اگر بخواهیم بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن را معرفی کنیم باید ببینم می خواهیم برای چه سیستم عامل اپلیکیشن تولید کنیم. دو سیستم عامل اندروید و ios، دو سیستم عامل معروف در حوزه موبایل هستند که باید شما مشخص کنید برای کدام یک میخواهید اقدام به ساخت اپلیکیشن کنید. در این مقاله ما برای هر دو سیستم عامل، زبان های برنامه نویسی معرفی می کنیم.

 

بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن اندروید

برنامه نویسی اندروید با زبان Java

به جرات می توان گفت محبوبترین زبان برنامه نویسی اندروید، جاوا می باشد. جاوا مناسب ترین زبان برای توسعه اپلیکیشن های موبایل می باشد زیرا برنامه های نوشته شده با استفاده از جاوا قابل اجرا بر روی تمام پلتفرم های موجود برای اندروید می باشند.

جالب است بدانید که خود سیستم عامل اندروید با استفاده از جاوا نوشته شده است و این بدان معنا است که شما اگر بتوانید جاوا را بیاموزید خواهید توانست اپلیکیشن های کامل و جامعی برای سیستم عامل اندروید بنویسید. یعنی شما پس از یادگیری جاوا قادر به نوشتن هر نوع اپلیکیشنی خواهید بود و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت. پس می توان گفت که جاوا برای کسانی که می خواهند کارهای بسیار جدی و حرفه ای انجام دهند انتخاب خوبی می باشد.

می‌توان گفت بیشتر نرم افزار‌های موبایل با این زبان برنامه نویسی نوشته شده اند. برای کد نویسی با زبان جاوا برای اندروید از نرم افزار Android Studio  استفاده می‌‍شود، که برای طراحی نرم‌افزار‌های اندروید برای کدنویسی از زبان JAVA  و برای ظاهر اپلیکیشن از XML  استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مثبت جاوا می‌توان به سرعت بالای این زبان، امنیت بالا و کتاب‌خانه‌های استاندار زیادی که برای این زبان وجود دارد اشاره نمود.

 

برنامه نویسی اندروید با زبان Kotlin

اگر به دنبال انتخاب زبان برنامه نویسی اندروید هستید به نظرم در مورد زبان کاتلین هم یک تحقق داشته باشید. زبان برنامه نویسی کاتلین به عنوان یک زبان رسمی دیگر برای اندروید معرفی شده است.

کاتلین بهترین نقطه شروع برای مبتدیان است و با کاتلین هم می‌توان از اندروید استودیو استفاده کرد و قطعا جز بهترین‌ها است و می‌تواند آسان ترین ورودی برای یادگیری برنامه نویسی اندروید باشد. حتی این احتمال وجود دارد که این زبان برنامه نویسی، روزی به عنوان زبان اول گوگل انتخاب شود.

این مطلب را هم از دست ندهید :   خرید مانتو های با کیفیت و ارزان در فروشگاه مد و لباس دونیک

کاتلین اساساً روی کاهش اندازه ی کدنویسی تمرکز دارد. به این ترتیب کار برنامه نویس و کاربران نهایی اپلیکیشن راحت تر می شود. در نهایت اپلیکیشنی که توسط این زبان نوشته شده است حداکثر فایده را با اشغال کمترین فضای ممکن خواهد داشت. زبان برنامه نویسی کاتلین قابل فهم تر می باشد پس راحت تر می توان از آن استفاده نمود.زبان برنامه نویسی کاتلین به دلیل ساده بودن سینتکس ، پیچیدگی کمتری دارد بنابراین انجام پروژه را برای توسعه دهنده ی نرم افزار راحت تر و سریعتر می کند.با توجه به اینکه اندازه ی کدها کمتر شده می توان گفت احتمال بروز خطاهایی همچون null pointer exception را کاهش می دهد.

 

بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن  ios

اگر میخواهید اقدام به ساخت اپلیکیشن برای سیستم عامل ios کنید دو سه زبان وجود دارد اما بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن ios، زبان سوئیفت می باشد. سوئیفت یک زبان برنامه نویسی است که توسط شرکت اپل ارائه شده و برای توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS استفاده می شود. سوئیفت برای توسعهٔ سیستم عامل های ارائه شده توسط اپل به کار میرود. یکی از پرکاربردترین سیستم های در حال توسعه با این زبان IOS هست که بر روی iPhone های اپل در حال کار هستند.

 

زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال ۲۰۱۴ در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل موسوم به WWDC معرفی شد. در همان سال با یک بروز رسانی به نسخه ۱٫۲ ارتقا پیدا کرد و در سال ۲۰۱۵ باز در کنفرانس WWDC به نسخه ۲ بروز شد.در همان سال ۲۰۱۵ در نسخه ۲٫۲ متن باز (Open Source) شد. باز در سال ۲۰۱۵ تحت لیسانس آپاچی ۲٫۰ در ۳ دسامبر ۲۰۱۵ برای پلتفرم‌های اپل و لینوکس عرضه شد.

 

فلاتر (Flutter)  و ری اکت نیتیو (React Native)

امروزه توسعه اپلیکیشن‌ها به صورت چند سکویی یکی از موضوعات بسیار پرطرفدار است. درک چرایی این موضوع نیز بسیار ساده است. شما می‌توانید با استفاده از یک کدبیس هم برای پلتفرم اندروید و هم برای iOS اپلیکیشن تولید کنید. این روند بسیار سریع‌تر از حالت نیتیو خواهد بود و همچنین هزینه بسیار کمتری را در پی خواهد داشت.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آموزش روش عیب یابی و تعمیرات ال ای دی LED

فلاتر و ریکت نیتیو دو فریم ورک cross-platform هستند که شما می توانید با یکبار کد نوشتن ، خروجی اندروید و ای او اس بگیرید و دیگر نیازی نیست برای انجام پروژه های خود از دو زبان متفاوت استفاده کنید . ریکت نیتیو اولین بار در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت فیسبوک معرفی شد و نگاه های جدیدی را به سمت خودش جذب کرد و در سویی دیگر فلاتر در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت گوگل معرفی شد و ۲ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۹ اولین نسخه پایدار از آن معرفی شد .

 

چه زمانی نباید از ری‌اکت نیتیو استفاده کنیم؟

با این که ری‌اکت نیتیو قطعاً یک راه‌کار مؤثر در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های موبایل محسوب می‌شود، اما معایب زیادی هم دارد پلتفرم‌های تثبیت‌شده مانند Airbnb و Udacity تجربیات خود را در مورد استفاده از ری‌اکت نیتیو به اشتراک گذارده‌اند و نتیجه‌گیری کرده‌اند که این پلتفرم برای ساختن همه انواع اپلیکیشن موبایل، کارآمدی ۱۰۰% ندارد. در ادامه برخی از معایب این فریمورک را با هم بررسی می‌کنیم.

 

عدم بلوغ

ری‌اکت یک راه‌حل جدیدتر و سریع‌تر است، اما همزمان نسبت به اندروید و iOS بلوغ کمتری دارد. برای نمونه Airbnb دریافت که استفاده از ری‌اکت نیتیو نسخه ۰٫۴۳ در مقایسه با ری‌اکت نسخه ۱۶ آلفا که در سال ۲۰۱۷ استفاده می‌کردند، عملاً غیرممکن است. همچنین در بسیاری از موارد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل ری‌اکت نیتیو نمی‌توانند خود را تنها محدود به نوشتن کد در چارچوب ری‌اکت نیتیو کنند و ممکن است لازم باشد از کد نیتیو اضافی برای نوشتن کامپوننت‌ها استفاده کنند که با ری‌اکت نیتیو سازگاری ندارد.

 

ابزارهای جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی کاملاً انعطاف‌پذیر و قدرتمند است، اما یک زبان با نوع‌بندی ضعیف محسوب می‌شود. بسیاری از توسعه‌دهندگان ری‌اکت نیتیو با مشکل عدم «ایمنی نوع» (Type Safety) مواجه می‌شوند که ممکن است کار مقیاس‌بندی را با دشواری روبرو سازد. در نتیجه مهندسان باید از تکنیک‌های یکپارچه‌سازی دیگری مانند TypeScript و Flow برای زیرساخت‌های موجود بهره بگیرند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   چرا باید از تخته وایت برد استفاده کنیم ؟

 

رابط‌های کاربری پیچیده

ری‌اکت نیتیو برای توسعه اپلیکیشن‌هایی که به طور مکرر نیازمند تعامل، انیمیشن، گذار صفحه یا ژست‌های پیچیده هستند، گزینه خوبی محسوب نمی‌شود. توسعه‌دهندگان در این موارد با دشواری‌های زیادی مواجه می‌شوند، چون کار با زیرسیستم‌های لمسی برای اندروید و iOS در زمان استفاده از API یکسان بسیار دشوار می‌شود.

 

زمان مقداردهی اولیه

ری‌اکت حتی روی دستگاه‌های پیشرفته نیز ممکن است به چند ثانیه زمان برای مقداردهی اولیه محیط زمان اجرا نیاز داشته باشد تا ری‌اکت نیتیو بتواند برای نخستین بار رندر شود. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که نخ جاوا اسکریپت نیز برای آغاز به کار نیازمند زمان است و مشکلی است که بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل با ری‌اکت نیتیو با آن مواجه هستند.

 

کتابخانه‌های شخص ثالث

با توجه به این که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل با ری‌اکت نیتیو نیازمند آشنایی با چندین پلتفرم دیگر نیز هستند، وضعیتی آزاردهنده پیش می‌آید که نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی نیز است. کتابخانه‌های ری‌اکت نیتیو پل‌های نیتیو درون خودشان را برای ویدئوها و نقشه‌ها دارند که درک آن‌ها و اجرای موفق اپلیکیشن نیازمند داشتن آشنایی مناسبی با هر سه پلتفرم اندروید، iOS و وب است. اگر مهندسان تنها با یک یا دو مورد از این پلتفرم‌ها آشنا باشند، ممکن است منجر به فقدان دانشی شود که برای حل ناسازگاری‌های بین اندروید و iOS مورد نیاز است.

 

با آموزش های حرفه ای شرکت قلعه کُرند در زمینه طراحی اپلیکیشن موبایل در کرمان، خود را به حرفه ای ترین برنامه نویس تبدیل کنید ما  تکنولوژی های روز طراحی اپلیکیشن موبایل در کرمان را ارائه می دهیم.