تحصیل در خارج از کشور بیش از گذشته ذهن دانش‌آموزان و دانشجویان را درگیر کرده است. هر کسی با هر سطح معدلی در تلاش برای یافتن بهترین دانشگاه در رشته دلخواه در کشورهای خارجی است. اما برای مهاجرت تحصیلی بهتر است قدم به قدم پیش بروید و با آگاهی کامل مقصد و دانشگاه خود را انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم راهنمای جامعی از تحصیل در خارج از کشور، بهترین دانشگاه‌های جهان، شرایط مورد نیاز برای مهاجرت، هزینه‌ها و هر آنچه که برای ادامه تحصیل در خارج به آن نیاز دارید را به شما ارائه کنیم.

دلایل تحصیل در خارج از کشور

در ایران دانشگاه‌های رده بالای زیادی وجود دارد که امکان تحصیل در رشته‌های متنوع را برای دانشجویان فراهم کرده است، اما ممکن است دانشجویان به دلایل مختلف مثل عدم قبولی در کنکور یا رفتن به دانشگاه‌هایی با رتبه بهتر و یافتن شغل با حقوق بالاتر بعد از فارغ‌التحصیلی، بخواهند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند. وضعیت نامناسب اقتصادی، نبود فرصت شغلی کافی و درآمدهای پایین در کشور یکی دیگر از دلایل دانشجویان برای مهاجرت است. تحصیل در دانشگاه‌های برتر مزایای زیادی به همراه دارد. امکان استفاده از امکانات بیشتر، داشتن فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتر و در نتیجه زندگی در سطح رفاه بالاتر می‌تواند هر کسی را برای مهاجرت تحصیلی وسوسه کند.

چرا تحصیلات در خارج از کشور؟ یکی از مهم ترین دلایل ادامه تحصیلات در خارج از کشور دستیابی به سبک های مختلف آموزشی در کشورهای مختلف می باشد و باعث می شود که دانشجویان روش های کاملا جدیدی از آموزش را تجربه نمایند.
همانطور که می دانید کشورهایی نظیر آمریکا، ، آلمان، کانادا و … در زمینه آموزش بسیار خوب عمل می کنند و بودجه های عظیمی برای توسعه آموزش و تحقیقات در اختیار دانشگاه ها و موسسات آموزشی قرار می دهند.

شرایط عمومی برای تحصیل کنندگان در خارج از کشور

منظور از شرایط عمومی برای تحصیل کنندگان در خارج از کشور، شرایطی است که داشتن آن ها برای ادامه تحصیل در همه کشورها و دانشگاه ها ضرورت دارد. شرایط عمومی تحصیل در خارج عبارت است از:

  • داشتن سابقه تحصیلی در مقاطع متوسطه یا فنی حرفه ای
  • مدرک پیش دانشگاهی برای تحصیل در مقطع کارشناسی
  • به طور معمول گذراندن ۱۲ سال تحصیل در ایران و اخذ دیپلم ۱۲ ساله
  • دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد معتبر برای تحصیل در مقطع دکتری
  • دارا بودن تمکن مالی برای پرداخت هزینه های ادامه تحصیل در خارج

چه چیزهایی را در تحصیل در خارج باید لحاظ کنید؟

  • مدرک تحصیلی معتبر
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش
  • امکان انجام کار دانشجویی
  • بررسی موقعیت‌های شغلی مربوط به رشته مورد علاقه
  • شرایط اقامت
  • هزینه‌های زندگی
  • هزینه‌های تحصیل
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  • تحصیل به زبان انگلیسی

هزینه تحصیلات در خارج از کشور

هزینه های تحصیل در خارج کاملا متفاوت است. در برخی دانشگاه ها و رشته ها هزینه تحصیل بسیار بالا بوده و در برخی از دانشگاها هزینه سطح متوسط است.
علاوه بر هزینه های برنامه تحصیلی باید هزینه های زندگی در کشور خارجی و هزینه بلیط هواپیما را نیز در نظر بگیرید.برای کم کردن هزینه های تحصیل راه های زیادی وجود دارد.
شما می توانید قوانین دانشگاه و رشته مورد نظر خود را در وبسایت رسمی دانشگاه مطالعه کنید و امکان تحصیل رایگان در برخی کشورها استفاده کنید.
اگر خواهان تحصیل در خارج هستید که هزینه های زندگی پایین باشد، باید کشورهایی مثل سوئیس،ایسلند،دومینیکا و… را از لیست خود حذف کنیدچون هزینه تحصیل در آنها بسیار بالا بوده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   بهترین فیلم های هالیوودی و آهنگ های خارجی

مزیت‌های تحصیل در خارج

شما وقتی تحصیل در خارج را انتخاب می کنید، در واقع پنجره ای بر روی زندگی جدیدی است که با خود تازگی های فراوانی به همراه دارد. تحصیل در خارج دارای مزیت‌های فراوانی است که می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. مزیت‌هایی مانند:

  1. آشنای با فرهنگ جدید
  2. یادگیری زبان
  3. بالا رفتن اعتماد به نفس
  4. تقویت روابط اجتماعی
  5. دیدگاهی متفاوت برای زندگی
  6. رشد و استقلال مالی و شخصیتی
  7. امکان استفاده از بورسیه تحصیلی
  8. ارتقاء سطح تحصیلی و معلومات
  9. پشتیبان همه جانبه دانشجو
  10. تاثیر مثبت در شرایط شغلی

 

آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها

بسته به اینکه کدام کشور و دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، قوانین ورود به هر دانشگاه با یکدیگر متفاوت است. در اکثر کشورها خبری از رقابتی به نام کنکور نیست. دانشگاه‌ها آزمونی برای جذب دانشجو برگزار نمی‌کنند و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و رزومه دانشجو جذب می‌کنند. اما برخی از دانشگاه‌های برتر برای پذیرش دانشجو آزمون ورودی برگزار می‌کنند که باید با مراجعه به سایت دانشگاه از شرایط و تاریخ برگزاری آزمون مطلع شد.

بیمه دانشجویی

هر کشوری قوانین بیمه خودش را دارد و باید قبل از اقدام به مهاجرت، در مورد آن اطلاعات کسب کنید. از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر کاری، ابتدا به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و مواردی را که در مورد بیمه دانشجویی ذکر شده است را با دقت بخوانید. این کار باعث می‌شود طعمه شرکت‌های غیر معتبر بیمه‌ای در کشور مقصد نشوید.

در هر جای دنیا شرکت‌هایی هستند که به‌صورت غیرقانونی هزینه‌های زیادی از تازه‌واردها به‌عنوان حق بیمه اخذ می‌کنند، درحالی که نه مورد تایید خود دانشگاه هستند و نه دولت آن کشور. پس اگر دانشگاه مورد نظر برای بیمه دانشجویی در سایت خود شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که بیمه خود را طبق این ضوابط انتخاب کنید، چون انتخاب بیمه مناسب کار راحتی نیست و عمل کردن طبق ضوابط کار شما را آسان‌تر خواهد کرد.

برخی از بیمه‌های دانشجویی به گونه‌ای است که در کشورهای دیگر هم می‌توان از خدمات آن بهره‌مند شد. برای مثال اگر در آمریکا تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار بگیرید، امکان دارد آن شرکت در کشورهای اروپایی نیز به شما خدمات ارائه دهد و بتوانید از بیمه خود در خارج از آمریکا نیز استفاده کنید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   بررسی جامع لوازم برقی پرکاربرد در خانه

علاوه بر این اکثر شرکت‌های بیمه خارجی خدمات روانشناسی و دندان‌پزشکی را نیز ارائه می‌دهند که خود می‌تواند مزیت بزرگی در مقایسه با بیمه‌های ایرانی باشد.

بیمه دانشجویی مسافرتی

اگر دوست ندارید بعد از مهاجرت از شرکت‌های خارجی بیمه خریداری کنید، می‌توانید از بیمه دانشجویی مسافرتی استفاده کنید. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که برخی از کشورها برای دادن اجازه اقامت موقت به دانشجو و ادامه فرایند مهاجرت تحصیلی، دانشجو را ملزم به داشتن بیمه دانشجویی مسافرتی می‌کنند. یعنی اصلا بدون خرید این بیمه، ادامه روند مهاجرت ممکن نیست.

برای خرید بیمه مسافرتی دانشجویی از شرکت‌های بیمه ایرانی، ابتدا باید ببینید که بیمه این شرکت مورد قبول و تایید کشور مقصد است یا خیر. سپس اقدام به خرید بیمه از شرکت مورد نظر کنید.

یکی از نکاتی که در خرید بیمه از شرکت‌های ایرانی باید به آن توجه کنید، اعتبار ۹۲ روزه این بیمه‌ها است. یعنی بیمه‌نامه شما فقط ۹۲ روز اعتبار دارد و پس از آن باید در کشور مقصد اقدام به خرید بیمه کنید. در غیر این‌صورت باید قبل از اتمام ۹۲ روز به کشور بازگردید و بعد از تمدید بیمه‌نامه خود دوباره به کشور مقصد بروید.

موارد تحت پوشش بیمه دانشجویی شرکت‌های مختلف که در برخی موارد با هم مشترک است عبارتند از:

  • هزینه‌های بستری در بیمارستان و جراحی
  • هزینه داروهای تحت پوشش بیمه
  • انتقال بیمار از بیمارستان به کشور
  • کمک به فرد بیمه‌شده هنگام سرقت یا مفقود شدن مدارک

 

حساب بانکی دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور

هر جای دنیا که بخواهید زندگی کنید یکی از اصلی‌ترین نیازهای شما داشتن یک حساب بانکی است. اگر حساب بانکی نداشته باشید، حتی نمی‌توانید کارهای پیش پا افتاده‌ای مثل پرداخت اجاره، پرداخت شهریه یا دریافت حقوق را انجام دهید.

متاسفانه در سال‌های اخیر  بعضی از بانک‌ها از ارائه خدمات به ایرانی‌ها سر باز می‌زنند. با این حال بانک‌هایی هم هستند که امکان افتتاح حساب برای ایرانی‌ها در آن‌ها وجود دارد. برای افتتاح حساب به‌عنوان دانشجو در کشور مقصد، بهتر است به بانک‌های مجاور دانشگاه مراجعه و با ارائه مدارک، اقدام به افتتاح حساب کنید. هر بانکی ممکن است مدارک مختلفی را درخواست کند.

معمولا این موارد جزو مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب در تمامی بانک‌ها است:

  • پاسپورت
  • ویزای تحصیلی
  • نامه‌ای از سوی دانشگاه که نشان می‌دهد شما در آن دانشگاه ثبت نام کرده‌اید
  • اجاره‌نامه یا هر مدرک دیگری (مثل نامه‌ای از سوی دانشگاه) که نشان دهد شما برای مدتی قرار است در این کشور زندگی کنید

 حداقل شرایط لازم برای تحصیل در خارج از کشور

دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند در صورت داشتن تمکن مالی در مدارس و دانشگاه‌های خارجی تحصیل کنند. کسانی که نمی‌توانند هزینه تحصیل در خارج از کشور را تامین کنند، می‌توانند با داشتن رزومه علمی خوب مثل داشتن مقاله‌های علمی و شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی و همچنین مدرک زبان خارجی (بسته به کشور و دانشگاه متفاوت است، اما اکثرا زبان انگلیسی را قبول می‌کنند) به‌صورت رایگان تحصیل کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شانس بیشتری برای دریافت بورسیه یا فاند تحصیلی و تحصیل رایگان دارند. علاوه بر این، برخی از مدارس و دانشگاه‌های خارجی آزمون ورودی دارند و برای تحصیل باید در این آزمون‌ها نمره قابل قبول کسب کرد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ثبت رایگان آگهی

تحصیل در خارج هم منافع و مضرات خاص خود را دارد و البته که بیشتر بستگی به شما دارد که چگونه قرار است این کار را انجام دهید، آیا کشوری که انتخاب می کنید مقصد مهمی است؟

نخستین چیز در مورد سفر خارج از کشور زبانی است که شما از آن استفاده خواهید کرد و آیا می توانید تحصیل خود را بدون نیاز به زبانی حداقل غیر از انگلیسی ادامه دهید.

در واقع با توجه به این که زبان انگلیسی در بیشتر کشور های دنیا به رسمیت شناخته می شود و از آن به عنوان زبان بین المللی یاد می شود، در برخی از کشور های مقصد تحصیلی نیز در مقطعی که شما قصد تحصیل در آن را دارید صرفا دانستن زبان انگلیسی کافی نیست.

شما در درجه ی اول باید شناخت خوبی از کشور مقصد خود داشته باشید، در صورتی که کم تر شناخته شده باشد بهتر است پیش از این به آنجا سفر کرده باشید.

در صورتی که قبلا به محل تحصیل خود رفته اید از هر نظر می تواند کمک خوبی برای شما در آینده تحصیلی تان باشد.

آیا میتوان بدون مدرک زبان در خارج از کشور تحصیل کرد؟

دانشگاه های خارج از کشور دانشجویان را مجبور به انجام امتحان های مهارت زبان می کنند تا توانایی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و درک زبان انگلیسی آن ها را سنجش کنند.
این آزمون ها یکی از شرایط اصلی برای پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور هستند، که کسب نمره رضایت بخش حداقل شرط قبولی است.
هر دانشگاهی دارای مجموعه ای از شرایط از پیش تعریف شده می باشد که با دانشگاه دیگر متفاوت است. با این حال دانشگاه هایی در اروپا وجود دارند،
که شرایط ارائه بورس های تحصیلی و یا اقامت تحصیلی بدون مدرک زبان را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند.تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان نیز در این دانشگاه ها امکان پذیر است.

 

 

بورسیه تحصیلی استرالیا