسه خودتون اوقات خوشی بیافرینید، شاید موفقیتتون دووم زیادی نخواد داشت.

آدم های ناموفق شاید با کار کشیدن بیش ازحد از خودشون بتونن به موفقیت های کوتاه مدت برسن، اما در بلند مدت، شاید به مرحله ی بی هدفی و ناشادمانی برسن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های منتخب امروز ۱ شهریور ماه ۱۳۹۰

۷. آخر هفته ها رو از یاد می برند

حتما واسه آخر هفته ی خود برنامه ی فراغت داشته باشین، حتی اگه از فرط بی حوصلگی مجبور شید که مستند «فرازمینی های باستانی» رو ببینین، این کار رو انجام بدین. با برنامه ریزی واسه آخرهفته ها، در واقع شما مدیریت زمان خود رو تقویت می کنین و مجبور می شید از تک تک دقایق واسه استراحت استفاده کنین تا خود رو واسه انجام وظایف بزرگ در طول هفته آماده کنین.

۸. واسه خود هدف تعیین نمی کنن

امروز هدف اصلی شما چیه؟ واسه این هفته چیجوری؟ این ماه؟ داشتن هدف، شما رو در راه درست نگه می داره. حتی اگه نتونین در مدت زمان تعیین شده به تموم اهداف خود برسین، دست کم تلاش می کنین و این خود یه قدم بزرگ و ارزشمنده.

۹. نمی تونن اولویت بندی کنن

اولویت بندی مهمه، باید این کار رو واسه شغل، پول و زندگی شخصیتون انجام بدین. هم اینکه اولویت بندی در مورد به کار گیری زمان هم بسیار بااهمیته. اگه کارای خودتون رو اولویت بندی نکنین، ممکنه تموم وقت خود رو روی کارای کوچیک بذارین و به کارای اصلی رسیدگی نکنین. وقتی که برنامه ی وقتی کاراتون رو می نویسید، اون ها رو تحت عناوین لازم یا اختیاری برچسب گذاری کنین.

۱۰. تلاش می کنن چند کار رو هم زمان بکنن

اینکه تلاش کنین چند کار رو هم زمان پیش ببرین، نشونه ای از مدیریت بد زمونه. زیاد به خودتون فشار وارد نکنین، موقع برنامه ریزی معقولانه رفتار کنین.

به چیزای مختلفی فکر کنین؛ واقعا از دید روحی این انرژی رو دارین که هر شب با دوستای خود خوش بگذرونین؟ زمان اختصاص داده شده واسه انجام کاری کم تخمین زده نشده؟ می تونید کارای مربوط به چند پروژه رو به طور هم زمان مدیریت کنین؟

اگه احساس داخلی شما اینه که نمی تونید اینجور حجمی از کار رو انجام بدین، بهتره تک تک به انجام اون ها بپردازید. وگرنه ممکنه از عهده ی انجام بعضی از اون ها برنیایید.

۱۱. خود رو خسته می کنن

وقتی صحبت از آدمایی می شه که مدیریت زمان اون ها فاجعه س، شاید با خود شخصی رو تصور کنین که روی کاناپه دراز کشیده و نوشابه می خورد و وقت خود رو هدر می دهد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های جدید از بهرام رادان در سال ۱۳۹۱

واقعا، افراد بی نظم در شکل های مختلفی یافت می شن. بعضی از افراد درست خلاف پیشنهاد ی قبلی ما رفتار می کنن، یعنی تلاش می کنن بار سنگینی بلند کنن. نتیجه کار بیشتر اینه که زیر این بار سنگین از حرکت بازمی ایستند. اون ها کارا رو عقب می اندازند و یا تلاش می کنن در دقایق آخر کاراشون رو تموم کنن. به طور خلاصه، بعضی از افراد با روند یکنواختی کار نمی کنن. این جور آدما به مرحله ای می رسند که تموم انرژی خود رو از دست می دهد و تا مدت ها از کار کشیدن دست برمی دارن.

افراد ناموفق بیشتر به خاطر تصمیمات نادرستی که در مورد مدیریت زمان می گیرند، خود رو از پا می اندازند. پس اگه شما اینجور روش ای در پیش گرفته اید، حتما به فکر اصلاح اون باشین.

۱۲. وقتی زیادی جلوی صفحه نمایش می گذرونن

در عصر دیجیتال، شاید کار شما لازمه اینه که ساعت ها پشت رایانه بشینین و به صفحه نمایش خیره شید. با این حال، این موضوع به این معنی نیس که شما در اوقات استراحت هم باید در توییتر چرخ بزنین یا به اینستاگرام و فیس بوک برید. استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی می تونه مغز شما رو پریشون کنه. به جای این که بعد از ساعت ها به کار گیری رایانه، اوقات استراحت خود رو در شبکه های اجتماعی بگذرونین، می تونید عادت دیگری واسه خودتون پیدا کنین، مثلا می تونید شروع به خوندن کتاب کنین.

۱۳. در انجام کارا عجله می کنن

بعضی وقتا افراد واسه این که کارای بیشتری بکنن و به اصطلاح بهره ور باشن، در انجام کارا تعجیل می کنن، نتیجه این می شه که کارای بیشتری واسه خود می تراشند و باید اشتباهات خود رو اصلاح کنن. به جای اینکه بخواین با عجله کاری رو انجام بدین، آروم باشین، از انجام هم زمان چند کار دوری کنین و واسه درست انجام دادن کاری و اتمام اون عجله نکنین. یادتون باشه که نتیجه ی عجله کردن در انجام کار، تموم نشده موندن اون هستش.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

زومیت