هفتم آذز ماه بود که واسه اولین بار شایعه ای عجیب در فضای مجازی منتشر گشت. ادعا شده بود که اپل تصمیم داره در آیفون ۷، جک ۳.۵ میلیمتری آیفون رو حذف کنه.

به جای این جک که مدت هاست در گجتای جور واجور استفاده کرده می شه، اپل تصمیم داره هدفونایی رو با آیفون بعدی عرضه کنه که از پورت لایتنینگ استفاده میکردن؛ همون پورتی که کاربران این تلفن هوشمند از اون واسه شارژ یا سینک کردن موبایل هاشون با کامپیوتر یا وسایل دیگه استفاده می کنن.

اما به چه دلیل؟ فقط به خاطر این که آیفون از چیزی که امروز هست، باریک تر شه؟ با اینکه باید گفت که چندین دهه از عمر جک ۳.۵ میلیمتری سپری می شه و همین موضوع، باعث گشته تا شرکتا نتونن از حد خاصی محصولاتشون رو باریک تر کنن. البته شاید بگید که طراحی باریک، مساوی با باتری ضعیف میشه اما واقعی که نگاه کنیم، می بینیم طراحی موبایلای الان بسیار بهتر از طراحی همین اجناس در چند سال قبله.

با همین این تفاسیر، زمان تغییر شده؟ خیر. با سایت ما همراه باشین.

خلاص شدن از جک ۳.۵ میلیمتری هدفون در آیفون مثل اون هستش که یهو دربای یکی از اصلی ترین بزرگراه های یه شهر بسته شن و فقط اشخاصی اجازه عبور و مرور داشته باشن که از خودروی خاصی بهره مند هستن.

این در حالیه که حتما خود اپل، اگه بهای بالای آیفون رو پرداخت کنین یه هدفون مجهز به لایتنیگ رو در اختیارتون قرار میده. اما در اینجور شرایطی می تونین از هدفونی گرون که چند ماه پیش اونو خریده بودین استفاده کنین؟ نه خیلی راحت.

این مطلب را هم از دست ندهید :   رده بندی فوتبالیست ها در سری فیفا چگونه انجام می شود؟

مجبور میشین هدفونای با کیفیت با پورت لایتنینگ بهره بگیرین، کالاهایی که ارزون ترین اونا، امروز ۱۶۰ دلار قیمت داره. در هر صورت هزینه های جانبی دیگری دارین.

یکی از همین هزینه ها، خرید یه آداپتوره. آداپتورها وسایل الکتریکی ناهنجاری هستن که بیشتر اوقات از روی زور به سراغ به کار گیری اونا میریم. گویی سوار بر دوچرخه ای هستین که یکی از چرخ هاش درست نمی چرخد و مجبور میشین چرخ سومی به شکل موقت به اون اضافه کنین. این شرایط به نظرتون زیباست؟

بعضی وقتا آداپتور رو گم کرده یا اصلا فراموش میکنین همه جا با خود همراهش کنین. اگه اینجور اتفاقاتی اتفاق بیفتن هم، باید در آیفون بعدی قید گوش دادن به موسیقی رو بزنین. مسئله وقتی بدتر می شه که حتی اگه یه هدفون لایتنیگ گرون بخرین، بازم به یه اداپتور واسه اتصالش به بقیه گجتا یا کامپیوتر خود نیاز دارین.

در اینجور حالتی، بهترین راه حل به کار گیری هدفونای بلوتوثه که به درستی هم، مشکلات خاص خود رو دارن و بیشترشون از باتریای قدرتمندی بهره مند نیستن. باتری همین وسیله، از جایی که همیشه به اون نیاز دارین، به یکی دیگه از منابع نگرانی تون بدل خواهد گشت.

اگه پورت لایتنینگ از این پس در همه گجتا استفاده کرده می شد، میشه گفت که گوش دادن به موسیقی از راه هدفونای مجهز به این پورت مشکلی چندانی نبود.

ولی باید توجه داشت که تکنولوژی لایتنینگ از طرف خود اپل پیشرفته و به طور کامل اختصاصیه. تجربه هم نشون داده که شرکت ساکن کوپرتینو، اجازه نمی ده رقبایش از تکنولوژیای اختصاصی اون بهره گیرند. هرچند که این بعید بودن در به کار گیری پورت لایتنینگ به طور کامل دو طرفه س.

این مطلب را هم از دست ندهید :   معرفی اپلیکیشن ایگرگ؛ حل آنلاین سوالات درسی

در آیفون ۵، اپل پس از چند سال به کار گیری پورت ۳۰-پین، به طرف به کار گیری لایتنینگ روی آورد. کاربران از این کابل واسه شارژ کردن موبایلشان استفاده می کردن و خود شرکت سازنده هم نمونه تازه رو با آیفونا همراه ساخته بود. کابلای قبلی هم فقط با خود آیفون کار می کردن نه اجناس دیگه. تا اینجای کار هیچ اتفاق خاصی اتفاق نیفتاده بود چون که هدف ما، شارژ کردن آیفون بود. اما داستان هدفونا و جک ۳.۵ میلیمتری کمی فرق داره. کاربران معمولا هدفونایی با کیفیت جفت و جور می کنن تا بتونن اونو در همه گجتا مورد استفاده بذارن. این در حالیه که هدفونی که اپل با آیفون بعدی ارائه میده، فقط با خود آیفون قابل استفاده میشه؛ EarPodsایی که کیفیت به طور کامل متوسطی هم دارن و عاشقان موسیقی، خیلی اونا رو دوست ندارن.

جک ۳.۵ میلیمتری آیفون یه استاندارد در میان همه دستگاه هاییه که موسیقی رو براتون پخش می کنن. اگه دلیل تنها باریک تر کردن کمر آیفون باشه، این توجیه پذیر نیس. حتما آیفون قشنگ تر می شه اما به دردسرهایش نخواد ارزید.

دلیل این کار اپل چیه؟

امروز ولی گزارش تازه ای منتشر شده که می تونه دلیل این اقدام پر دردسر واسه کاربران رو روشن کنه. «اپل اینسایدر» خبر میده که در سال آینده، کیفیت سرویس «اپل موزیک» بالاتر از توان خروجی جک ۳.۵ میلیمتری آیفون و آیپاد میره. این استاندارد آشنا که چندین دهه س در گجتای جور واجور استفاده کرده می شه، توان اونو داره تا کیفیتی برابر با CD رو به گوش شما برسونه اما از راه پورت لایتنیگ، کاربر می تونه به صدایی که از آیفون پخش می شه با کیفیت بالاتری گوش دهد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   اپیک گیمز در گذر زمان [قسمت سوم]

باید دید اپل در آخر کدوم راه رو انتخاب می کنه؛ کیفیت صدای بالا یا دسترسی ساده تر به هدفونای عادی تر.