همونجوریکه میدونید، مخاطبین سایتا، کاربران هستن و رقابت سایتای هم موضوع، به سمت جذب کاربران بیشتر به سمت خوده. در واقع تموم تلاش افراد بر اینه که سایتی با محیط و مطالب جذاب و اجناس برند و به درد بخور طراحی کنن که کاربر در زمان ورود به اون سایت، به موندن بیشتر در سایت و به کار گیری مطالب و اجناس، تشویق شه. پس فهمیدین که اندازه جذابیت سایت شما بوسیله بازدیدکنندگان و اندازه توقف اونا در سایت مشخص می شه و واسه امتحان این جذابیت، از معیاری به نام ضریب برگشت یا Bounce Rate استفاده می شه.

تعریف کلی از ضریب برگشت

ضریب برگشت به تعداد کل کاربرانی می گن که وقتی که وارد سایت شما می شن، بدون این دست اون دست کردن و بدون بررسی سایت، اون رو ترک می کنن و بنابر این به اون درصد خروج یا اندازه پرش هم می گن. پس همونجوریکه فهمیدین، ضریب برگشت در واقع یه ملاک منفی واسه سایته یعنی هر چی ضریب برگشت بیشتر باشه یعنی تعداد پرش کاربر از سایت شما بیشتر بوده و نشون میده که سایت شما چقدر ضعیفه.

چگونگی محاسبه ضریب برگشت و دلیل اهمیت اون

واسه محاسبه ضریب برگشت، ما باید تعداد خروجیای کاربران بدون این دست اون دست کردن پس از ورود رو به کل تعداد بازدیدکنندگان سایت تقسیم کنیم و نه این که فقط به تعداد خروجیای آنی توجه داشته باشیم. اما دلیل این که به چه دلیل دونستن ضریب برگشت لازمه اینه که این شاخص، اندازه موفقیت سایت شما رو در میان رقبا تعیین می کنه.
اگه توجه کردین که ضریب برگشت در حال زیاد شدنه، این بدون معنیه که سایت شما دچار ضعف شده و شما باید با کارایی مثل آپدیت بیشتر، باحال تر کردن محتواهای سایت و حتی طراحی سایت و… ، سایت خود رو از نابودی نجات بدید چون به طور تقریب اگه ضریب برگشت به بالای ۸۰ درصد برسه، سایت شما در سراشیبی تند نابودی قرار گرفته.
از طرفی اگه توجه کردین که روزانه تعداد بازدیدکنندگان سایت در حال زیاد شدنه ولی در کنار اون اندازه ضریب برگشت هم به موازات افزایش تعداد بازدیدکنندگان زیاد می شه، این اتفاق خوبی هم و در دراز مدت تاثیر منفی خود رو نشون میده بنابر این هرچه روزانه تعداد بازدیدکنندگان سایت زیاد و ضریب برگشت کم شه، یعنی سایت شما به سمت رتبه بندی عالی حرکت می کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نبایدهایی در سئو حرفه ای که برندتان را نجات می‌دهد!

حتما بخونین :

  • به کار گیری سئو در کار و کاسبی ؛ معجزه یا تصادف؟
  • فرق بازاریابی محتوا با سئو سایت چیه؟
  • فرق بازاریابی اینترنتی و بازاریابی الکترونیک
  • امتیاز کیفیت در گوگل ادوردز
  • به کار گیری کلمات کلیدی به صورت جمع و مفرد
اشتراک گذاری در: فیسبوک توئیتر گوگل + لینکدین پینترست