چند روز پیش، براتون نوشتیم شوهی یوشیدا عقیده داره که گیمینگ موبایل باعث نابودی کنسولای قابل حمل و خصوصا ویتا شده و دیگه شرایط واسه ادامه زندگی ویتا و هم ساخت کنسولی دیگه خیلی مناسب نیس. شوهی یوشیدا، در EGX امسال و در جواب به سوال احتمال ساخت کنسول قابل حملی دیگه، حرفای جالبی زد.

به باور اون، بازی کردن روی موبایل بسیار راحته؛ چون که تعداد زیادی بازی به صورت رایگان یا فریمیوم هست. ایشون اشاره کرد که امروزه بازیای لمسی، جایگاهی مهم پیدا کردن و بحث رو واسه دستگاه هایی مشابه که از دکمه و آنالوگ استفاده میکردن، سخت کردن. یوشیدا به روشنی گفت که که عاشق ویتاه و امیدواره که فرهنگ عادی به شکلی پیش رود که با عرضه ورژن دیگری از ویتا مواجه باشیم؛ اما شرایط فعلی به دلیل برتری بازیای موبایل، خیلی مناسب نیس.

حرفای یوشیدا، به طور کامل بی معنی ان. شرایط خیلی هم خوبه. نینتندو تونسته بیشتر از ۵۰ میلیون واحد از کنسول ۳DS رو به فروش برسونه و تازه اونا، بازیایی چون ماینکرفت هم ندارن. شکی نیس که گیمینگ موبایل، تاثیری عجیب روی صنعت سنتی بازیای ویدئویی داشته اما وقتی بحث درباره شکست ویتا مطرح شه، سونی هیچکی رو به جز خودش نمی تونه سرزنش کنه.

دلایل بسیار زیادی هست که باعث می شن سونی رو مقصر اصلی ماجرا بدونیم. در ادامه با سایت ما همراه باشین.

قبل از هر چیز، سونی با زور در خرید مموری کارتای بسیار گرون، در حق مشتریان اجحاف و به اونا گران فروشی کرد. مموری کارتای ۳۲ گیگابایتی ویتا، با قیمت ۱۰۰ دلار به فروش می رسن؛ در حالی که قیمت استاندارد مموری کارتای SDHC، تنها ۱۸ دلاره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نگاهی بر آپارات فیلیمو؛ اپلیکیشنی برای مشاهده فیلم و انیمیشن های HD به صورت آنلاین

سونی در تبلیغات خود مدعی بود که پلی استیشن ویتا، کیفیتی برابر یه کنسول گیمینگ داره. اما بعد، نسخه های جانبی و بد ساختی مانند بازیای Uncharted: Golden Abyss ،Call of Duty: Declassified و Resistance: Burning Skies رو واسه اون عرضه کرد.

در کنار همه اینا، خیلی از گیمرهای حرفه ای، به این مسئله فهمیدن که ویتا پلتفرمی عالی واسه بازیای ژاپنی و ایندی (جداگونه) است. پس سونی در قبال این انتظار چه کرد؟ اونا ویتا رو به سخت افزاری جانبی واسه پلی استیشن ۴ تبدیل کردن تا اگه خواستین بازی Destiny رو در دستشویی تجربه کنین، مشکلی نداشته باشین و ۲۵۰ دلار واسه اون هزینه کنین!

خریداران ویتا فهمیدن که این کنسول دستی، واسه تجربه بازیای پلی استیشن ۱ و PSP بسیار مناسبه. پس سونی هم به سرعت فرصت رو غنیمت شمرد و استور رو پر کرد از بازیای سنتی و قدیمی تا طرفداران رو خشنود نگه داره. شوخی کردم. اونا به طور کامل نسبت به این موضوع بی خیال نسبت به موضوع بودن. حتی امروز هم اگه بخواین یکی از بازیای قدیمی رو روی ویتا تجربه کنین، باید از مراحل بسیار مسخره ای در کنسول عبور کنین تا بازی اجرا شه.

پلی استیشن ۲ رو به یاد دارین؟ موفق ترین کنسول بازیای ویدئویی در تاریخ. بازیای بسیار زیادی واسه این کنسول عرضه شدن که میشه اونا رو روی ویتا پورت کرد. در آخر یه روز یه نفر باید این مسئله رو به سونی یادآوری کنه.

یادتونه که قرار بود بازی بایوشاک واسه ویتا عرضه شه؟ امروز فقط باید به این مسئله خندید!

این مطلب را هم از دست ندهید :   رده بندی فوتبالیست ها در سری فیفا چگونه انجام می شود؟

سونی در دو سال گذشته به شکلی رفتار کرده که انگار کنسولی به نام ویتا اصلا وجود خارجی نداره. در تموم نمایشگاه های بزرگ دیدیم که سونی بدون توجه به اون، کار خود رو پیش برد؛ این کار سونی بسیار شرم آوره.

و در آخر، سونی به طور رسمی و عمومی پذیرفته که دیگه حاضر نیستن بازیای دیگری واسه ویتا بسازن.

عرضه ۳DS رو در سال ۲۰۱۱ به یاد میارید؟ و این که چقدر با مشکل مواجه شد؟ اما نینتندو به جای اون که عقب بکشه و شرایط رو سرزش کنه، مدلای مختلفی از کنسول رو در اختیار مخاطبان گذاشت و بازیای مطرح زیادی واسه اون عرضه کرد. حالا ۳DS به جایگاهی رسیده که میشه اونو یکی از بهترین پلتفرمای حال حاضر به حساب برد.

درسته که سونی فرنچایزهای قدرتمندی مانند ماریو و زلدا و هم پیشرفت دهندگان هنرمندی در شهر کیوتو ژاپن نداره، اما اگه اونا در سه سال و نیم گذشته، اسلحه رو سمت خودشون نشونه نگرفته بودن، شاید الان شرایط کمی متفاوت بود و پلی استیشن ویتای فوق العاده، حرفای بسیار بیش تری واسه گفتن داشت.