همه میدونیم که آدما در طول تاریخ سازه ها و بناهای با معماری عجیب ای رو ساختن که با دیدن اونا دهنتون باز مونده و خالق اثر رو به خاطر این همه نبوغ و زیبایی تشویق می کنین. بعضی از این سازه ها اونقدر بزرگ و عجیب هستن که آدم امروزی نمی تونه با اینحال همه پیشرفت و لوازم فراوون مانند اونا رو بوجود بیاره. هنوزم مشخص نیس که آدم چیجوری بعضی از این آثار رو خلق کرده. اما روی هم رفته زیبایی بعضی از این سازه های با معماری عجیب رو فقط با نگاه کردن به سقف اونا میشه فهمید. یعنی اگه بخواین زیبایی اصیل این سازه ها رو ببینین باید به سقف اونا توجه کنین. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۰ مورد از زیباترین سقفای سازه های معماری جهان آشنا کنیم.

۱-Castello di Sammezzano، لچیو، ایتالیا

سقف، طاقا و دکور مسحور کننده اتاق موسوم به «اتاق طاووس» (Peacock Room) در این قصر متروکه در ایتالیا در نزدیکی فلورانس احتیاجی به تعریف کردن نداره. طاووس و دیگه شگفتیا منبع الهام دکوراسیون داخلی اتاقای ناتموم این سازه رویایی هستن. این دکوراسیون و معماری آفریقایی در واقع از آثار هنرمندی به نام فردیناندو پانچیاتیچی خیمنز دی آراگوناه.

هر چند این معمار، مهندس، فیلسوف و سیاستمدار آریستوکرات ایتالیایی هیچ وقت از شرق و آفریقا دیدن نکرده بود اما با به کار گیری قوه تخیل و نبوغ خود تصاویر عجیبی رو در ساختمانای لچیو بین سالای ۱۸۴۳ تا ۱۸۸۹ به وجود آورد. این مکان در قرن بیستم به عنوان هتل مورد استفاده قرار می گرفت اما الان استفاده خاصی از اون نمی شه.

۲- کلیسای الی، کمبریجشایر

این نورگیر چوبی بسیار قشنگتر در سقف برج هشت گوشه مرکزی کلیسای الی (Ely Cathedral) که به وسیله ویلیام هارلی، نجار سلطنتی، در سال ۱۳۳۴ ساخته شده یکی از بهترین شاهکارهای سبک معماری قرون وسطی رو در مهندسی و طراحی به نمایش میذاره.
از زمین کف این کلیسا، این نورگیر به شکل یه ستاره هشت ضلعی بزرگ دیده می شه که روی اون تصاویری از عیسی مسیح به وِیژه در مرکز اون حکاکی شده.

این نورگیر از تنه هشت درخت بلوط انگلیسی ساخته شده و بیشتر از ۹ متر ارتفاع داره که به وسیله الوارهای مشخص و شبکه ای مخفی از تیرکای چوب بلوط نگه داشده شده.
پنلای چوبی که با تصاویری رنگی از فرشتگان در قرن نوزدهم میلادی تزیین شدن می تونن در دور و بر نورگیر باز شن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۵ پرسش برای به دست آوردن شناخت بهتر از جایی که قصد دارید در آن استخدام شوید

۳- ایستگاه مترو سولنا سنتروم، استکهلم

زیباترین جاذبه مرکز خرید بزرگ سولنا سنتروم (Solna Centrum) در شهر استکهلم مطمئنا ایستگاه مترو خط آبی (Blue Line Metro station) اون هستش که از سال ۱۹۷۵ مشغول به فعالیته. آندرس آبرگ و کارل اولوف بیورک دو هنرمندی بودن که سقف بیرون زده این محل اجتماع زیرزمینی رو با یه رنگ قرمز روشن قشنگتر رنگ آمیزی کردن. وقتی که سوار پله های برقی این مکان میشین انگار که سقف این غار عجیب شما رو به سمت خود میکشن یا در حال فرار از اون هستین.

از سال ۱۹۵۷ تا حالا هنرمندان زیادی روی رنگ آمیزی ایستگاه های این شهر کار کردن و تا حالا بیشتر از ۹۴ ایستگاه از ۱۰۰ ایستگاه با رنگا و طرحای مسحور کننده ای رنگ آمیزی شدن طوری که میشه مترو استکهلم که ۱۱۲ کیلومتر طول داره رو بزرگترین گالری هنری جهان دونست. از این دید شاید تنها بشه مترو شهر مسکو که چند سال قبل از مترو استکهلم ساخته شده رو هم ردیف این شبکه مترو دونست.

۴- ایستگاه گرند سنترال، نیویورک

واسه ده ها سقف زودیاکی قشنگتر و دوست داشتنی ایستگاه گرند سنترال (Grand Central Station) تا حدود زیادی نامشخص و مخفی بود چون سقف اون با مقدار زیادی دود سیگار پوشیده شده بود که از سیگارهای بیشماری که به وسیله مسافران در طول ده ها کشیده می شد به سقف ایستگاه شماره ۶۷ چسبیده بود. این سقف که با الهام از نقشه های ستاره شناسی قرون وسطی طراحی شده به وسیله یه هنرمند فرانسوی به نام پل سزار هِلو و یه نقاش نیویورکی به نام چارلز بسینگ با گروهی از دستیارانشان رنگ آمیزی شده.

نشانای زودیاکی روی لایه هایی از طلا و روی یه پس زمینه آبی- سبز که نشون دهنده آسمون شبای زمستون و پاییز در یونان و جنوب ایتالیاست رنگ آمیزی شدن. این سقف قشنگتر بعد از تمیزکاری و تعمیرات در سال ۱۹۹۸ رونمایی شد.

۵- مسجد شاه، اصفهان

در سال ۱۵۹۸، شاه عباس صفوی پایتخت رو به اصفهان منتقل کرد و در اون جا پروژه های معماری جاه طلبانه و بسیار زیبایی با معماری دینی رو ساخت. اما از اون جا که در اون زمان تنها مصالح ساختمانی موجود در اصفهان از گل و به صورت آجر گلی پخته ساخته می شد این ترس وجود داشت که ساختمانای جدید غلی رغم بزرگی و شکوه کمی مات و بیروح به نظر برسن. به خاطر همین تکنیکای تازه ای در ساخت کاشیای رنگی پخته ایجاد شد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   شیزوفرنی به این معنی نیست که شما چند شخصیت مجزا دارید؛ بیشتر بدانید

اینجوری معماران شاه عباس تونستن دکوراسیون قشنگتر و مسحور کننده ای رو در مسجد شاه بسازن که ساخت اون به طور کامل از سال ۱۶۱۲ تا ۱۶۳۸ به طول رسید. سقف این سازه به وسیله یه خطاط و مینیاتوریست سرشناس اون دوران به نام رضا عباسی با به کار گیری کاشیای آبی، زرد، فیروزه ای، صورتی و سبز ساخته شده و زیبایی و روشنایی این شهر قشنگتر رو در زیر گنبد مسجد شاه به نمایش میذاره.

۶- خونه باشگاه گلف هاسلی ناین بریجز، یوجو گون، کره جنوبی

این سازه به وسیله یه معمار ژاپنی مشهور طراحی شده که در بخش سازه های کاغذی و مقوایی تخصص داره.
خونه گلف هاسلی ناین بریجز (Haesley Nine Bridges Golf Club House) در سال ۲۰۱۰ گشایش شده که دهلیز لابی اون زیباترین بخش اون هستش.
این سقف لایه لایه و مشبک به وسیله پایه هایی عمودی سبک و بسیار بلند که از همون مواد سقف ساخته شدن پشتیبانی می شه.
این شبکه های عمودی و افقی به وسیله کامپیوتر برش داده شده و تلاش شده که تا حد ممکن از مواد کوچیک و سبک واسه اونا استفاده شه.

دهلیز مشبک و نسوز این سقف خیلی راحت اجازه ورود هوا به داخل ساختمون رو داده و معماری اونا از بالشای سنتی و مشبک ساخته شده از چوب بامبو الهام گرفته شده که در هوای گرم و مرطوب خنک تر از بالشای معمولی بودن. درخشش این سقف مشبک و بسیار سبک در حوضچه کف سازه تصویر شاعرانه ای رو به وجود می آورد.

۷- مرکز حیدر علی اف، باکو، آذربایجان

کف زمین، دیواره ها و سقفای سالن کنفرانس گرد این مرکز فرهنگی که در سال ۲۰۱۲ گشایش شده به صورت یه تیکه و وصل ساخته شده.
نتیجه کار بسیار جادویی و قابل توجه بوده و زاها حدید، طراح پروژه، همه قوانین طبیعی ساخت و ساز رو ترکیب و از این رو به اون رو کرده و یه سبک جدید مربوط به خود رو به وجود آورده. در واقع لایه خارجی پیچیده و مشبک پیچیده داخل این سازه که از چوب بلوط سفید ساخته شده در درون قالبایی فولادی قرار گرفته. این ترکیب باعث شده که در عین استواری، این سالن همایش و سخنرانی بسیار روون و آویزون به نظر برسه.

۸- سن پانتالون، دوروسدورو، ونیز

سقف رنگ آمیزی شده با رنگ روغن و نقاشی مشکی قلم این کلیسای واسه قرن هفدهم میلادی در ونیز با ۴۴۳ متر مربع مساحت زیبایی خاصی به این کلیسا بخشیده. این تصویر سازی تازه و مسحور کننده از آثار جیان آنتونیو فومیانی (۱۶۴۵-۱۷۱۰) است. جون راسکین، منتقد و فیلسوف مشهور انگلیسی در قرن نوزدهم، این کلیسا و دکوراسیون رنگی اونو نمونه ای باحال اما ناآشنا و نامأنوس در اروپا در تصویرسازی رنگی بی ارزش و داستانی توصیف می کنه که به نظر نمی رسه دیدگاه مساوی ای باشه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۰ نکته جالب درباره کره زمین که احتمالا از آن‎ها چیزی نمی‎دانید

۹- سالن دعا واسه محصول خوب، معبد بهشت، پکن

معبد بهشت (Temple of Heaven) یه مجموعه بزرگ از ساختمانای دینی در شهر پکنه در دوران حکومت سلسله مینگ و در سال ۱۴۲۰ ساخت اون به  اتمام رسیده. سقف سالن دعای سه ردیفی که نمایانگر ساعتا، روزا،ماه ها و فصلای ساله به شکل بسیار قشنگتر و دقیقی با به کار گیری هنر جغرافی و ترکیبات چوبی رنگی در گنبد این مرکز ساخته شده و باحال این که در ساخت گنبد اون که ۳۸ متر ارتفاع داره حتی از یه میخ هم استفاده نشده و تنها الوارها و پایه های چوبی استفاده کرده شدن.

رنگای جور واجور به کار رفته در سقف این سالن نمایانگر خوش اقبالی، شادی، خوشبختی و پیروزی خاندان سلطنتی هستن. معبد فوق در سال ۱۸۸۹ کلا در آتیش سوخت و بعد از بازسازی، دکوراسیون داخلی اون با رنگای جدید رنگ آمیزی شده و در سال ۲۰۰۸ واسه مسابقات المپیک پکن تعمیرات اساسی روی اون انجام شد.

۱۰- کلیسای سن استفان والبروک، لندن

از نمای بیرون این کلیسا بسیار معمولی به نظر می رسه اما نمای داخلی اون که به وسیله کریستوفر ورن طراحی شده رو میشه یکی از عجایب و شاهکارهای معماری قرن هفدهم اروپا دونست. ستونای کرینتی همراه با هشت کمون و پنجره های روشن متناوب باعث تشکیل یه گنبد فنجانی بسیار فوق العاده شده.
این گنبد نمونه کوچیک شده از اون چه که کریستوفر ورن میخواس روی کلیسای سنت پل بسازه. اما پس از موفق نشدن در این کار، طرح خود رو با به کار گیری الوار،گچ و مس در این کلیسا پیاده کرد.