آدمایی که واسه اولین بار پستای مدیریتی رو تجربه می کنن معمولا این سوالات رو از خود می پرسن: پیرو روش مدیریتی کی باشم؟ باید چه مدیری باشم؟ اگه تا قبل از این مدیریت رو تجربه نکردین مطرح کردن این پرسشا می تونه تا حدودی شما رو در رسیدن به نتیجه مطلوب کمک دهد.

اینکه در مورد روش مدیریتی تون فکر کنین بسیار سودمنده اما در نظر داشته باشین که این پرسشا واقعا کمک زیادی به شما نمی کنن. در واقع مطرح کننده این سوالات مدیریت رو روش و سبکی از قصد و قابل یادگیری تصور می کنه، در حالی که اینطور نیس و مدیریت به جای اینکه برپایه عادات و رفتارای بقیه باشه براساس غریزه و استعداد شکل میگیره.

بهترین سوال واسه رسیدن به یه سبک مدیریتی موثر فقط پرسیدن این سوال از خوده: من که هستم و به چه ارزشایی باور دارم؟ پاسخگویی به این دو سوال اطلاعاتی به مراتب بیشتر از چیزی که فکر می کنین رو در مورد توانمندیای مدیریتی تون در اختیار شما میذاره.

خوب مدیریت کردن رو نباید با رفتار کردن به یه روش مشخص و از پیش تعیین شده اشتباه گرفت؛ تنها کاری که باید انجام بدین اینه که به ارزش هاتون معتقد باشین و اونا در محیط کار اجرا کنین.

در ادامه این مطلب پنج سوال مهم رو واسه رسیدن به سبک مدیریتی مخصوص شما که همراستا با ارزش هاتون هم باشه از نظر می گذرونیم:

۱- دوست دارم چیجوری به بقیه کمک کنم؟

این مطلب را هم از دست ندهید :   پیگیری سایت ما در مورد معاینه فنی برتر چالش تازه برای رانندگان

آخرین باری که به دیگر اعضای تیم کمک کردین رو به یاد بیارین. دقیقا چه وقتی واسه کمک به همکارانتون وارد عمل شدید؟ به چه دلیل اون موقع؟ چه کاری از دست شما بر اومد؟ اگه به صورت ذاتی به این نکته باور دارین که بقیه رو باید به حال خودشون رها کنین تا به تنهایی یاد بگیرن و فقط در مواقع اضطراری واسه کمک قدم پیش بذارین این شاید سبک مدیریتی تون میشه. به صورت دائمی به دنبال راه هایی واسه کمک به بهتر شدن بقیه و مطرح کردن نصیحت و ارائه بازخورد هستین؟ در این صورت سبک ایدئولوژیکی شما بیشتر به مربی گری و آموزش بقیه تمایل داره. در نظر داشته باشین که هیچکدام از این دو بر دیگری برتری نداره و بهترین راه واسه انتخاب میان اونا اعتماد کردن به ویژگیای شخصی و ارزشهای مدنظرتونه.

۲- مدیر مورد علاقه من چه ویژگیایی داشت؟

بهترین مدیری که در طول دوران فعالیت حرفه ای تون داشتین رو به یاد بیارین. کدوم ویژگی اخلاقی و رفتاری ایشون رو بیشتر پسند می کردین؟ اگه مدیرانی که به نیروهای کاری شون همفکری و کمک میدن رو پسند می کردین شاید خودتون هم اینطور هستین.

۳- کدوم مدیر رو کمتر از بقیه دوست داشتم؟

حالا به بدترین مدیر خود در گذشته فکر کنین: از کدوم ویژگی اون فرد بیشتر نفرت داشتین؟ ممکنه قبلا با فردی کار کردین که حفظ محرمانگی اطلاعات براش خیلی سخت بوده و این موضوع باعث آزرده خاطر شدنتون می شده یا در واحد تحت مدیریت شخصی کار کردین که با داد زنای گاه و بی گاهش شخصیت کارکنانش رو ضعیف کردن می کرده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   توصیه های «اپرا وینفری» درباره کار و زندگی به کارآفرینان

۴- چه چیز حس رضایت رو در من بوجود میاره؟

به آخرین باری که از نظر حرفه ای احساس رضایت کرده بودین فکر کنین. چه اتفاقی افتاده بود که این احساس رو در شما درست کرد؟ ممکنه کسب یه مهارت جدید در بین کار حس رضایتمندی رو در شما ایجاد کرده باشه یا هر اتفاق دیگری. این موارد فرصتایی هستن که شاید دوست دارین اعضای تیم تون هم تجربه شون کنن.

۵- روابط اجتماعی در محیط کار چقدر واسه من اهمیت دارن؟

ارتباطات اجتماعی در محیط کار براتون اهمیت داشته؟ اگه از خوردن ناهار با همکاران یا هم کلاسیای قبلی لذت می بردین اون وقت شاید رهبری هستین که سبک مدیریتی اش روی اعتماد اجتماعی و تعلق به جمع تکیه داره. اگه نتیجه از هر چیز دیگری براتون بیشتر اهمیت داشته اون وقت شاید مدیریت نتیجه محور رو بر بقیه سبکا بهتر می دونین.