شناخت اثرات گردشگری

بدون شک برای تصمیم گیری درک اثرات گردشگری از ملزومات است در اینجا اثرات صنعت گردشگری را در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ،سیاسی ومحیط فیزیکی بررسی می کند.

اثرات اقتصادی

مسافرت وگردشگری به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعتی دنیا به شمار می رود،بسیاری از کشورها،این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد،اشتغال،رشد بخش خصوصی و توسعه ساختارهای زیربنایی میدانند همه کشورهای جهان  با رقابتی تنگاتنگ در پی بهره گیری از مزایای اقتصادی به ویژه دریافت سهم بیشتری از درآمد وبالاترین سطح اشتغال ناشی از بهینه سازی صنعت گردشگری در کشورهای متبوع خود هستند. تلاش همه کشورها بردو زمینه “رشد” و “پایداری” این صنعت پایداراست.درحالی که صنعت گردشگری با رشدی بی سابقه وارد عرصه جدید میشود و در سیستم اقتصاد جهانی بر اهمیت آن افزوده میگردد. درک دستاندرکاران و مردم،پیرامون ارتباط مستقیم وموثر آن با آینده جوامع افزایش مییابد.

 

 

اثرات فرهنگی و اجتماعی

مقصود از اثرات اجتماعی ، تغییراتی است که در زندگی مردم جامعه میزبان گردشگر رخ می دهد و این نیز بیشتر به سبب تماس مستقیم اهالی و ساکنان آن دیار و گردشگران صورت می گیرد . مقصود از اثرات فرهنگی ، تغییراتی است که در هنر ، آداب و رسوم و معماری مردم ساکن جامعه میزبان رخ می دهد . این تغییرات بلند مدت تر است و در نتیجه باعث رشد و توسعه صنعت گردشگری می شوند . از آنجائیکه نتیجه یا ره آورد صنعت گردشگری موجب تغییراتی در زندگی روزانه و فرهنگ جامعه میزبان میشود ، اصطلاح اثرات اجتماعی – فرهنگ را به معنی تغییراتی بکار میبرند که در تجربه های روزانه ارزشها شیوه زندگی و محصولات هنری و فکری جامعه میزبان رخ می دهد . در جدول ( 1-2) اثرات فرهنگی و اجتماعی گردشگری به صورت خلاصه ارائه شده است .

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهنمای انتخاب برخی لوازم برقی پرکاربرد در هر آشپزخانه

 

 

 

جدول اثرات مثبت و منفی فرهنگی – اجتماعی  گردشگران

 

عامل اثرات مثبت اثرات منفی
استفاده از فرهنگ به عنوان                     یک عامل جذب افزایش حمایت از فرهنگ سنتی ، به نمایش گذاردن هویت قومی ، تجدید حیات هنرهای سنتی ، جشنها و زبان تغییر در فعالیتهای سنتی و هنری به منظور مناسب ساختن برای جهانگردان وارد حریم محدوده های سنتی شود ، شلوغی و ازدحام بیش از حد در مکانهای سنتی
تماس مستقیم بین گردش از بین بردن نمودهای منفی ، افزایش فرصتهای اجتماعی تقویت کلیشه های منفی ،افزایش بازاری گری ( منفعت طلبی ) ، شیوع بیماری و بروز بیماری های تازه ، آثار ناشی از جمعیت انبوه
تغییر در مشاغل و ساختار اقتصادی و نیز تغییر نقشهای اجتماعی فرصت های جدید اجتماعی و اقتصادی که باعث کاهش نابرابری های اجتماعی می شود تضاد و تعارض بین اعضای جامعه ، افزایش نا برابری اجتماعی ، از بین رفتن زبان
توسعه تشکیلات گردشگری افزایش محل گردش و تفریح خارج از دسترس قرار گرفتن مکانهای تفریحی
افزایش جمعیت ناشی از توسعه امور گردشگری تأسیس تشکیلات بهداشتی و آموزشی برای بالا رفتن کیفیت زندگی شلوغی و تراکم جمعیت ، افزایش جرم و جنایت

 

جامعه میزبان باید گردشگری را به عنوان یک پدیده بپذیرد ، آن را درک کند ، مزایا ، سودها و هزینه ها را محاسبه نماید و راههای خنثی کردن اثرات منفی را یاد بگیرد . مسئولان و دست اندرکاران گردشگریباید بتوانند خدمات و محصولات خود را به شیوه ای مناسب ارائه کنند تا گردشگر به همان چیزی دست یابد که انتظار آنرا دارد چون او با این امید به آنجا روی آورده است که در نتیجه در این راه سودی حاصل می کند و باز در آینده که فرصتی به دست می اورد به دیدار آن مکان و جامعه خواهد رفت و در این میان بازاریابی می نماید . با پیشرفت فن آوری ارتباطات و بکارگیری این فن آوری احتمال آن زیاد است که میهمانان و میزبانان بتوانند به شیوه ای هماهنگ تر و موزون تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند .

این مطلب را هم از دست ندهید :   دانلود اهنگ در سایت ایزی موزیک

بک پک تراول با ارائه مقالاتی کاربردی و جذاب، جایگاه خود را در بازار رسانه‌های دیجیتالی پایدار کنداین مجله با هدف ارائه اطلاعات، راهنمایی و تجربیات مفید برای سفرکنان، مهاجران و علاقه‌مندان به دنیای گردشگری تأسیس شده استدر بک پک تراول تلاش می کنیم تا با ترجمه مقالات خارجی میزان سطح آگاهی شما را افزایش داده و دید بهتری به شما برای تصمیم گیری دهیم.