کشور کانادا با در نظر گرفتن شرایطی که واسه مهاجرت کانادا در نظر گرفته باعث شده در سالای گذشته به یکی از بهترین گزینه ها واسه مهاجرین تبدیل شه.

راه های مهاجرت به کانادا کلا به دو روش اقامت موقت کانادا و اقامت دائم کانادا طبقه بندی می شه که ما در این مقاله به معرفی راه های اخذ ویزای موقت کانادا می پردازیم:

  • مهاجرت از راه تحصیل در کانادا

  • ویزای توریستی کانادا

  • ویزای کاری کانادا

آدمایی که می خوان ویزای تحصیلی کانادا در مقاطع تحصیلی آکادمیک مثل کالجا و دانشگاه های کانادا به تحصیل بپردازند نیازمند شرایط زیر هستن:

تحصیل در کانادا

جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا , در مرحله اول شخص موظفه پس از آشنایی با شرایط, چیزای مهم و قوانین هر دانشگاه یا کالج, از یکی از اونا پذیرش بگیره.

قوانین و شرایط مربوط به پذیرش دانشجو در هر کدوم از دانشگاه ها و یا کالجا متفاوت بوده و به خاطر همین جهت آشنایی با این شرایط فرد می باید از راه سایت و یا تماس تلفنی با موسسه مورد نظر, از اونا آگاهی لازم رو بدست آورد.

در کنار این موارد واسه اخذ پذیرش فرد باید تقاضانامه و مدارک لازم رو حدود ۹ تا ۱۲ ماه زودتر به دانشگاه یا کالج مورد نظر بفرستد.

هم اینکه درخواست کننده می باید دارای مهارتای زبانی لازم باشه که در این مورد لازمه با شرکت در یکی از آزمونای استاندارد IELTS و TOEFL و اخذ مدرک, جهت تکمیل پذیرش اونو به موسسه مورد نظر ارائه دهد.

اخذ ویزای تحصیلی کانادا (اقامت موقت)

علاوه بر موارد گفته شده, جهت اخذ ویزای موقت درخواست کننده می باید از توانایی مالی لازم جهت پرداخت هزینه های موسسه مورد نظر و تامین مخارج زندگی بهره مند بوده و در کنار اون افسر ویزا رو در مورد اینکه بعد از تموم شدن تحصیل در کانادا به کشور خود برمی گرده, راضی سازه.

در طول تحصیل درخواست کننده می تونه بدون اخذ هیچ اجازه کار, در محیط دانشگاه یا کالج مورد توجه به کار بپردازه. علاوه بر اون اگه درخواست کننده بخواد در بیرون از محوطه مشغول به کار شه, نیازمند دریافت اجازه کار work permitه.

پس از پایان دوره تحصیلی اگه درخواست کننده دست کم به مدت یکسال مشغول به کار تموم وقت در کانادا بوده باشه می تونه جهت دریافت اقامت کانادا (اقامت دائم ) اقدام کنه.

واسه تحصیل در کانادا دست به کار شین و مدارک تحصیلی‌ دریافت کنین و در کنار اون کار کنین.

هم اینکه این امکان رو به دانشجویان بین المللی تموم وقت می ده تا در برنامه های‌ مشخص این موسسات ثبت نام کنن و به صورت نیمه وقت در کمپ‌های دانشجویی و یا تموم وقت در برنامه های‌ آموزشی‌ مشغول به کار شن.

امکان تحصیل در طول اقامتتان در کانادا از تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۱۴،همه‌ دانشجویان قبول شده در کانادا باید به صورت فعال به ادامه تحصیل بپردازند، یعنی اگه ویزای دانشجویی دارین باید در کنار تکمیل کردن پرونده تون با عضویت در این برنامه پیشرفت معقولی داشته باشین، اگه در این برنامه موفق نباشین مجبور به ترک کانادا میشین.

ممکنه مامور دفتر مهاجرت از شما بخواد تا گزارشی از وضعیت تحصیلی‌ و چگونگی کارتون ارائه بدین.

ویزای توریستی کانادا

هر فرد واسه رفتن به کانادا جهت گردشگری و یا دیدار به اقوام و بستگان نیاز به اخذ ویزای موقت و یا ویزای توریستی کانادا  داره که واسه اینکار باید پاسپورت معتبر ارائه داده و در کنار اون افسر امور مهاجرتی رو راضی سازه که قبل از اتمام اعتبار ویزای خود، کانادا رو ترک می کنه.
مواردی که می تونه واسه افسر مهاجرتی نقش مثبتی اجرا کنه : از جمله داشتن بستگان, همسر, شغل, پول، دارایی و … در کشور خود شخصه.

گردشگری در کانادا

شما می تونین به شکل توریستی، واسه ملاقات با خونواده و دوستان، انجام بیزینس و… واسه دیدن از شهرای توریستی کانادا دست به کار شین.

یکی از راه های ورود به کانادا از این روش ملاقات با خونواده س. اگه شما والدین و یا بابابزرگ و مادربزرگ یه شهروند یا ساکن کانادا باشین می تونین از راه دریافت سوپر ویزا به این کشور وارد شید. واسه ورود به خاک کانادا باید دارای شرایط بودن شما بررسی بشه تا به عنوان یه گردشگر واقعی که قصد برگشت به کشور خود رو پس از زمان مشخص شده ای داره، وارد کانادا شید. مواردی که واسه افسر مهاجرت مهمه شامل موارد زیره:

    • وابستگیا و هر چیزی که شما رو به کشور خودتون در رابطه می کنه.

 

  • دلیل دیدار و ملاقات شما

 

  • خونواده و داراییاتون
  • دارای ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور خودتون

 

  • دعوت نامه از طرف فردی در کانادا

 

طولانی تر کردن مدت اقامت در کانادا به عنوان گردشگر

اگه می خواید مدت طولانی تری در کانادا اقامت داشته باشین باید واسه اون درخواست بدین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که باید درخواست خود رو دست کم ۳۰ روز قبل از منقضی شدن مجوز اقامت خود ارائه داده و پیگیری کنین.

  • چه مدت میشه به عنوان گردشگر در کانادا اقامت داشت؟

افسر خدمات مرزی در فرودگاه تعیین می کنه که شما تا چه زمان حق اقامت در کانادا رو دارین ولی کلا بیشتر گردشگران از زمان ورود به مدت ۶ ماه مجوز اقامت دارن. اگه افسر تشخیص بده که این زمان باید کوتاه تر باشه، تاریخ دقیق اون روی پاسپورت آورده می شه.

  • چه فرقی بین ویزای تکی و ویزای مولتیپل (ویزای ۵ ساله کانادا) هست؟

اگه قصد ورود به عنوان گردشگر رو دارین باید دارای ویزای توریستی کانادا یا گردشگری باشین که جزء ویزاهای موقت حساب می شه.
دو نوع ویزای توریستی هست: ویزای تکی و ویزای مولتیپل. مدت اعتبار هر دو مشخص و محدوده و پس از منقضی شدن اعتباری نداره.

ویزای مولتیپل (ویزای ۵ ساله کانادا) این امکان رو به شما میده تا بتونین در طول ۶ ماهه مشخص شده به داخل و خارج کانادا رفت و اومد داشته باشین بدون اینکه احتیاجی به درخواست دوباره واسه هر ورود وجود داشته باشه. مدت اعتبار این نوع ویزا ۱۰ ساله س و به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین در صورت منقضی شدن پاسپورتتان، ویزا هم یه ماه قبل از اون منقضی می شه.

ویزای تکی تنها اجازه یه بار ورود به کانادا رو به شما میده یعنی اگه از کشور خارج شید نیاز به ویزای جدیدی واسه ورود دوباره دارین.

نکته مهم: از تاریخ ۶ فوریه ۲۰۱۴ همه ویزاهای گردشگری به عنوان ویزای مولتیپل مورد بررسی قرار میگیره، حتی ویزاهایی که به شکل تکی درخواست شدن.

نکته بسیار مهم: داشتن ویزای گردشگری معتبر هیچ تضمینی واسه ورود به کانادا به شما نمی ده. افسر خدمات مرزی تعیین می کنه که شما مجوز ورود به خاک این کشور رو دارین یا نه و اینکه مدت زمان حضورتون چقدر میشه.

ویزای کار کانادا واسه آدمایی صادر می شه که قصد وارد شدن به بازار  به صورت اقامت موقت کانادا رو دارن. چیزی که باید درباره ویزای موقت کانادا بدونین :

 

۱-تایید HRSDC چیه؟

 

۲-مهاجرت به کانادا از راه کار

 

۳-شرایط مهاجرت کاری به کانادا

 

ویزای کار موقت در کانادا

افراد خارجی واسه کار در کانادا و گرفتن ویزای کار کانادا نیاز به دعوت کار از این کشور دارن. واسه فعالیت نیاز به مجوز کاری رسمی و ویزای کاری هست.

مرحله اول: کارفرما در صورت ضرورت درخواست آزمایش تاثیر بازار کاری (Labour Market Impact Assessment) رو میده.

قبل اینکه مجوز کاری صادر شه کارفرمایی که می خواد نیروی کار خارجی استخدام کنه باید درخواست آزمایش تاثیر بازار کاری رو بده. این آزمایش تعیین می کنه که در صورت نبودن نیروی کاری که شهروند یا ساکن دائم کانادا باشه، اون وقت مجوز کار موقت نیروی خارجی صادر می شه.
این آزمایش تحت شرایط خاصی ممکنه که انجام قبول نکنه:

    • اگه موافقت بین المللی وجود داشته باشه مثل موافقت NAFTA
    • اگه اون فعالیت به پیشرفت خیره کننده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دنبال داشته باشه.
    • اگه طبق قرار داد دو طرفه ای باشه که کانادا با کشورای دیگه امضا کرده مثل طرحای معاوضه جوانان و معلمان.
    • واسه دادن مجوز کاری به کسایی که اجازه کار در کانادا رو دارن و تعداد معدودی از کسایی که مجوز تحصیلی دارن.

  • اگه وجود شغل خیریه ای یا مذهبی باشه.
  • اگه اثبات شه که افراد خاصی مثل پناهجویان واسه تامین زندگی خود نیاز به این شغل و فعالیت دارن.

مرحله دوم: کارفرما درخواست کار موقت رو ارائه میده.

وقتی آزمایش تاثیر بازار کاری انجام قبول کرد و در صورت مثبت بودن جواب اون، اون وقت کارفرما می تونه درخواست نامه کار رو واسه فرد خارجی بفرسته. می تونیم بگیم که یه کپی از جواب مثبت آزمایش همراه با درخواست نامه که با جزییات کامل نوشته شده، واسه فرد جویای کار فرستاده میشه.

مرحله سوم: فرد جویای کار خارجی درخواست مجوز کار میده.

شخص جویای کار می تونه با مدارکی که از کارفرما دریافت کرده از ESDC مجوز کاری درخواست کنه.
اگه کارفرما در استان کبک باشه، فرد جویای کار نیاز به داشتن مدرک کار در کبک (CAQ) هم داره تا بتونه به طور موقت در استان کبک فعالیت کنه.
تعداد خیلی از مشاغل در استان کبک دارای روند ساده تری نسبت به گذشته شدن.

مرحله چهارم: مجوز کاری صادر می شه.

 

 

افسر آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) مجوز کار موقت رو در لحظه ورود شخص در فرودگاه صادر می کنه.
در واقع نظر افسر بسیار تعیین کننده س و اون می تونه این مجوز رو به واجدین شرایط بده و یا از اونا سلب کنه.

هم اینکه علاوه بر راه های گفته شده راه های دیگری هم واسه مهاجرت به کانادا هست که به صورت اقامت دائم هستن، واسه نمونه می تونیم به ویزای کار و کاسبی کانادا و سرمایه گذاری در کانادا اشاره کنیم.

با در نظر گرفتن چالشای مهاجرت به کانادا حتما به شما پیشنهاد میکنیم واسه صرفه جویی در زمان و هزینه های خود می تونین به سایت سازمان مهاجرتی حوری سلیمانی مراجعه کنین .

این مطلب را هم از دست ندهید :   با شغل هایی آشنا شوید که تا بیست سال دیگر منقرض خواهند شد