میترا احمدی، دختری ۲۰ ساله س که از مدت ها پیش عینک و لنز استفاده کرده؛ با ظاهرش مشکلی نداره و مخالف پر طاقت و سمج جراحی های زیبایی بی مورده….

با این حال وضعیت بینایی اش و مشکلاتی که طی این سال ها با لنز و عینکش داشته، باعث حضور اون در میزگرد این هفته شد.

اون با خنده به ما گفت: «اگه پسر بودم حتما به خاطر نمره چشم ام معاف می شدم!» روز مصاحبه هم با عینک اومده بود. اون مدتیه از لنز خسته شده و به اصرار خواهرش قصد جراحی لیزر رو داره. میترا عقیده داره به دلیل استفاده طولانی مدت از عینک حالت چشم هاش خمار شده و گود رفته. اون شکایت های زیاد دیگری هم از لنز و عینک داشت. با این حال واسه عمل دودل بود. پزشکان متخصص همکار «سلامت» در این جلسه اون رو راهنمایی کردن.

میترا احمدی که هنوز واسه انجام جراحی لیزر چشم هاش مردده، می گوید:

هم عینک خسته ام کرده ، هم لنز!

سلامت: از چه وقتی فهمیدین چشم هاتون ضعیفه؟

کلاس اول دبستان که بودم، به دلیل شغل بابام، واسه زندگی به دزفول رفتیم، یه روز مسوول بهداشتی به مدرسه مون اومد تا دید بچه ها رو سبک سنگین کنه، هنگام معاینه من ۲ برگه دستم داد؛ یکی واسه خرابی دندون ها و دیگری واسه مشکل بینایی. خیلی نگران شدم و تا رسیدن به خونه غصه خوردم. مادرم فردای اون روز از معلم بهداشتمان تشکر کرد که مشکل منو به متخصص برگشت داده.

سلامت: مگه از عینک زدن بدتون می اومد؟

نه، واقعا منطقی بودم. فقط قبل از آماده شدن عینکم یه بار گریه ام گرفت که به چه دلیل بین این همه بچه من باید عینکی شوم اما عینک رو زدم؛ اصلا هم از اعتماد به نفسم کم نشد چون شاگرد اول بودم و می دونستم بچه های دیگه هر حرفی بزنن، بازم من از اونا زرنگ ترم.

سلامت: از اون زمان شماره چشمتون تغییر کرده؟

راستش یادم نیس اول نمره عینکم چند بود اما کم نبود، شاید ۵/۱، از ۷ تا ۱۰ سالگی شماره چشمم یه بار تغییر کرد و حدود ۱۴-۱۳ ساله بودم که یهو به ۵/۳ نزدیک بین رسید، هر کدوم از چشم ام تقریبا همین مقدار هم آستیگمات داشت. الان حدود ۱۰ ساله که شماره چشمم ثابت شده است.

سلامت: از عینک زدن راضی بودین؟

نه، چون مجبور بودم در هر موقعیتی عینک بزنم؛ مثلا زنگ ورزش، همیشه می ترسیدم هنگام دویدن زمین بخورم و شیشه عینک در چشم ام خرد شه یا از انجام ورزش هایی که با توپ انجام می شد، ترس داشتم! در سنین نوجوونی فکر می کردم اگه عینک نزنم، خوشگل ترین دختر روی زمین هستم! به خاطر همین از ۱۸ سالگی از لنز استفاده کردم، اونم لنز هارد.

سلامت: با اون راحت بودین؟

در ۱ سال اول اونقدر از عینک نزدن خوشحال بودم که اصلا به دردسرهای لنز فکر نمی کردم، از ظاهرم رضایت به مراتب بیشتری پیداکرده بودم اما کم کم مشکلات شروع شد! مثلا بهارها که طوفان های شدید و یهویی می اومد؛ اگه ذره ای غبار وارد چشمم می شد، نمی تونستم حتی چشمم رو باز نگاه دارم که لنز رو درآورم، این اتفاق معمولا در خیابون که دست ام کثیف بود می افتاد.

بعضی وقتا هم مواد آرایشی وارد چشمم می شد. شنیده بودم که در این موارد باید لنز رو با بزاق که آنزیم داره، ضدعفونی کرد اما هیچ وقت این پیشنهاد رو باور نکردم ولی بدیش اینه بعضی وقتا مجبور می شدم انجامش دهم.

سلامت: هیچ وقت به عمل لیزر فکر نکردید؟

نمره چشم بابام خیلی بالا بود، شاید ۱۸-۱۷. اون اولین سال هایی که این عمل در کشورمون رایج شد، چشم هاش رو انجام داد و خیلی هم راضی بود، من هم گفتم می خواهم انجام بدم اما بابام به فکر بود مشکلات این عمل زیاده و خود چشم دکتر ها هم عینکی ان و این عمل رو انجام نمی بدن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آموزشگاه آرایشگری زنانه کرج

از طرفی خواهرم می گفت در سن ازدواج هستی و بهتره انجام بدی. بعد هم تاکید می کرد که در عکس های عروسی ام، بیریخت و خواب آلود می افتم! با اینکه حرف بابام رو قبول نداشتم، اما عمل رو ۲ سال به تاخیر انداختم چون دوست نداشتم وقتی با دوستان یا خارج خونه هستم، عینک بزنم اگر اگه می خواستم انجام بدم نباید یه مدت قبل از اون لنز می گذاشتم. یه هفته تحمل می کردم بعد مثلا یه مهمانی پیش می اومد و دوباره لنز می گذاشتم. احساس می کردم با عینک بیریخت می شوم اما الان حدود ۱ ماهه که صبوری کرده ام و عینک می زنم.

سلامت: پس می خواهید عمل کنین؟

راستش حالا که به تاریخ عمل نزدیک می شوم، خیلی دلم می خواهد در مورد مشکلات احتمالی لیزیک بیشتر بدونم. از طرفی یکی از مشکلات عینک خیلی آزارم می دهد؛ یعنی حالت چشم ام عوض شده و زیر چشم ام گود رفته و نمی دانم این حالت برطرف شدنی است یا نه. همین موضوع راغبم کرده که با وجود مشکلات احتمالی، واسه عمل چشم اقدام کنم.

نگاه متخصص پوست

چشم تون گود افتاده؟

ربطی به عینک تون نداره!

دکتر محمد شیزرپور

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

بدیش اینه خانوم احمدی مانند بیشتر مردم تصور می کنن گود رفتن زیرچشم به وجود اومده بوسیله استفاده عینکه اما هیچ ربطی به شماره چشم، عینک و نوع اون نداره بلکه کلی ترین دلیل اون کاهش وزن و لاغرشدنه. البته عده ای هم ذاتی و ژنتیکی زیر چشم هاشون گوده.

بعضی وقتا هم بعد از عمل بینی، به دلیل تغییرآناتومی صورت، زیرچشم ها گودتر می شه. کارشناسان پوست واسه رفع این حالت، تزریق چربی یا تزریق ژل رو پیشنهاد می کنن. واسه رفع موقت و فوری سیاهی زیر چشم می توان از راه های آرایشی کمک گرفت، هرکی می تونه روشن کننده زیر چشم مایع (کانسیلر) متناسب با رنگ پوست خودشو انتخاب کنه و سیاهی زیر چشماش خود رو بپوشونه، شکل های جور واجور جامد کانسیلر اثر روشن تری دارن. روش لیزر هم واسه رفع تیرگی دور چشم خوبه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین بعضی وقتا تیرگی به دلیل گودبودن زیر چشمه.

در یه همچین موقعیتی لیزر یا دارو اثر ندارن اما درمواردی که تیرگی دور چشم به دلیل افزایش رنگدونه ملانین زیر چشم باشه، لیزر یا کرم های دور چشم موثر هستن. واسه پیشگیری از این مشکل پیشنهاد می کنم سیگار نکشید و همیشه ضد آفتاب بزنین چون سیگار ایستادگی رشته های کلاژنی پوست رو کم می کنه.

نگاه جراح و متخصص چشم

دکتر خلیل قاسمی فلاورجانی

عضو هیأت علمی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

به چه دلیل بیشتر چشم پزشکان عینک می زنند؟

سلامت: فرق شکل های جور واجور روش های لیزردرمانی واسه رفع عیوب انکساری چشم چیه؟

اصلاح عیوب انکساری با لیزر به چند روش انجام می شه؛ «لیزیک» که در اون اول برشی با ضخامت ??? تا ۱۸۰میکرون در قرنیه ایجاد می شه، بعد قرنیه تا می خورد و متخصص عیب چشم رو با لیزر اگزایمر رفع می کنه و قرنیه رو به حالت اولیه بازمی گردونه. در روش PRK یه تیکه از لایه سطحی قرنیه ورداشته و سطح قرنیه مستقیم لیزر می شه.

پس از عمل واسه کاهش درد مریض که بیشتر خیلی هم شدید نیس، حدود ۳ روز لنز تماسی روی چشم اون می گذارن تا قرنیه بازسازی شه. در روش «لازک» مثل روش PRK، یه تیکه از قسمت خارجی قرنیه جدا و پس از تابش لیزر، روی قرنیه کشیده می شه. این روش درد کمتری داره و بازسازی قرنیه در اون سریع تره. بهبود دید مریض در لیزیک سریع و درد پس از عمل ناچیزه اما ایجاد برش در قرنیه باعث می شه احتمال بروز مشکلات ناخواسته بین و پس از عمل زیاد شه. مثلا ممکنه فلپ ایجادشده حتی مدت ها پس از عمل در اثر ضربه جابجا، کنده یا چروک شه یا مریض مشکل قوز قرنیه پیدا کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس طبیعت – عکس مناظر طبیعی

در PRK طی ۳ روز بعد از عمل و بازسازی قرنیه، مریض کمی درد، احساس جسم خارجی و دید بد داره اما ضخامت ورداشته شده از قرنیه در این روش بسیار کمتر از لیزیکه پس مشکلات کمتری هم داره. حالا خوبیش اینه آسیب پذیری چشم در مقابل ضربه های احتمالی تقریبا مثل چشم طبیعیه و مریض بعد از عمل هیچ محدودیت حرکتی و ورزشی ای نخواد داشت.

سلامت: خانوم احمدی نگران مشکلات این جراحی هستن، چه راهنمایی ای براشون دارین؟

در تموم دنیا جراحی لیزر چشم ایمن ترین عمل جراحی شناخته شده. با اینکه یافته های موفقیت آمیز این عمل واسه هرکی که از عینک استفاده می کنه وسوسه انگیزه، اما مثل هر جراحی دیگری احتمال بروز عوارضی هم هست.

سلامت: چه عوارضی؟

کدورت قرنیه، عفونت که دوره بهبود مریض رو افزایش می دهد، اصلاح نشدن کامل دید مریض و نیاز به عمل دوباره.

سلامت: پس بهتره آدمایی مثل خانوم احمدی به عینک زدن ادامه؟

جراحی لیزر، جراحی زیبایی چشم حساب می شه و حیاتی نیس که کارشناسان به بیماران تاکید کنن اون رو بکنن یا ندن. احتمال بروز مشکلات ۱ در ۵ هزار مورده. این احتمال زیاد نیس؛ اگه بخوایم چرتکه دست بگیریم و این احتمال ها رو در زندگی روزمره جمع بزنیم، نباید از خونه بیرون بریم چون احتمال داره تصادف کنیم!

سلامت: نظرتون در مورد استریل کردن لنز با بزاق در شرایط اضطراری چیه؟

بدیش اینه خانوم احمدی مانند خیلی از مردم تصور می کنن آنزیم بزاق همه میکروب ها رو می کشد ولی اصلا این طور نیس. بزاق شامل خیلی از میکروب های بی هوازیه که ممکنه باعث کوری چشم شن.

اگه لنز زمین افتاد، باید دور انداخته شه یا در شرایط اتوکلاو قرار گیرد.: به عنوان سؤال آخر می خواهم سوال کنم که با این شرایط، به چه دلیل بیشتر چشم پزشکان عینک می زنند اما واسه خودشون عمل لیزیک انجام نمی بدن؟

این دیگه چه سؤالیه؟! مثل اینه که بگیم به چه دلیل آقایی که متخصص پوست است، خودش نمی رود مو بکارد؟! ، اشخاصی که عیوب انکساری دارن، مختارند این عمل رو انتخاب کنن یا نکنن.

عینک بزنیم یا لیزیک کنیم؟

نگاه جراح و متخصص چشم

دکتر حسین اشرف

عضو هیات علمی

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

اگه لنز می زنید بخونین!

به کار گیری لنز هم جنبه زیبایی و هم جنبه درمانی و اصلاح دید داره. چشم حساسه و تماس همیشگی لنز با اون می تونه مشکلات مختلفی مانند ایجاد خشکی چشم، آسیب به سلول های زایشی ناحیه حاشیه قرنیه، مشکلات قرنیه به دلیل کاهش اکسیژن رسانی (خراش قرنیه، رشد رگ های خونی ، التهاب غیرمیکروبی و حتی عفونت قرنیه)، حساسیت به محلول لنز، التهاب و تورم پلک و تاری دید داشته باشه. بدیش اینه بیشتر کسائی که از لنزهای چشمی استفاده می کنن به بهداشت و ایمنی اون توجه کافی ندارن. این ۱۳توصیه رو یادتون باشه.

۱) قبل از دست زدن به لنز، دست هاتون رو خوب با آب وصابون مایع بشورید. ?) مایع لنز رو همون طور که دکتر پیشنهاد کرده، تعویض کنین. ?) هر شب قبل از غوطه ور کردن لنز در محلول اون و گذاشتن در جالنزی، اون رو با سرم فیزیولوژی آبکشی کنین. ?) محلول لنز جدید و قدیمی رو با هم مخلوط نکنین چون مواد فعال اونا با گذشت زمان تجزیه می شن. ?) محلول های تاریخ گذشته رو نباید مصرف کرد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عوامل موثر در اعتیاد به مواد مخدر

۶) تحت هیچ شرایطی لنز رو با آب لوله کشی نشویید چون رسوب?ها و میکروب های آب شهری می تونن باعث آسیب به لنز و چشم و حتی عفونت چشمی شن. اگه آب در دسترس نبود، هیچوقت واسه مرطوب کردن لنز از آب دهن استفاده نکنین. ۷) از جا لنزی مناسب استفاده و دست کم هر

۳ ماه یه بار اون رو تعویض کنین. ۸) هیچوقت در حالی که لنز در چشم دارین، به استخر نرید و حموم نکنین. ۹) واسه پیشگیری از آلودگی، قبل از آرایش لنزتون رو بذارین. ۱۰) با لنز های معمولی نخوابید چون بین خواب اکسیژن رسانی کافی به چشم انجام نمی شه. ۱۱) لنز شخص دیگری رو به چشم خود نزنین. ۱۲) لنزی که پشت و رو شده، چشم رو ناراحت می کنه؛ لنز روی انگشت حالت U شکل داره و اگه پشت?و??رو شده باشه، لبه های اون به سمت خارج و پایین رفته ان و ۱۳) مبتلایان به دیابت، پرکاری تیرویید، آلرژی و آسم و مشکل سیستم ایمنی بهتره از لنز استفاده نکنن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه شخصی خشکی شدید چشم داره و به هر دلیلی چشمش اشک تولید نمی کنه کاندید خوبی واسه به کار گیری لنز نیس.

نگاه روان شناس

چیجوری بچه ها رو تشویق کنیم عینک بزنن؟

دکتر حسین ابراهیمی مقدم

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

عینک نزدن کودک دلیلای زیادی داره و والدین باید به دنبال کشف دلیل این رفتار باشن؛ ممکنه قاب عینک سنگین یا ناراحت باشه، در این موارد می توان از یه عینک ساز باتجربه کمک گرفت و مشکل کودک رو حل کرد.

بهتره خود کودک هم در انتخاب عینک مشارکت داشته باشه. اگه کودک واسه اینکه هم سن وسال هاش مسخره اش می کنن، عینک نمی زند، به اون یاد بدین جواب کسائی که مسخره اش می کنن بده و مثلا بگه: «از هر ۱۰ بچه مدرسه ای ۲ نفر عینک می زنند. من عینک می زنم تا دنیا رو بهتر ببینم.

خیلی از آدم های مطرح و موفق عینک می زنند.» اما بعضی وقتا خود خونواده باعث نفرت فرزندشون از عینک شده ان؛ مثلا خودشون عینک دارن و بارها در حضور کودک گفته ان عینک رو دوست ندارن و چقدر از اون ناراضی هستن. ا

گر فرزنددار شده اید، باید مراقب حرف هایی که در خونه می زنید، باشین. واسه تشویق بچتون به عینک زدن، فعالیت های مفرحی که با داشتن عینک راحت تر انجام می شن، انتخاب کنین و از اون بخواین هنگام انجام اونا عینک بزنه.

مثلا عینک بزنه و روزی نیم ساعت کارتون دلخواهش رو تماشا کنه. فعالیت های انتخابی باید طوری باشن که زدن و نزدن عینک در اونا فرق زیادی بسازه و اول کوتاه مدت باشن و بعد به مرور مدت اونا زیاد شه. مثال زدن افراد موفقی که چهره های مطرح هستن و عینکی ان هم معمولا سودمنده.

اگه بچتون خشونت می کنه، آرامش خودتون رو از دست ندین. کافیه بفهمه نزدن عینک یا پرتاب عینکش توجه شما رو جلب می کنه؛ اون وقت کارتون خیلی سخت می شه. داستان ها و شعرهای آموزنده ای رو درباره عینک پیدا کنین و واسه بچتون بخونین. اگه در طول روز عینکش رو در می آورد، برخورد خشن نشون ندین و با منطق، محبت و آرامش از اون بخواین دوباره اون رو به چشم بزنه.

چیجوری چشمامون رو تقویت کنیم؟

آب مروارید چیه ؟ درمان اون چیه ؟

سلامت چشم