در این مقاله ما میخوایم چند موضوع رو درباره لینکای بی ارزش واسه بررسی کنیم. موضوعاتی که باید از اونا دوری کنین. اولین مسئله ای که در ساختار لینک به اون برخورد میکنیم “rel=”nofollowه که در اصل واسه جلوگیری از لینکهای اسپم در بخش کامنتها طراحی شده. آدمایی که تلاش در تبلیغ وب سایتهای خود دارن، کامنتهای نامربوطی رو ارسال میکنن تا سایت خود رو معرفی کنن. این دستور به موتورهای جستجو اعلام میکنه که لینکها رو ندیده بگیرن، اونا رو دنبال نکنن و از اون واسه رنک صفحه استفاده نشه و متن عطفی رو ندیده بگیرن. در بعضی موارد ممکنه موتورهای جستجو این لینکها رو دانلود کنن ولی از اونا واسه رنک صفحه استفاده نکرده و متن عطفی رو ندیده می گیرن. خیلی از سایتها به طور خودکار مشخصه nofollow رو در لینکهای خود قرار میدن. واسه نمونه لینکهای قرار گرفته در پستها از لینکهای nofollowه.
شناسایی لینکای بی ارزش
من از یه افزونه فایرفاکس به نام DoNoFollow استفاده میکنم که بطور خودکار این لینکا در سایت رو به رنگ دیگری مشخص می کنه. سوال اینه که موتورهای جستجو همه لینکهای فیسبوک رو ندیده می گیرن؟ از اونجایی که گوگل ادعا میکنه که اونا رو ندیده میگیره پس باید فرض کنین که هیچ ارزشی ندارن. سیستمهای بسیاری امروزه از nofollows استفاده میکنن. کامنتهای خیلی از وبلاگها nofollow هستن ولی لینکهایی که بوسیله صاحب وبلاگ ساخته میشه از لینکهای follow هستن.
خیلی از نرم افزارهای انجمن امروزه لینکها رو به nofollows تبدیل میکنه، البته به اندازه وبلاگها عادی نیس و خیلی از سایتها با پستگزاری عمومی مثل Wikipedia هم لینکها رو به nofollow تبدیل میکنن. نوع دیگری از لینکها که هیچ ارزشی ندارن Redirect links (لینکهای هدایت دوباره) هستن. مثل لینکی که به یه تبلیغات یا سرویس بازاریابی میره. موتورهای جستجو بازم میتونن این نوع لینکها رو دنبال کنن و معمولا این کار رو میکنن ولی امتیازی واسه لینک سایت مقصد قائل نمیشه، هیچ رنک صفحه ای زیاد نمی شه و هیچ ارتباطی بین متن عطفی و صفحه مقصد برقرار نمیگردد. به چه دلیل؟ همونطور که گوگل اعلام کرده اینجور لینکهایی معمولا واسه مقاصد تجاری در سایت قرار می گیرن.
افراد واسه قرار گرفتن این لینکها هزینه ای صرف کردن، پس موتورهای جستجو واسه اهداف رتبه بندی ازش استفاده نمی کنن که همین باعث میشه به نوع دیگری از لینکای بی ارزش یعنی لینکهای پولی بپردازیم البته نه از نوع تبلیغاتی، بلکه لینکهایی مانند لینکهای متنی معمولی که فردی واسه قرار گرفتن اونا پولی پرداخت کرده.