در جواب به عملیات تروریستی هفدهم خرداد در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی (ره) که به شهادت ۱۸ تن از هموطنان و زخمی شدن تعدادی دیگه رسید، شب گذشته نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی به دیرالزور در سوریه، یکی از مراکز اصلی فرماندهی تروریستا در شرق این کشور رو هدف قرار دادن.

«سردار رمضان شریف» سخنگوی سپاه پاسداران، این عملیات رو به طور کاملً موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت ضربات زیادی به نفرات گروه های تروریستی و لوازم و امکانات اونا وارد اومده.

طبق اظهارات سردار شریف، در این عملیات از شش فروند موشک میان برد قوی به نام «ذوالفقار» با برد ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر استفاده شده. موشکا با پرتاب از پایگاه های موشکی در دو استان کرمانشاه و کردستان، به طور دقیق به اهداف مورد نظر در سوریه اصابت کردن.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این حمله رو به طور کاملً محدود و نمونه کوچیکی از قدرت دفاعی و تهاجمی ایران دونست که الان یکی از بهترین کشورای جهان در مورد فناوری موشکی هستش.

در ادامه مروری کوتاه داریم به بعضی از پیشرفته ترین موشکای بالستیک زمین به زمین که به وسیله متخصصین داخلی طراحی و ساخته شدن.

ذوالفقار

موشک ذوالفقار یکی از موشکای بالستیک زمین به زمین با سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه زن با برد متوسط و دارای توانایی ضد جمینگه، یعنی با به کار گیری سیگنالای الکترونیکی از راه خود منحرف نمی شه. این موشک واسه اولین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شده بود.

این مطلب را هم از دست ندهید :   دعوا بر سر صد تومانی؛ معضل بده بستان رانندگان تاکسی و مسافران ادامه دارد

از جمله ویژگیای برجسته این موشک میشه به سکوی پرتاب متحرک، رادار گریزی، توانایی نقطه زنی و سبک بودن اون اشاره کرد که با حالت پرتاب مایل، اهداف خود رو تا فاصله ۷۰۰ کیلومتری ویرون می سازه.

سجیل

سجیل اولین موشک زمین به زمین دوربرد دومرحله ای با سوخت جامد در کشوره. این موشک با برد عملیاتی ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ کیلومتر، در سال ۱۳۸۷ رونمایی شد. از ویژگیای برجسته این موشک بالستیک میشه به دقت بالا در اصابت به هدف، زمان بسیار کوتاه آماده سازی و عملیاتی شدن سامانه پرتاب، زمان بسیار کوتاه انتقال سایت پس از شلیک، لانچر متحرک و شتاب بسیار بالا اشاره کرد.

شهاب ۳

شهاب ۳ یکی از بهترین موشکای بالستیک ایران حساب می شه که برد اون در مدلای پایانی به ۲۵۰۰ کیلومتر می رسه. مدلای جدید این موشک از موتور تک مرحله ای با سوخت جامد بهره مند هستن که می تونن بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلوگرم کلاهک رو با خود حمل کنن. شهاب ۳ به سامانه GPS مجهزه و می تونه در صورت نیاز، راه خود رو پس از پرتاب عوض کنه.

قدر ۱۱۰

این موشک با برد ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ کیلومتر، در واقع مدل بهسازی شده شهاب ۳ هستش که در وقتی کمتر از ۳۰ ثانیه نصب و آماده پرتاب می شه. قدر یکی از سریع ترین موشکای دنیاست و خیلی راحت از سد همه سیستمای راداری و ضد موشکی عبور می کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   از کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۷ چه انتظاراتی داریم؟

عماد

عماد اولین موشک بالستیک دوربرد ایرانه که توانایی هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف رو داره. برد این موشک در حدود ۲۵۰۰ کیلومتر عنوان شده و درصد خطای بسیار کمتری نسبت به شهاب ۳ داره. در این موشک از سامانه هدایت شونده جدیدی استفاده شده که قادر به کنترل ۴ سطح آیرودینامیکی و پروازهای بالاتر از جو زمینه، و پس از تنظیم راه دوباره وارد جو زمین شده و به هدف اصابت می کنه.

فجر ۳

فجر ۳ یکی از موشکای بالستیک میان برد با برد پایانی نامشخص (بیشتر از ۲۰۰۰ کیلومتر) است که توانایی رادارگریزی رو داشته و می تونه به طور جداگونه چندین هدف رو مورد اصابت بذاره. این موشک می تونه سه کلاهک رو حمل کنه که هرکدوم از اونا توانایی هدایت به سمت یه هدف مشخص رو دارن.

عاشورا

موشک عاشورا با برد بیشتر از ۲۰۰۰ کیلومتر، یکی از نتیجه های وزارت دفاع ایران ایران هستش که از سوخت جامد بهره میگیره و به خاطر همین، زمان آماده سازی کمتر و دقت خیلی بیشتری نسبت به شهاب ۳ داره.

گفتنیست صحبتایی در مورد موشکای دوربرد شهاب ۴، شهاب ۵ و موشک قاره پیمای شهاب ۶ با برد حدود ۵۵۰۰ الی ۶۲۰۰ کیلومتری هم هست که با اینکه به وسیله منابع رسمی تأیید نشده، اما با در نظر گرفتن توان طراحی و تولید نظامی کشورمون، پیشرفت اونا بعید نیس.