سرطان cancer

یه سال پس از نظریه جنجالی محققان دانشگاه جون هاپکینز که دچار شدن به سرطان رو نتیجه بدشانسی اعلام کردن، مرکز سرطان شناسی دانشگاه استونی بروک نتیجه تحقیقی درباره اثر عوامل خارجی در دچار شدن به سرطان رو منتشر کرد.

به گزارش آلامتو به نقل از ایسنا، محققان سرطان شناسی هنوز واسه بسیاری سوال ها درباره سرطان جواب روشنی ندارن. سوالاتی مثل این که تصادف چه نقشی در سرطانی شدن سلول ها یه بافت داره و به چه دلیل تومور سرطانی در بعضی بافت ها (مثلا بافت پستون) بیشتر تشکیل می شه؟

محققان دانشگاه جون هاپکینز فکر می کنند اشتباه تصادفی در کپی اطلاعات ژنتیکی هنگام تقسیم یه سلول نقش بسیار مهمی در احتمال سرطانی شدن اون سلول بازی می کنن.

نتیجه تحقیقی که اونا سال گذشته در این مورد منتشر کردن موجب بحث پردامنه ای میان محققان سرطان شناسی شد.

بسیاری بر این باور بودن که نتیجه این تحقیق ممکنه موجب این برداشت شه که زندگی سالم، دوری از مصرف دخانیات یا آفتاب گرفتن پیوسته هیچ تأثیری بر احتمال دچار شدن به سرطان ندارن.

کریستین توماستی از دانشگاه جون هاپکینز با رد این نگرانی می گوید: «ما خوشحالیم که تحقیق ما موجب اینجور بحثی شد و خیلی از همکاران ما تحقیق های تاز ه ای رو در این مورد شروع کردن. مسئله اینجاس که باید روشن شه که چه فاکتورهایی موجب بروز سرطان می شن تا بشه آمار دچار شدن به اون رو کم کرد و در راه درست حرکت کرد.»

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های جدید و زیبا از پوریا پورسرخ

بررسی اثر عوامل خارجی در سرطان های شایع

مرکز سرطان شناسی دانشگاه استونی بروک در ایالت نیویورک نتیجه تحقیق دانشگاه جون هاپکینز رو بررسی کرده. مدیر این مرکز عقیده داره که این تحقیق فرق اثر عوامل خارجی و اثر بدشانسی در بروز اشتباه هنگام تقسیم سلول رو روشن نمی کنه.

یوسف هانون با کمک چهار الگوی ریاضی نقش عوامل خارجی و بدشانسی در بروز سرطان رو مقایسه کرده. نتیجه تحقیق اون به طور کامل روشنه: بین ۷۰ تا ۹۰ درصد سرطان ها در اثر فاکتورهای خارجی شکل می گیرند.

اون عقیده داره که تحقیق اون نشون می دهد که شایع ترین شکل های جور واجور سرطان مانند سرطان پروستات، پستون و روده بزرگ بر اثر عوامل خارجی رخ میدن.

مدیر مرکز سرطان شناسی دانشگاه استونی بروک عقیده داره که با دوری از این عوامل خارجی می توان احتمال دچار شدن به این نوع سرطان ها رو کم کرد.

البته کریستین توماستی هم بازم باور داره که بررسی محققان دانشگاه جون هاپکینز درسته و دچار شدن به سرطان های پروستات، پستون و روده بزرگ هم نتیجه بدشانسیه.

“ضریب اشتباه الگوهای ریاضی رو جدی بگیرین”

دومنیک ودارتس از دانشگاه کالیفرنیا در اروین بحث علمی محققان سرطان شناسی رو دنبال کرده. اون متخصص الگوهاییه که احتمال بروز سرطان رو تعریف می کنن.

ودارتس عقیده داره که هر دو پژوهشگر تحقیق خود رو کمی جسورانه تفسیر می کنن.

اون توضیح می دهد که نتیجه به کار گیری هر الگو به اطلاعات اولیه ای که به اون الگو داده شده بستگی داره و می افزاید: «این الگوها بسته به داده های شما می تونن به سرعت بسیار پیچیده شه. ما هنوز در مورد بیولوژی سرطان به اندازه کافی اطلاع نداریم. برداشت های ما در مورد این مریضی ممکنه دارای اشتباهاتی باشه. در نتیجه در مورد هر الگویی که استفاده بشه هم درجه ای از خاطر جمع نبودن هست.»

این مطلب را هم از دست ندهید :   جی پی اس گارمین

اون تأکید می کنه که این الگوهای ریاضی باید تکمیل شن که این نیازمند دست یابی به اطلاعات بیشتر در مورد بیولوژی سرطانه.

این وسط اما تنها یه نکته روشنه، آنهم اینکه اگه عوامل خارجی دلیل بروز سرطان باشن باید سرمایه گذاری بیشتری واسه آگاهی رسانی در مورد این عوامل انجام بشه. در حالی که اگه دلیل دچار شدن به سرطان، بدشناسی درون سلولی باشه باید در مورد معاینات تشخیص زودتر از موعد متعارف این مریضی سرمایه گذاری بیشتری شه.

۱۰ نشونه خاموش لوسمی (سرطان خون) که نباید ندیده گرفته شن

نشونه های سرطان ریه

ایسنا سرطان