هیچی مثل احساس فرسودگی روانی نمی تونه موتور خلاقیت ذهن شما رو خاموش کنه. با این وجود کارکنان خیلی از مشاغل نیاز دارن فارغ از موقعیت و حالت ذهنی خود، در چشم به هم زدنی موتور خلاقیت ذهن خود رو روشن کنن و کاری بکنن. خلاق بودن هنگام نیاز می تونه تا حد زیادی سخت باشه، مخصوصا وقتی کارای دیگری هم واسه انجام دادن داشته باشین.

با اینکه اخلاق کاری مدرن شما رو به به کار گیری قوه خلاقه خود تشویق می کنه، کمتر پیش میاد راهی عملی واسه به جریان انداختن نیروی روون خلاقیت تو ذهن شما پیش روتون بذاره. اما اگه می خواین چیز متفاوتی رو امتحان کنین، ۸ راه تضمین شده زیر می تونن هنگام فرسودگی ذهنی، موتور خلاقیت شما رو دوبارهً به راه بندازن.

در ادامه این مطلب با سایت ما همراه باشین.

۱- به خودتون استراحت بدین

تیم هولمگرن، مؤسس نیوز مایستر در این باره به فرش اینفو میگه: «اگه بازده خود رو از دست دادین و یا به مشکلی برخورد کردین و روی اون متوقف شدین، به خودتون استراحت بدین و از این زمان لذت ببرین. وقتی به کار خود برگردین که اون احساس منفی از ذهنتون رفته باشه و یا راه حل مشکل خود رو پیدا کرده باشین».

شمام ممکنه جزو آدمایی باشین که حس می کنن واسه استراحت دادن به خود زمان کافی ندارن. اما واسه اینکه در درازمدت قادر باشین کارای بیشتری انجام بدین دقیقاً باید همین کار رو بکنین.

تحقیقات نشون دادن تفریحای کوتاه می تونن تمرکز شما رو تا حد زیادی زیاد کنن. پس اگه حس می کنین به بن بست رسیدین، ۲۰ دقیقه از رایانه فاصله بگیرین، کار سرگرم کننده یا آرامش بخشی انجام بدین، و بعد دوباره تلاش کنین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   جراحی های لیزیک و لازک چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

۲- راه و روش تازه ای پیدا کنین

خلاقیت خیلیا به طور کاملً به روش کارشون بستگی داره. خیلی از مواقع روش انجام یه کاره که شما رو به بن بست میرسونه. کاری که میشه انجام داد اینه که اگه احساس فرسودگی می کنین، مرحله طراحی اولیه و مشخص کردن طرح ابتدایی رو خط بزنین و مستقیم به سراغ کار اصلی برید و دست به کار شید. اما اگه جزو اون دسته از آدمایی هستین که هیچ وقت واسه کاری از پیش طراحی نمی کنین، این بار شروع به طراحی کنین.

ببینین اتخاذ هدفی متفاوت قوه خلاقه تون رو به جریان میندازه یا خیر.

۳- ورزش کنین

دور شدن از میز کار و انجام کاری که ضربان قلب شما رو بالا ببره راه خوبی واسه افزایش خلاقیته. ماجرا از این قراره که کسائی که به صورت منظم ورزش می کنن نسبت به افراد عادی تفکر خلاق تری دارن. از ورزش به عنوان روشی واسه دوری کردن از فرسودگی ذهنی استفاده کنین.

ریچارد برانسون، تاجر و سرمایه گذار، یکی از طرفداران پر و پا قرص ورزشه. اون در بلاگ شرکت خود می نویسه: «من فهمیدم که وقتی از خواب بیدار میشم، مستقیم به سراغ کار رفتن فکر خوبی نیس. پس صبحای خود رو به ورزش و خونواده ام اختصاص میدم. این کار باعث می شه ذهنم رو خالی و واسه روز پیش رو انرژی بیشتری به دست بیارم».

۴- چیز خلاقانه ای بخونین یا تماشا کنین

این مورد شاید خیلی ساده انگارانه به نظر برسه اما بعضی وقتا بهترین راه الهام گرفتن همینه که خود رو در خلاقیت غرق کنیم. حتی اگه وظیفه شما نوشتنه، گوش سپردن به موسیقی و یا شعر خوندن می تونه ایده لازم واسه نوشتن رو در اختیار شما بذاره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   برای رسیدن به سبک مدیریتی مطلوب این ۵ سوال را از خود بپرسید

یکی از گزینه های باحال این وسط سخنرانیای TEDه. مخصوصا می تونین به دسته «خلاقیت» این سخنرانیا نگاهی بندازین.

۵- دست از نگرانی وردارین

دنیای کار و کاسبی دنیای کسانیه که خودشون شروع کننده راهی می شن. این موضوع کارآفرینان رو در مواقع افت سرعت یا توقف، به متهم کردن خود راهنمایی می کنه. به هر دلیلی جرقه خلاقیتی که انتظارش رو داریننمی خوره، به خاطر همین خودتون رو مقصر میدونید، دچار استرس میشین و نگران ادامه کار میشین.

اما بها دادن به این احساسات و پر رنگ کردن اونا تنها شرایط رو بدتر می کنه. استرس به «قاتل خلاقیت» معروفه. پس اگه حس کردین بیشتر از اندازه نگرانی کار انجام نشده خود رو دارین، به خودتون بقبولونید که اشکالی نداره.

آرامش خود رو حفظ کنین، و به خودتون یادآور شید که آتیش خلاقیت شما واسه همیشه خاموش نشده و به محض اینکه دوباره سر و گوشش پیدا شه اونو شکار می کنین.

۶- چیزایی که حواس شما رو پرت می کنن خط بزنین

هرچه عوامل بیشتری واسه پرت کردن حواس شما در محیط کارتون وجود داشته باشه (مثل سر و صدای پس زمینه، محرکای چشمی و یا نوتیفیکیشنای جور واجور اینترنتی)، احتمال اینکه از محدوده خلاق خود دور شید بیشتر میشه.

تموم این عوامل در کنار هم نه فقط شما رو به دست دست کردن تشویق می کنن، بلکه تمرکزتون رو هم درست وقتی که به اون نیاز مبرم دارین از بین می برن.

بهتره وقتی احساس فرسودگی ذهنی می کنین، تلویزیون و رادیو رو خاموش کنین، تبای اضافه ای که در مرورگر خود باز کردین رو ببندین، و اگه واقعاً نمی تونین جلوی خودتون رو بگیرین مودم خود رو خاموش کنین؛ مگه اینکه واقعاً به اون نیاز مبرم داشته باشین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   گیمینگ موبایل باعث نابودی پلی استیشن ویتا نشد، سونی باعث شد

۷- محیط دور و بر خود رو تغییر بدین

اگه معمولاً هر روز تو یه فضای به خصوص کار می کنین، این می تونه بخشی از مشکل باشه. اگه واقعاً می خواین الهام بگیرین، نشستن در همون فضای معمولی همیشگی کمکی به شما نمیکنه. کار کردن در فضایی متفاوت رو امتحان کنین؛ جایی که صدا، رایحه و نمای تازه ای براتون داشته باشه. می تونین رایانه خود رو وردارین و به اتاقی دیگه و یا حتی کافی شاپی در نزدیکی خود برید و اونجا کار کنین. اگه می تونین، در محل مشتری خود کار کنین تا هم خلاقیتتان تحریک شه و هم رابطه بهتری با ایشون برقرار کرده باشین.

دنیل بارنت، مؤسس Worketc میگه: «شاید خیلی تکراری باشه اما رفتن به شهری دیگه واسه تعطیلات می تونه تغییر خوبی باشه. محیط تازه فعالیت مغز رو تحریک می کنه».

۸- دست از تلاش ورندارید

تنها کاری که ۱۰۰ درصد و به صورت تضمینی شکست دادن فرسودگی قوه خلاقیت شما رو با شکست مواجه می کنه اینه که دست از کار بکشین. پیشنهاد می شه موارد بالا رو امتحان کنین و بعد از اون به قوه همت خود تکیه کنین.

عوامل زیادی می تونن باعث فرسودگی قوه خلاقیت افراد شن؛ عواملی که ممکنه همیشه موفق به شناسایی و یا حذف کامل اونا نشید. اما اگه به تلاش خود ادامه بدین، در آخر بخشی از خلاقیت خود رو کم کم باز پیدا می کنین.

فقط مطمئن شین وقتی خلاقیت خود رو بازیافتید آمادگی به کار گیری اونو دارین.