به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ محققان و تحقیقات گذشته اونا میگه زدن واکسن آنفولانزا از خیلی از دردها، تب، احساس خستگی ای که براثر دچار شدن به این مریضی به وجود میان، تا حد زیادی جلوگیری می کنه. اونا خصوصا در مورد آدمایی که بیشتر در برابر این مریضی قرار دارن، تاکید می کنن.

سیندی وِستون، استادیار پرستاری دانشگاه اِی ان اِم دانشگاه تگزاس میگه: “هرساله جمعیت یه عالمه از آدمایی که این واکسن رو میزنن، بدن شون جواب مناسب و خوبی به اون نشون میده. این واکسیناسیون خصوصا واسه کودکان و افراد سن بالا تر بسیار پیشنهاد می شه.”

حالا پاییز شده و بهترین فصل واسه زدن واکسن آنفولانزا هم همین فصله.

انجمن کنترل و پیشگیری بیماریای آمریکا (سی دی سی) تزریق این واکسن رو در همه افراد و نوزادان بیشتر از ۶ ماه پیشنهاد می کنه. هم اینکه زنان باردار هم در فهرست آدمایی هستن که زدن واکسن آنفولانزا شامل اونا و حتی پیشنهاد می شه.

نوزادانی که هنوز ۸ ماهشان نشده، ممکنه احتیاج داشته باشن که این واکسن رو در دو نوبت تزریق کنن. افراد بالای ۶۵ سال هم باید بالاترین دُز این واکسن رو دریافت کنن. براساس چیزی که سی دی سی پیشنهاد کرده، بزرگسالانی که به تخم مرغ حساسیت دارن باید از نوع دیگری از این واکسن که به فِلابُوک (Flublok) معروفه، استفاده کنن.

واتسون در مورد آدمایی که حساسیتای شدید دارن میگه، بهتره آدمایی که در این گروه قرار دارن، این واکسن رو تزریق نکنن هر چند تا حد زیادی اونا رو از دچار شدن به آنفولانزا محفوظ نگه می داره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های خنده دار روز / ۱۹ فروردین

واسه خیلی از بزرگسالان که در سلامت کامل هستن، تزریق این واکسن ممکنه کمی سخت باشه و خیلی از اونا هم از این کار دوری می کنن.

بسیاری هم این تصور اشتباه رو دارن که با تزریق این واکسن، به آنفولانزا گرفتار می شن. بعضی هم به دلیل ترسی که از تزریق دارن از این کار دوری می کنن. بعضی از واکسنایی که از راه بینی وارد بدن می شن از جمله FluMist، خنثی هستن و اصلا پیشنهاد نمی شن. واتسون به این موضوع هم اشاره می کنن که در میان افراد تصور نادرستی هست که چون سال گذشته به این مریضی گرفتار شدن پس امسال دیگه آنفولانزا نمی گیرن و به خاطر همین هم واسه زدن این واکسن مقاومت نشون میدن.

خانوم واستون واسه روشن ساختن این موضوع توضیحاتی میده. ایشون میگه: “موج این مریضی در هر سال تغییراتی پیدا می کنه و به خاطر همین هم هست که ترکیبات واکسنی که شما امسال می زنید با ترکیبات سال گذشته به طور کامل فرق داره چون که واکسنای امسال واسه مقابله با ویروسای همین امسال هستن.”

واتسون ادامه میده که اگه تعداد آدمایی که این واکسیناسیون رو انجام میدن کم باشه، گسترش کشنده این مریضی می تونه زیاد شه. براساس آمار بدست اومده از انجمن کنترل و پیشگیری بیماریای آمریکا (سی دی سی)، هرساله میلیونا نفر واسه شکست دادن این مریضی واکسینه می شن. هم اینکه هر سال صدها هزار نفر در بیمارستان بستری و بر اثر این مریضی جون خود رو از دست میدن.

ایشون در مورد فصل گسترش آنفولانزا میگه: “گسترش این مریضی از فصل پاییز تا بهاره.” ایشون پیشنهاد می کنه که خونواده ها پس از برگشت از سفرهای تابستونی خود این واکسن رو تزریق کنن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های دیدنی امروز ۶ مهر ۸۹

این محقق میگه حدود ۲ هفته پس از تزریق این واکسن، آنتی بیوتیکایی که قراره مقابل ویروسا مقاومت کنن، در بدن رشد پیدا می کنن. در این دوران رعایت بهداشت می تونه بسیار تاثیرگزار باشه.

واتسون در مورد راه هایی که از دچار شدن به این مریضی جلوگیری می کنن به شستن دائم دستا و نبود تماس دست با صورت و چشم اشاره کرد. هم اینکه به کار گیری ضدعفونی کننده ها هم می تونه بسیار اثر داشته باشه.

بد نیس که از نشونه های این مریضی هم بدونیم :

تب یهویی و بالا

بدن درد

سردرد

کوفتگی

تورم

گلودرد

سرفه

آبریزش بینی

واتسون بهترین راه مقابله با آنفولانزا رو تزریق واکسن اون می دونه و تاکید می کنه که واسه مراقبت خود و خونواده تون حتما این واکسن رو بزنین.