در ده های گذشته سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار بالا بوده و حالا زندگی آدما اونقدر با فناوریای پیشرفته آغشته شده که دیگه تصور زندگی بدون اونا رو برامون نشدنی ساخته. علاوه بر کاربرده های روزانه تکنولوژی، حالا خیلی از صنایع بیشتر از قبل در راه اتوماسیون شدن قرار گرفتن. البته خبر خوب اینکه اتوماسیون شدن حتماً به معنی کمبود شغل واسه آدما نیس.
واقعا، خیلی از نیروهای کار، شغل خود رو از دست نمی دن، بلکه وظایف اونا از نو تعریف می شه تا با نیازای تغییر یافته جامعه مطابقت پیدا کنه.
با این حال، بعضی شغلا هم از بین میرن. البته اتوماسیون تنها دلیل نابودی بعضی شغلا نیس و عوامل دیگری هم در این مسأله نقش دارن. در ادامه به مشاغلی می پردازیم که تا سال ۲۰۳۸ منقرض می شن.

 

۱- صندوق دارها

 

وقتی اولین دستگاه های جمع و دریافت خودکار مبلغ خرید به صورت آزمایشی استفاده شدن، فوراً با استقبال خریداران مواجه نشدن، اما با وجود اینکه نمونه های امروزی این دستگاه ها هنوز تکمیل نیستن، یاد گرفتن بیشتر از قبل این دستگاه های خودکار رو نمیشه رد کرد.

طبق تحقیقات، پیش بینی می شه درآمد حاصل از دستگاه های جمع و دریافت خودکار مبلغ خرید تا سال ۲۰۲۰، به ۳۱/۷۵ میلیون دلار برسه، مسأله ای که خبر بدی واسه صندوق دارها هستش.
در میان نمونه های فعلی، سرویس Amazon Fresh به خریداران خود این امکان رو هم میده که مواد غذایی و دیگه چیزها رو از خونه سفارش بدن.

۲- کارکنان فست فود

یکی از جذابیتای فست فودها واسه خیلی از افراد، ثابت بودن و قابل اعتماد بودن اونا هستش، یعنی رستورانای فست فود بیشترً منوی برابری دارن و خیلی فرقی بین غذای اونا وجود نداره. اما به خاطر همین ویژگی، احتمالی ۸۱ درصدی هست که آشپزهای فست فودها با کمک آشپزهای خودکار جانشین شن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   جزییات کامل اطلاعیه های ارزی بانک مرکزی

مثلا، از سال ۲۰۱۷، در یکی از رستورانای فست فود کالیفرنیا به نام CaliBurger از یه ربات مجهز به هوش مصنوعی به نام Flippy استفاده می شه که برگرها رو برمی گردونه و اونا رو روی نون همبرگر میذاره.

۳- جواهر فروشیا

صنعت جواهر سازی در سالای گذشته با افت رو به رو بوده.
طبق گزارشات منتشره، اندازه تعطیلی فروشگاه های جواهر در سال ۲۰۱۶، ۵۳ درصد بالا رفته.

یکی از دلایل این مسأله اون هستش که اعضای نسل هزاره بهتر می دونن پول خود رو صرف تجربیات دلخواه شون کنن تا خرید چیزای گرون قیمت. همین مسأله جلوی رشد صنعت جواهر سازی رو میگیره.

۴- داوران ورزشی

در اثر پیشرفت تکنولوژی در کم شدن داوران ورزشی در سالای آینده شکی نیس، چون مثلا، سیستم بازپخش آنی قابل اعتمادتر از چشمای غیر مسلح داوران واسه آزمایش بعضی بازیا در مورد، اما دلایل دیگری هم واسه افت این شغل هست.

طبق گزارشات منتشره، در سال ۲۰۱۶، داوران تموم وقت کمتر از ۲۵ هزار دلار درآمد داشتن. تجربه خشونت فیزیکی و کلامی از سمت هواداران عصبانی و محدود بودن از نظر پیشرفت شغلی، مشکلاتی بودن که این داوران در مورد شغل خود مطرح کردن. تموم این موارد به این معنیه که با بازنشسته شدن داوران قدیمی، جوانان کمتری حاضر به جانشینی اونا هستن.

۵- بازاریابای تلفنی

 

 

براساس تحقیقی در سال ۲۰۱۳، آینده بازاریابی تلفنی خیلی بد پیش بینی می شه.

هرچند محققان قبول دارن که پیش بینی افت در مورد مشاغل مربوط به فروش کالا و خدمات – که از گذشته نیازمند رابطه آدم با آدم و ریزه کاریای غیر قابل پیش بینی هستن- به دور از عقل به نظر می رسه، اما اونا از پیش بینی خود با این توضیح دفاع می کنن که هرچند بازاریابی شغلی تعاملیه، اما نه حتماً احتیاجی به ریزه کاریای رفتاری داره و نه خوندن از روی یه متن از پیش تعیین شده در مورد فروش یه کالا یا خدمات، به هوش اجتماعی زیادی نیاز داره.
پس، شغل بازریابی تلفنی در خطر کامپیوتری شدن قرار داره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۰ نکته جالب درباره کره زمین که احتمالا از آن‎ها چیزی نمی‎دانید

۶- آژانسای مسافرتی

آژانسای مسافرتی در گذشته سرویس مهمی حساب می شدن و هر کسی که قصد خرید بلیت داشت حتماً از اونا استفاده می کرد.
کارکنان این آژانسا نه فقط پروازهای موجود رو واسه شما دستچین می کردن، بلکه بلیتاتون رو هم براتون رزرو می کردن، اطلاعات لازم در مورد سفرتون رو در اختیارتون می گذاشتن (مثل نقشه ها یا بروشورهای در رابطه) و چیزای دیگه ای به جز اینا.

امروزه اما وبسایتا و اپلیکیشنای زیادی هست که تموم این کارا رو به سرعت و رایگان واسه شما انجام میدن.
هم اینکه، این سرویسا بعضی وقتا تخفیفا یا خدمات خاصی هم به کاربران خود ارائه میدن.

به خاطر همین، پیش بینیا از کاهش تعداد آژانسای مسافرتی تموم وقت، طی سالای آینده خبر میده.

۷- چوب برها

مردم سراسر دنیا هر روز بیشتر از قبل آثار به وجود اومده به وسیله تغییرات آب و هوایی کره زمین رو در زندگی خود احساس می کنن و حالا تلاش بیشتری واسه حفظ محیط زیست دارن، به خاطر همین، شایدً شغل چوب بری در برابر نابودی قرار می گیره (پیش بینی می شه، این شغل طی دهه آینده با کاهشی ۱۳ درصدی رو به رو شه).

نه فقط اجناس کاغذی به طور زیادی در حال دیجیتالی شدن هستن، بلکه دنیا الان کم کم به کار گیری جایگزینای موافق با محیط زیست رو در هر بخش ای در اولویت قرار میده.