اپل رسما از iOS 12 رونمایی کرد. کنفرانس پیشرفت دهندگان اپل موسوم به WWDC چند دقیقه قبل در سن خوزه کالیفرنیا شروع شد و کریگ فدریگی مدیر بخش نرم افزاری اپل از جدیدترین نسخه سیستم عامل آیفون و آیپد پرده برداشت.

تا این لحظه که خبر رو می خونید، اپل اعلام کرده که کلیه دستگاه های براساس iOS 11 از بروزرسانی جدید iOS 12 پشتیبانی می کنن. به ادعای اپل، در این نسخه اپلیکیشنا ۴۰ درصد سریع تر از گذشته بارگذاری می شن و سرعت ظاهر شدن کیبورد هم با افزایشی ۵۰ درصدی مواجه بوده. هم اینکه حالا سوایپ روی صفحه واسه ورود به اپلیکیشن دوربین و عکس گرفتن رو ۷۰ درصد سریع تر از گذشته انجام میدید.

فدریگی با اعلام اینکه حالا اپلیکیشنا دو برابر سریع تر از گذشته اجرا می شن، در ادامه اقرار داشت که iOS 12 به لطف به کار گیری یه هوش مصنوعی قوی تر حالا می تونه در مواقع نیاز، پرفرمنس پردازنده رو بالاتر ببره. اما در وقتی که احتیاجی به به کار گیری آخر قدرت سخت افزاری دیوایس نیس، iOS جدید به طور خودکار از فشار روی پردازنده کم می کنه تا در مصرف باتری صرفه جویی کرده باشین.

ARKit 2.0 و اپلیکیشن Measure

اما اپل در ادامه پلتفرم واقعیت اضافه ARKit 2.0 رو معرفی کرد و از ارائه تواناییایی تازه در اون خبر داد. مدیر بخش نرم افزاری اپل از همکاری این شرکت با ادوبی، اتودسک و چند شرکت دیگه جهت طراحی تواناییای سه بعدی جدیدی واسه پلتفرم واقعیت اضافه ARKit صحبت کرد و اعلام کرد که در iOS 12، تماشاگر یه اپلیکیشن واقعیت اضافه جدید به نام Measure هستیم.

همونطور که از عنوانش پیداست، Measure می تونه در دنیای واقعیت اضافه اندازه دقیق وسایل جور واجور رو براتون سبک سنگین کنه که می تونه واسه بعضی بسیار کاربردی باشه.

تغییرات Photos در iOS 12

با منتشر کردن این نسخه، تغییراتی رو در اپلیکیشنای قدیمی هم می بینین. مثلا حالا به توانایی جستجوی پیشنهادی مجهز شده و حالا می تونین در عکسا به دنبال کسب و کارا، موزه ها و رویدادهای جور واجور بگردین.

هم اینکه تب For You هم با تغییراتی مواجه بوده و حالا شامل بخشی به نام Memories و تصاویر برجسته می شه. مضاف بر این می تونین تغییرات اعمال شده روی آلبومای به اشتراک گذاری شده رو هم در لحظه دنبال کنین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   رده بندی فوتبالیست ها در سری فیفا چگونه انجام می شود؟

اپلیکیشن Photos در iOS 12 هوشمند تر از همیشه عمل می کنه. اگه آلبوم عکسی رو انتخاب کنین، به شما پیشنهاد میده که اونو با چه کسائی به اشتراک بذارین. هم اینکه حالا تصاویر با رزولوشن کامل از کتابخونه تصاویر آی کلاد قابل اشتراک گذاری هستن.

تواناییای جدید سیری

اما سیری هم در iOS 12 از تواناییای جدید محروم نمونده. دستیار هوشمند اپل در این نسخه به توانایی میان بر مجهز شده تا از این روش با اپلیکیشنا تعامل مستقیمی داشته باشه. مثلا حالا اپلیکیشن Tile که محصولی واسه ردیابی دسته کلید یا گوشیای گمشده س، می تونه واسه سیری یه دستور صوتی با مضمون «من کلیدم رو گم کردم» بسازه تا با گفتن اون به دستیار هوشمند به سرعت وارد اپلیکیشن Tile بشوید.

این توانایی واسه اپلیکیشنای خرید از سوپرمارکت، اپای مدیتیشن و اجناس ورزشی هم می تونه کاربرده های خاص خودشو داشته باشه. نکته عالی اینکه حالا سیری می تونه حتی هنگام قفل بودن صفحه، انجام کارایی مثل سفارش قهوه از اپلیکیشنای مخصوص این کار رو هم به شما پیشنهاد بده.

به لطف این پیشنهادات سیری از همیشه قوی تر می شه. مثلا بسته به ساعت بلیطی که واسه تماشای یه فیلم از اپلیکیشن Wallet خریده اید، سیری می تونه هنگام حضور در سالن سینما وارد کردن گوشی به حالت Do Not Disturb رو به شما پیشنهاد بده. یا وقتی زمان تولد عزیزان تون فرا رسید، به شما واسه تماس گرفتن با اونا یادآوری کنه.

یکی دیگه از تواناییای جدیدیه که اپل واسه iOS 12 به ارمغان آورده؛ اپلیکیشنی که به شما اجازه میده واسه سیری میان برهای مخصوص بسازین. این کار خیلی راحت یه کشیدن و رها کردن در ویرایشگر این اپلیکیشن صورت میگیره.

اپلیکیشن اتوماسیون براساس Workflow دستیار سیری می تونه واسه هوم کیت، موزیک پلیر، نقشه اپل و آی مسیج میان برهای اختصاصی تولید کنه. اما در ادامه اعلام شد که اپلیکیشنای News، Stocks، Voice Memos و iBooks هم با تواناییایی تازه به روزرسانی شدن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   انسان در برابر ماشین: چرا اپل نبوغ بشری را به هوش ماشینی ترجیح می دهد؟

به روزرسانی اپلیکیشنای بومی iOS

اول از همه با News شروع کنیم. با اضافه شدن تب جدید Browse به این اپ، حالا کشف کانالای خبری و مطالعه موضوعات داغ روز آسون تر شده و نسخه آیپد اپلیکیشن هم یه سایدبار جدید دریافت کرده.

اپلیکیشن Stocks که واسه تحت نظر گرفتن بازار بورس کاربرد داره هم به طراحی جدیدی مزین شده و حالا نمودارهای بیشتری به شما ارائه می کنه. Voice Memos که واسه ضبط صداست، از نظر رابط کاربری از این رو به اون رو شده و حالا کاربران آیپد هم به اون دسترسی دارن.

هم اینکه به لطف آی کلاد حالا می تونین صداهای ضبط شده رو میان آیفون و آیپدتان همگام سازی کنین. و در آخر مهم ترین تغییری که در iBooks اتفاق افتاده هم طراحی جدید رابط کاربری و تغییر نام اون به Apple Books بوده.

در ادامه معرفی امکانات جدید iOS 12، اپل به CarPlay هم اشاره کرد و گفت که حالا پشتیبانی از اپلیکیشنای شخص سوم مثل ویز و گوگل مپس به اون اضافه شده. حالت Do Not Disturb الان می تونه زنگای اخطار رو در ساعتای خواب شما بی صدا کنه.

اما حالا خوبیش اینه در لاک اسکرین یه صفحه جدید اضافه شده که به شما صبح بخیر میگه و ضمن ارائه وضعیت آب و هوا، امکانی به شما میده که دوباره زنگ اخطار رو فعال کنین. در iOS 12 می تونین حالت Do Not Disturb رو بسته به زمان، موقعیت یا اتفاقای تقویم هم غیر فعال کنین.

مدیریت اخطارا

اما به اخطارا و تغییرات سیستم نمایش اونا می رسیم.

اخطارا حالا به گزینه هایی مجهز شدن تا بتونین اونا رو از بنرهایی که به نمایش در میان کنترل کنین. حالا سیری توقف ارسال اخطار از اپلیکیشنای بی کاربرد رو به شما پیشنهاد می کنه. نکته عالی اینکه در iOS 12 میتونین اخطارا رو با استایلی جدید بسته به اپلیکیشن یا موضوع گروه بندی کنین.

Screen Time و App Limits

Screen Time توانایی جدیدی در iOS 12 هستش که واسه جلوگیری از اعتیاد شما به موبایل طراحی شده. به لطف اون می تونین ببینین که مثلا در طول هفته چند ساعت پای اپایی مثل اینستاگرام یا توییتر وقت گذرونده اید. به لطف تنظیمات App Limits هم می تونین واسه وقت گذرانی در این اپا یادآور بذارین تا بدین شکل از وابستگی افراطی خود جلوگیری کرده باشین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نواقص در طرح رجستری و تاثیرات آن بر بازار موبایل ایران

اپل حتی واسه والدین امکانی طراحی کرده که واسه استفاده کودکان خود از اپلیکیشنا، محدودیت وقتی یا محتوایی بذارن. این گزینه Downtime نامگذاری شده و والدین از راه دور و به کمک Family Sharing قادر به کنترل اون هستن.

انیموجیا

و اما به یکی از جذاب ترین تواناییای اپل می رسیم: انیموجیا. در iOS 12 چهار انیموجی جدید اضافه شده که شامل یه روح، کوآلا، ببر و دایناسور تی-رکس می شن. نکته بسیار عالی اینکه حالا انیموجیا زبون شما رو هم تشخیص میدن و حرکات اونو در برنامه مثل سازی می کنن.

هم یه انیموجی قابل شخصی سازیه که براساس ویژگیای ظاهری شما ساخته می شه تا بتونین در آی مسیج ازش استفاده کنین. فیس تایم هم در iOS 12 به روزرسانی شده و حالا در مکالمات گروهی از ۳۲ نفر پشتیبانی می کنه و مستقیما با آی مسیج تعامل داره.

هم اینکه انیموجیا، فیلترها و پکیجای استیکر هم در فیس تایم پشتیبانی می شن که می تونین در آیفون، آیپد و مک به  اونا دسترسی داشته باشین. ارسال جواب صوتی از راه اپل واچ هم یکی دیگه از تواناییای جدید آی مسیج در iOS جدید میشه.

تاریخ منتشر کردن و دستگاه های پشتیبانی کننده

iOS 12 پاییز امسال و واسه کلیه دیوایسای پشتیبانی کننده از iOS 11 منتشر می شه. قبل از منتشر کردن نسخه پایانی هم طبیعتا چندین نسخه بتا عرضه می شن که الان دسترسی به اولین نسخه اون فقط واسه پیشرفت دهندگان جفت و جور شده.

بیشتر بخونین:

سیستم عامل WatchOS 5 واسه ساعت هوشمند اپل واچ معرفی شد

اپل سیستم عامل macOS 10.14 رو با نام موهاوی معرفی کرد

به زودی پورت کردن اپلیکیشنای iOS به macOS ممکن می شه