با اینکه مادر شدن، واسه تموم کسایی که اونو تجربه کردن، استثنایی ترین اتفاق زندگی شون بوده با این حال واسه مادری که تازه نوزادی رو به دنیا آورده همیشه دردها و نگرانیایی هست.
در این رابطه خیالات و باورهای نادرستی هم وجود دارن که بر نگرانی مادران دامن میزنن. پس باخبر شدن از اونا می تونه، دلگرمیایی رو واسه این مادران به همراه داشته باشه.

در بخش سلامت ما برآنیم تا بعضی از باورهای نادرست در این باره رو با شما در میان بذاریم تا از اتفاق جدید زندگی تون یعنی مادر شدن لذت بیشتری برده و نگرانی کمتری هم داشته باشین. با مرور این موارد با ما همراه باشین:

اگه احساس افسردگی می کنین، نوزادتون هم افسره س

یکی از اتفاقاتی که بیشتر در میان آدمایی که مادر شدن دیده می شه یه جور افسردگیه که از اون به افسردگی پس از زایمان یا PPD یاد می شه.
خیلی از مادران این نگرانی رو دارن که نوزادشون هم از اینجور وضعیتی رنج می بره.

دکتر «امبر کوهن»، در مصاحبه با «ریدر دایجست» میگه: “این افسردگی به نوزاد انتقال پیدا نمی کنه اما شاید از اون اثر پذیرد. در میان مادرانی که نوزادشون از شیر اونا تغذیه می کنن، ایجاد رابطه بیشتر بین مادر و نوزاد دلیل بهبود حال روحی مادر و کاهش نشونه های روحی پس از زایمان می شه.”

ایشون اضافه می کنه وقتی که مادر تحت درمان افسردگی پس از زایمان قرار میگیره، این روند درمان، تاثیر مثبتی بر رابطه اون با نوزادش می ذاره.

در نگاه اول، عاشق نوزادتون میشین

بیشتر مادران نه ماه انتظار میکشن تا با فرزندشون مواجه شن. به خاطر همین هم تموم مدت در انتظار رسیدن لحظه ای روبرو شدن با نوزادشون هستن. اونا تصور می کنن در لحظه دیدن فرزندشون تموم عشق و ارتباطی که مدتا منتظر دریافت اون بودن رو تجربه می کنن. اما مادرانی که این انتظار در اونا برآورده نمی شه دچار سرخوردگی و شوک شده و تصور می کنن که مشکلی در اونا هست.
اتفاق بدتر اون هستش که تصور می کنن مادر خوبی واسه نوزادشون نیستن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۵ پرسش برای به دست آوردن شناخت بهتر از جایی که قصد دارید در آن استخدام شوید

«خوبی اچابارن» که به زنائی که تازه مادر شدن در ماه های اولین با مشاوره های خود کمک می کنه با صحه گذاشتن بر اینجور اتفاقی میگه: “باید به خود فرصت بدین و با نوزاد خود رابطه بیشتری بگیرین. اون عشقی که انتظارش رو می کشیدید به خودی خود اتفاق می افته.”

شیر دادن به نوزاد کار آسونیه

شیر دادن به نوزاد یکی از چالشای مادرانیه که تازه صاحب بچه شدن با این حال شیر دادن به بچه می تونه یکی از بهترین روش ها در تغذیه نوزاد به حساب آید. دکتر کوهن عقیده داره که برخلاف تصور خیلی از افراد شیر دادن به نوزاد، کار بسیار سختیه. ممکنه مادر دو تا سه روز بعد از تولد نوزاد شیر نداشته باشه. به خاطر همین هم در مورد گرسنه موندن نوزاد در روزای اول، نگرانیایی به وجود میاد.”

دکتر کوهن این روند رو دردناک و بعضی وقتا با ایجاد ترک یا عفونت روی نوک سینهای مادر می دونه. قرار دادن نوزاد در وضعیت مناسب و به کار گیری بعضی از کرمای مخصوص نوک سینه مثل «لانولین» می تونن بسیار موثر باشن. کوهن به مادران جوون پیشنهاد می کنه که واسه شیر دادن به نوزادن خود آموزش ببینن.

داشتن بچه به بهتر شدن رابطه شما با همسرتون میرسه

بر خلاف تصور بسیاری آدما که داشتن بچه می تونه به روابط بهتر زن و شوهرا منجر شه، کارشناسان می گن که به دنیا آوردن یه موجود جدید نه فقط به بهتر شدن وضعیت ازدواج کمک نمی کنه بلکه روابط میان دو طرف رو سخت تر و با چالشای بیشتری همراه می کنه.
وقتی که نگهداری از نوزادتون دلیل ایجاد خستگی در شما شه با هر حرکتی از سمت همسرتون تحریک میشین و ممکنه بر سر اون فریاد هم بکشین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   با شغل هایی آشنا شوید که تا بیست سال دیگر منقرض خواهند شد

دکتر «اچابارن» پیشنهاد می کنه در اینجور زمانایی با همسر خود رو راست باشین و اجازه بدین بدونه شما با چه چالشایی روبرو هستین. از اون کمک بگیرین و در مورد ترساتون با اون صحبت کنین و بهش در مورد مشکلاتی که با عضو جدید خونواده تون دارین صحبت کنین. فهم مشترک ابتدایی میان شما و همسرتون هست و باعث می شه که همدیگه رو درک کنین.

نوزادتون همیشه گریه می کنه

درسته نوزاد تازه به دنیا اومده شما در خیلی از مواقع گریه می کنه چون که این تنها راه حل رابطه اون با شماس. بعضی وقتا این گریها طولانی تر و آزاردهنده تر می شن و ممکنه که مشکلی وجود داشته باشه. دکتر «اچابارن» میگه، بخشی از وجود نوزاد گریه کردنه و بیشتر هم در ماه های اولین زندگی بیشتر گریه می کنه.
اگه حس می کنین که گریه نوزادتون طبیعی نیس، به حس خود اعتماد کنین و با دکتر اون تماس بگیرین.

حتی فرصت حموم یا آرایش کردن رو هم ندارین

شاید شنیده باشین که آدمایی که مادر شدن سر و وضع نامرتبی دارن البته در اولین روزای تجربه مادر شدن ممکنه اینجور وضعیتی رو تجربه کنین اما بدون معنا نیس که این روند همیشگی میشه. مثل هر تجربه دیگری که در اول با مخاطراتی همراه س مادر شدن هم همین طورست.

این تجربه جدید در اول دشوارست اما با گذشت زمان بهتر می شه.
یکی از مشاوران به نام «کاترین اُ برایان» که به خونواده هایی که تازه صاحب بچه شدن مشاوره میده، در این باره میگه، لازمه که مادران واسه مراقبت بهتر از فرزندان شون از خودشون خود هم مراقبتای لازم رو به عمل بیارن. اگه خسته شدین کمی استراحت کنین.

هر وقتی فرصت کردین موهاتون رو مرتب کرده، ناخنای تون هم مانیکور کنین و رژلب مورد علاقه خود رو هم بزنین. این کار دلیل می شه به یاد روزای خوب گذشته بیفتین و احساس بهتری داشته باشین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   سفر به قشم: از تنگه چاهکوه تا دره ستارگان [قسمت اول]

باید از هر لحظه لذت ببرین

اندیشه خطرناکیه که بپندارید از هر لحظه از مادر بودن تون لذت میبرین. خرید کردن، غذا درست کردن، حضور مادر همسرتون و بسیاری دیگه از عوامل هستن که ممکنه خیلی مطلوب شما نباشن. دکتر «اچابارن» میگه که بعضی از مادران گریه کنان به مطب اون میان و نگرانیا و ترسایی رو که تجربه می کنن، با اون در میان می ذارن.

ایشون میگه که شما مادران بدی نیستن و به اونا پیشنهاد می کنه در زمانایی که لازمه از بقیه کمک بگیرن تا بتونن محیط آروم تری رو واسه خود و خونواده شون به وجود بیارن. علاوه بر این باید قبول کنین که شاید امکان لذت بردن از تموم لحظات پس از تولد نوزادتون وجود نداشته باشه.

در خونه زندانی میشین

وقتی که تازه مادر میشین، آماده شدن و بیرون اومدن از منزل می تونه واسه تون مثل بردن یکی از مدالای المپیک باشین. با بدنیا آوردن نوزادتون تصور می کنین دیگه نمی تونین از منزل خارج شید. حقیقت اون هستش که با سختکوشی این کار هم مثل هر چیز دیگری امکان داره.
در آخر خواهید آموخت که در زمان خارج شدن از منزل باید چه وسایلی رو در کیف نوزادتون گذاشته و با خود به همراه داشته باشین.

خیلی خوبه که فهرستی از وسایل لازم خود رو یادداشت کنین و از به همراه داشتن اونا مطمئن شین. مثلا یه دست لباس اضافه یا پوشک کافی در داخل اون کیف بذارین. شما حالا یه مادر هستین و یه مادر خوب می تونه از پس تموم این مسئولیتا بربیاید.