بعضیا فکر می کنن که قدیمی ترین دانشگاه جهان در مسکو یا پاریس یا لندن یا قاهره قرار داره و به واسطه معروفیت ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در لیست شانگهای یا QS world، یکی از این دانشگاه ها مانند هاروارد و کمبریج و آکسفورد، قدیمی ترین دانشگاه های جهان هستن. در حالی که قدیمی ترین دانشگاه جهان در کشور چکمه ها، مقصد دوم گردشگری اروپا و اقتصاد سوم قاره سبز یعنی ایتالیا قرار داره.

بررسیا نشون میده که دانشگاه بولونیا در کشور ایتالیا، قدیمی ترین دانشگاه جهان هستش.
دانشگاه Bologna اولین محفل آکادمیک در دنیاس که از ان به عنوان University یاد می شه.
این دانشگاه در شهر زیبای بولونیا یا بولگنای ایتالیا واقع شده و شعار باحال :

St. Peter is the father of all places and Bologna the mother of the Law

واسه اون انتخاب شده.

قدمت این دانشگاه به سال ۱۰۸۸ میلادی برمیگرده و الان یکی از بزرگ ترین دانشگاه های ایتالیا و جهان غرب هستش.
بیشتر از ۸۲ هزار دانشجو که یه سوم اونو دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل میدن، در این مجموعه مشغول به تحصیل هستن. این دانشگاه دارای کمپایی در شهرای Forli، Cesena، Rimini و Revenna دارا بوده و شعبه ای در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین داره.

این دانشگاه به طور خلاصه UNIBO نامیده می شه و دومین دانشگاه بزرگ ایتالیا تلقی می شه.
قدمتش از دانشگاه آکسفورد و کمبریج و حتی دانشگاه های روسیه بیش تره. این دانشگاه در سال ۱۰۸۸ میلادی با همکاری گروهی از محققین در رشته‌های زبون و منطق تشکیل شد و با اضافه شدن محققان دیگه رشته‌ها، دامنه اون در قرن سیزدهم به رشته‌های پزشکی، حقوق و دیگه علوم گسترش یافت. این دانشگاه الان به مجموعه های علمی معتبری هم چون Coimbra Group, Utrecht ربط داره.

(تصویری از میدون اصلی شهر تاریخی بولونیای ایتالیا که مرکز قدیمی ترین دانشگاه دنیاس)

از قرن یازدهم میلادی تا کنون که شونزده سال از قرن بیست و یکم گذشته س، این دانشگاه با ساختار سازمانی university و حرفه ای، هم جهت با گسترش علم وفناوری در ایتالیا و سراسر اروپا نقش زیادی داشته.
هر چند نامی از این دانشگاه در فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان براساس فهرست شانگهای دیده نمی شه، اما میشه اقرار داشت که این دانشگاه، یکی از مراکز پیشرفت علم در قاره سبز در چند صد ساله گذشته بوده.

البته در ۳۰ سال گذشته، هیچ کدوم از دانشگاه های ایتالیا نتونستن به فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان راه پیدا کنن و این اعتبار، هم اونقدر در اختیار دانشگاه هایی از آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، سوئد و سنگاپور و ژاپنه.

(تصویر سالن کنسرت در دانشگاه بولونیای ایتالیا که معماری جذابی داره)

بررسیای تاریخی نشون میده که ساخت بنای فعلی دانشگاه بولونیا دقیقا در مدارک باستانی مستند و دارای دلیل ذکر نشده. اما کاوشای باستانی نشون گر رابطه این دانشگاه به اوایل قرن یازدهم میلادیه. کتابخونه این دانشگاه و معماری ان، یکی از جذابیتای بی نظیرشه. کلا بعضی از کتابخانه ها در ایتالیا خیلی دیدنیه. مانند کتابخونه واتیکان.

(تصویری دیدنی از کتابخونه شهر واتیکان در ایتالیا)

فردی به نام فردریش بارباروسا که یه یاز امپراطورهای مقدس دوران رم باستان بود، اینجور فضایی رو واسه بحثای علمی به رسمیت شناخت. دانشگاه بولونیا با داستان بولونیا و ملتا هم در ارتباطه.

(تصویری از معماری باحال و قدیمی و سرخ شهر بولونیای ایتالیا  که پایتخت علم در قاره سبز هستش)

بولونیا در هزاره دوم میلادی

گفته شده که تاسیس این دانشگاه معتبر و قدیمی در کشور چکمه ها،  برخاسته از تلاش جوامعی از دانشجویان خارجی به نام “ملت‌ها” است که واسه مراقبت از خود در برابر قوانین بولونیا شکل گرفتن،‌ براساس این قانون همه ملت‌ها یا همون شهروندان خارجی به واسطه ارتکاب یک یا چند نفر از اعضای اونا به قتل یه بولونیایی و یا بدهکاری به یکی از شهروندان بولونیا،‌ به صورت گروهی مجازات می‌شدن. این دانشجویان بعد اساتیدی رو استخدام کردن تا به اونا آموزش بدن. در اون زمان بود که “ملت‌های” جور واجور عزمشونو جزم کردن انجمنی بزرگتر یا universitas و در آخر دانشگاه رو تشکیل. در واقع تشکیل university، دارای اینجور عقبه تاریخی در تاریخ دنیاس.

دانشگاه بولونیا نقش زیادی در پیشرفت گردشگری  و زیر ساختای شهری در بولونیا و مناطق دور و بر داشت طوریکه به دلیل سفر دانشجویان خارجی علاقه مند به تحصیل در این مرکز علمی معتبر، درامد سرشاری وارد این شهر شد.

یافته های تاریخی نشون میده که بعضی از استادان این دانشگاه به وسیله انجمنی منتخب از دو کنن از هر گروه از دانشجویان خارجی یا “ملت‌ها” که مدیریت دانشگاه رو بردوش داشتن، استخدام و یا اخراج می‌شدن و تصمیمات بزرگ درباره دانشگاه با بیشترین آرای همه دانشجویان تصویب می‌شد. این امکان هم وجود داشت که استادان دانشگاه درصورت تموم نشده گذاشتن کلاس‌ها و یا نیمه‌کاره موندن مباحث آموزشی و درسی در آخر ترم، جریمه شن. این‌کار بردوش کمیته مجازات استادان بود که کارکرد اونا رو زیر نظر داشت و کوچیکترین سورفتار اونا رو گزارش می‌کرد. با این‌همه استادان این دانشگاه هم خیلی در نقطه ضعف قرار نداشتن و با تاسیس دانشکده استادان از حقوق خود واسه تعیین هزینه امتحانات و ملزومات کسب رتبه‌های علمی دفاع می‌کردن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   جزییات کامل اطلاعیه های ارزی بانک مرکزی

این سیستم مدیریتی کم کم پایان قبول کرد و حقوق استادان از محل مالیات شهروندان تامین شده و به این شکل دانشگاه بولونیا به یه دانشگاه دولتی تبدیل شد.
دانشگاه بولونیا سابقه‌ای تاریخی در زمیه آموزش قوانین مدنی و مذهبی داره و واقعا، بخش بزرگی از انگیزه بنای این دانشگاه مطالعه قوانین رومی و متنی مشهور به دایجست بود که خلاصه‌ای از این قوانین رو در خود گذاشته بود.

(تصویری یکی از کلاسای درس دردانشگاه بولونیای ایتالیا)

بولونیا هزاره سوم میلادی

حالا که حدود نهصد و اندی سال از تاسیس اون می  گذره، بیشتر از ۱۰۰ رشته در مقطع کارشناسی که به قول ایتالیاییا Laura نامیده می شه، در اختیار مشتاقان تحصیل قرار میده.  هم اینکه در مقطع لائورئای خاص یا سطح دوم که دوره اون دو ساله ۱۰۸ رشته هست.
هم اینکه ۱۱ رشته در بخش مدارک یه دوره‌ای که تنها یه دوره پنج‌ساله رو شامل می‌شن ارائه شده و تنها رشته‌های پزشکی و دندونپزشکی هستن که ۶ سال ادامه دارن.

پس از کسب لائورئا سطح یه دانشجو می‌تونه دوره‌ یکساله ارشدی رو که برابر کارشناسی ارشده پشت سر گذاشته و پس از کسب مدرک لاورئای سطح دو، می‌تونه وارد دوره ارشد سطح دو،‌ کالج‌های تخصصی و یا تحقیقات دوره‌های دکترا شه.

(کتابخونه دانشگاه بولونیای ایتالیا)

این دانشگاه از ۱۱ دانشکده کشاورزی و دامداری، اقتصاد مدیریت و آمار، مهندسی و معماری، زبون‌های خارجی-ادبیات و ترجمه، حقوق، میزاق فرهنگی، پزشکی و جراحی، ورزش-بیوتکنولوژی و داروسازی، علوم سیاسی، روانشناسی و آموزش، و در آخر علوم برخورداره. دانشگاه بولونیا از ۳۳ بخش یا دپارتمان برخورداره که مدیریت هر کدوم از اونا بردوش واحد‌های پژوهشی کامله.

 

 

گشتی در دانشگاه بولونیا

(تصویر ایندکس پرتال دانشگاه بولونیا، قدیمی ترین دانشگاه جهان در کشور  ایتالیا)

سایت دانشگاه در نشانی اینترنتی به نشانی www.unibo.it/en/homepage قرار داره که نسخه انگلیسی زبون هم در اختیار مراجعه کننده گان بین المللی قرار داده. اما به هر حال اگه عاشق تحصیل در ایتالیا و این دانشگاه معتبر هستین، با یادگیری زبون ایتالیایی به خصوص تو تهران (مدرسه ایتالیاییا)، فرصت آشنایی بهتر و بیشتر با دنیای علم و فناوری و تاریخ این کشور قدیمی اروپای مرکزی رو بدست بیارین. اگه علاقمند به بررسی تاریخی و آماری دانشگاه بولونیا هستین، به این نشانی مراجعه کنین.

آمارهای سایت دانشگاه نشون میده که مشتاقان تحصیلی در این مجموعه تاریخی، می تونن در ۲۱۰ رشته این که در این دانشگاه در  مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا ارائه شده استفاده کنن. ۱۱  مدرسه در این دانشگاه مشغول به فعالیته : مدرسه کشاورزی، مدرسه اقتصاد و مدیریت،  مدرسه داروسازی، مدرسه حقوق، مدرسه مهندسی و معماری، مهندسی هنر و میراث فرهنگی، مدرسه زبانای خارجی و ادبیات، مدرسه بیوفناوری، مدرسه روان شناسی و آموزش،مدرسه علوم طبیعی و مدرسه علوم سیاسی.

(هزاران دانشجوی بین الملل از جمله دانشجویان ایرونی در دانشگاه بولونیا مشغول به تحصیل هستن)

در مدرسه کار و کاسبی و مدیریت دانشگاه بولونیا، رشته های بسیاری تدریس می شه که از اون جمله میشه به رشته های: MBA، اتقتصاد، حسابداری، مدیریت گردشگری، اقتصاد گردشگری، مدیریت واقتصاد سلامت و نوآوری در سازمانا اشاره داشت.خیلی از این رشته ها به زبون انگلیسی ارائه می شه.

مثلا واسه کسب اطلاع درباره رشته فوق لیسانس نواوری و فرهنگ سازی که به زبون انگلیسی ارائه می شه، به این نشانی

http://www.ems.unibo.it/en/programmes/degree-programmes/study-plan/2016/0902 مراجعه کنین.

(موسسه علوم بولونیا در صدا سال پیش)

رشته های مهندسی این دانشگاه هم طرفداران زیادی داره.
رشته هایی هم چون: طراحی پیشرفته، مهندسی هوا فضا، مهندسی معماری، مهندسی خودرو، مهندسی بیوفناوری، مهندسی عمران،‌مهندسی مکانیک و مهندسی برق، از جمله رشته های پر طرفدار این دانشگاه واسه دانشجویان خارجی هستن.

روش نمایش اطلاعات در دانشگاه بولونیا روش خاص خود رو داره.
مثلا در رشته مهندسی شیمی و روند ، اطلاعات زیر در دسترس میشه.

 

Chemical and Process Engineering [LM] TDM EN

 

School of: Engineering and Architecture

Laurea Magistrale (Second cycle degree/Two year Master – 120 ECTS) – A.Y.2016/2017

Place of teaching: Bologna

General policies and regulations D.M. 270 – Code 8896

The degree programme has the following curricula:
  • Processes engineering (Taught in Italian)

    1. Sustainable technologies and biotechnologies for energy and materials(Taught in English)

 

  • Food engineering (Taught in Italian)

 

Years in which the programme is being held: I, II

Course with one or more international curricula

 

 

Only few courses provide joint degree

Language: Italian, English

(اطلاعات مربوط به رشته مهندسی شیمی  و روند در دانشگاه بولونیا ایتالیا که به زبون انگلیسی ارائه می شه)

همه ۲۱۰ رشته ای که در این دانشگاه در دسترس  علاقمندانه، براساس ساختاری که در بالا مشاهده می کنین، معرفی شد.

این رشته ها، از سه زیر شاخه تشکیل شدن :

۱-مهندسی روند که به زبون ایتالیایی فقط برگزار می شه.

۲- بیوفناوری و فناوریای پیشرفت پایدار واسه انرژی و مواد که به زبون انگلیسی تدریس می شه.

۳- مهندسی صنایع غذایی که فقط به زبون ایتالیایی برگزار می شه.

(صفحه معرفی ۲۱۰ رشته در دانشگاه بولونیای ایتالیا)

واسه دسترسی به فهرست ۲۱۰ رشته، به این نشانی مراجعه کنین که اطلاعات دقیق و زیادی رو در اختیار دانشجویان و خواهندگان بین المللی قرار میده. همونجوریکه در جدول زیر  مشاهده می کنین، رشته هایی که در این دانشگاه ارائه شده، با اختصاراتی همراه س که آشنایی با اونا لازمه.

مثلا کارکتر L نشون میده که هر رشته با این علامت، دوره کارشناسیه و ۳ سال هم به طول می رسه. کارکتر LM مربوط به دوره کارشناسی ارشد بوده و بین ۱.۵ تا ۲ سال به طور میرسه و واسه پذیرش در ان، حتما باید مدرک کارشناسی در اختیار داشت و پذیرش مستقیم ۵ ساله که در دانشگاه های سوئد و فنلاند متداوله، در این دانشگاه صورت میگیره و کارکتر LMCU‌ روشن کننده همین موضوعه.

واسه پذیرش در دوره هایی که با علامت lmcu ارائه شده، دیپلم دبیرستان هم بسه. پس علاقمندانی که می خوان از مقطع دیپلم، دوره ۵ ساله فوق لیسانس در دانشگاه بولونیا رو بگذرونن، رشته هایی رو انتخاب کنن که با این اختصار نشون داده شده.

L: First cycle degree/Bachelor. Qualification required: High School Diploma, duration 3 years.

LM: Second cycle degree/Two year Master. Qualification required: First cycle degree, duration 2 years.

LMCU: Single cycle degree/Combined Bachelor and Master. Qualification required: High School Diploma, duration 5/6 years.

TDM: The programme or one of its curricula lead to a dual or multiple degree.

TC: The programme leads to a joint degree.

EN: The programme or one of its curricula are delivered in English.

(جدول اختصاراتی که در سایت دانشگاه بولونیا واسه پذیرش تحصیلی با اونو به رو هستین)

دوره هایی که با علامت TDM مشخص شده مربوط به برنامه هاییه که منتهی به کسب دو مدرک می شه و به اونا DUAL DEGREE PROGRAM می گن. مثلا دوره هایی که دانشگاه بولونیا با همکاری دانشگاه های جور واجور جهان تو یه رشته تحصیلی برگزار می کنه.
پذیرش در این رشته ها شما رو مجبور می کنه که دست کم ۱ سال تحصیلی به دانشگاهی خارج بولونیا برید.

کارکتر TC به این موضوع اشاره داره که دوره های مشترکی بین دانشگاه بولونیا با دانشگاه های دیگه برگزار می شه اما مدرک پایانی به وسیله دانشگاه بولونیا صادر می شه.
دوره هایی که با علامت EN همراه س هم نشون گر تحصیل به زبون انگلیسیه.

اگه می خواین درباره سیستم آموزشی این دانشگاه معتبر ایتالیایی اطلاعاتی به دست بیارین، به این نشانی مراجعه کنین. واسه باخبر شدن از سیستم نمره دهی در این مجموعه هم به این نشانی مراجعه کنین.

در این سایت، با ۳ موضوع در انتخاب رشته مواحه میشین :

First cycle and Single cycle degree programmes: First Cycle Degrees, Single Cycle Degrees.

 

Second cycle degree programmes: Second Cycle degree programme.

 

 

Third cycle degree programmes: Doctoral studies (PhD) and Specialisation Schools

 

خط اول مربوط به رشته های کارشناسی، خط دوم مربوط  به رشته های کارشناسی ارشد و خط سوم هم مربوط به رشته های دکترا هستش.

اگه درباره پذیرش تحصیلی در این دانشگاه با سوال مواجه شدید، از راه urp@unibo.it با دانشگاه مکاتبه کنین.

دوره های تخصصی فوق لیسانس

در دانشگاه بولونیا، رشته های تخصصی در مقطع ارشد یا نام professional master برگزار می شه که فهرست اون عبارتند از :

۸ Professional Master programme 2016-2017

Data Science – 8960

 

Democracy and Human Rights in South East Europe

 

Forensic Chemical and Chemical-Toxicological Analyses – 8638

Global Master in Business Administration – 8881

Human Resources and Organization – 9023

 

International Management MIEX – 8367

 

Marketing, Communication and New Media – 8549

Quantitative Risk Management – 9048

علوم اطلاعات و آمار، دموکراسی و حقوق بشر در اروپای شرقی، مهندسی شیمی، مدیریت کار و کاسبی بین المللی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بین المللی، بازاریابی و ارتباطات، مدیریت خطر.

دوره های ۸ گانه تخصصی بالا، به زبون انگلیسی برگزار می شه و شهریه اون بین ۴ هزار تا ۲۰ هزار یورو متغیره. مثلا رشته مدیریت خطر ۵ هزار یورو شهریه داره و اطلاعات بیشتر رو در این بخش ببینین.

دوره های دکترا

(صفحه معرفی دوره دکترای تحقیقات جهان در دانشگاه بولونیا ایتالیا که ۳ سال زمان میبره)

دوره های دکترا در این دانشگاه، ۴۱ مورد از ۲۱۰ رشته رو شامل می شه که واسه کسب اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه کنین. هشتم ماه May هر سال، آخرین فرصت فرستادن مدارک جهت پذیرش در دوره های ۴۱ گانه دکترای دانشگاه بولونیا بوده و خواهندگان باید مدارک لازم رو براساس اطلاعات اعلامی در هر رشته به دانشگاه ارسال کنن. مثلا بخش دکترای  تحقیقات بین المللی در این نشانی در دسترسه.

نیازمندیای زبون و شهریه واسه پذیرش

واسه پذیرش در این دانشگاه به زبون انگلیسی، باید  اطلاعاتی که در این بخش ارائه شده رو بررسی کنین

English language knowledge: a minimum B2 level certificate is required.

Proof of English language (minimum B2 level) demonstrated by submitting any one of the following:

– certificates: TOEFL, IELTS, CAMBRIGE SUITE, TOEIC, Trinity College, issued not longer than 3 years prior to the deadline for application. To check the equivalence with the B2 level. Please also refer to the conversion table available here

– Attended a first cycle degree (bachelor) held in English (to indicate on the CV)

– Passed a B2 level English exam in the previous study plan
– English is the student’s mother tongue (to indicate on the CV)

همون طور  که در اطلاعات انگلیسی بالا توجه می کنین، مدرک آیلتس و تافل یا کمبریج، واسه پذیرش در رشته های انگلیسی  زیان نیازه. اما دست کم نمره تعیین نشده. ولی مدارک شما نباید بیشتر از ۳ سال پیش اخذ شده باشه.

(صفحه معرفی فرصتای بورسیه، کمک هزینه تحصیلی و معافیت از پرداخت شهریه در دانشگاه بولونیا)

دست کم شهریه معرفی شده در این دانشگاه حدود ۴۱۰۰ یورو  بوده که دانشجو می تونه اونو در ۳ قسط پرداخت کنه.
این دانشگاه فرصتای بورسیه متنوعی داره که در بخش بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی ببینین.
توضیحات تکمیلی مربوط به بورس و مدارک لازم رو در این صفحه هم میشه دید. اگه علاقمند هستین تا شانس خود رو واسه دریافت فرصت تحصیلی رایگان (TUTION FEE EXPEMPTION) بیازمایید، به این نشانی مراجعه کنین.

نکته باحال این که دانشگاه بولونیا به دانشجویان خارجی خود، فرصتای کارآموزی در شرکتا و سازمانای جور واجور پیشنهاد می کنه که میشه با اون بخشی ازهزینهای تحصیل و زندگی در این دانشگاه رو جبران کرد.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این بخش مراجعه کنین.

پیشنهادایی واسه تحصیل در بولونیا

به جهت تحصیل در یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان، موارد زیر می تونه اثر داشته باشه:

۱-واسه آشنایی با دانشگاه و فرصتای تحصیلی در ان، به دقت سایت معرفی شده و بخشایی که در این مطلب به اون گفته شد رو بررسی و با اصطلاحات معرفی شده آشنا شید.

۲-دانشگاه بولونیا، کلاسای تابستونی ۱ تا ۴ هفته رو در زمینه های جور واجور برگزار می کنه.
اگه خواهان گذروندن دوره ای تابستونی در این مجموعه هستین، پیشنهاد می کنیم به این بخش مراجعه کنین.

۳-پذیرش در دانشگاه بولونیا، در بعضی از رشته های به انگلیسی اما در ۶۰ درصد موارد به زبون ایتالیایی صورت میگیره. یادگیری زبون ایتالیایی در مدرسه ایتالیاییای تهران و یا در استانای کشور، هزینه تحصیل و زندگی در کشور گران ایتالیا رو واسه شما کم می کنه و شانس پذیرش رو هم پیشرفت می بخشه.

۴-همونجوریکه در مطالب عنوان شد،‌هر کدوم از ۲۱۰ رشته ایی که در سایت دانشگاه معرفی شده، دارای صفحه مربوطه و هماهنگ کننده رشته س. با رابطه با این فرد، اطلاعات بیشتری درباره چند و چون رشته و برنامه کلاسی و واحدا، به دست بیارین.

۵-دانشجویان دکترا و پسا دکترا واسه کسب اطلاعات درباره فرصتای تحقیقاتی  گسترده این دانشگاه معتبر اروپا به نشانی RESERAVH مراجعه کنین .

۶-اگه خواهان تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه بولونیا با بورس هستین، تا اول سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی وقت دارین که مدارک رو بفرستین. اطلاعات بیشتر رو در این نشانی دنبال کنین.

۷- اگه می خواین بدونین که داشگاه سیستم رد و بدل کردن دانشجویی *(EXCNAGE STUDENT) با کدوم دانشگاه ها داره، به این بخش مراجعه کنین.

۸-واسه پذیرش در این دانشگاه، به بخش پذیرش بین المللی همه ۱۱ مدرسه این دانشگاه مراجعه کنین.