عوامل موثر بر وفاداری مشتریان بنگاه­ها

تعریف وفاداری

اگر قرار باشد وفاداری را بعنوان یکی از شاخص­های کنترل و مدیریت به حساب آورد، تعریف و دسته بندی انواع ممکن تعامل با مشتریانی که به آنها وفادار گفته می­شود، حیاتی بوده و مبنایی را جهت تامین نیازهای مشتریان فراهم می­آورد.

در تعریف وفاداری دو رویکرد دیده می شود: رویکرد نگرشی، رویکرد رفتاری

اما تعریف کاملتری نیز از وفاداری وجود دارد که توسط ریچارد الیور (۱۹۹۹) مطرح شده است: وفاداری به یک تعهد قوی برای خرید مجدد یک محصول یا یک خدمت برتر در آینده اطلاق می شود، به صورتی که همان مارک یا محصول علیرغم تاثیرات و تلاشهای بازاریابی بالقوه رقبا، خریداری گردد. (کارولین ۲۰۰۲) اگر بخواهیم تعریف وفاداری مشتری را به صورت گسترده تری نشان دهیم به این صورت است که وفاداری با سه عنصر زیر همراه است.

عنصر رفتاری مشتری که همان تکرار عمل خرید است.

عنصر نگرشی مشتری که همان تعهد و اطمینان مشتری است.

عنصر در دسترس بودن گزینه­های زیاد برای انتخاب و انجام عمل خرید.

البته الیور رویکرد نگرشی را به سه قسم مجزا تقسیم کرده است: وفاداری شناختی که به رفتار مشتری منجر شده و به باور مشتری مربوط می­شود؛ وفاداری احساسی که به تعهد و اعتماد مشتری منجر شده و به احساس وی مربوط می­گردد، وفاداری کنشی که به قصد مشتری برای انجام عمل خرید در آینده مربوط می شود. وفاداری شناختی در مقایسه با دو نوع دیگر از قدرت بیشتری برای ایجاد وفاداری مشتری برخوردار است. (الیور،‌1999)

تعاریف دیگری از وفاداری مشتری:

این مطلب را هم از دست ندهید :   اندازه گیری رضایتمندی مشتریان ولزوم اجرای آن

مفهوم وفاداری در مشتری و ایجاد مشتریان وفادار در چارچوب کسب و کار به صورت ایجاد تعهد در مشتری برای انجام معامله با سازمان خاص و خرید کالاها و خدمات به طور مکررتوصیف می­شود. (سوزانا و لارسون[1]، 2003، ماخذ: شاهین و تیموری، 1384: 44)

­وفاداریزمانیاتفاقمی­افتدکهمشتریان قویاً احساسکنندسازمانموردنظربهترینوجهممکن می­تواند نیازهای آنهارابرطرفکند، بهطوریکه سازمان­هایرقیب از مجموعهملاحظاتمشتریانمجازا ًخارجشده ومنحصراً بهخریدازسازماناقدامنماید. (شومکر و لویس[2]، 1999، ماخذ: شاهین و تیموری، 1387: 44)

تمایل مشتریان برای انتخاب یک محصول یا یک کسب و کار از بین محصولات دیگر برای نیازی خاص. (نوو[3]، 2004، ماخذ: شاهین و تیموری، 1387: 44)

الهی و حیدری (1384) تعاریف موجود را در سه گروه زیر قرار دادند:

1 ‏)وفاداری معاملاتی[4]: که در آن تغییر یافتن رفتار خرید مشتری مدنظر قرار می­گیرد هر چندکه انگیزه­های تغییر ممکن است نامشخص باشد.این دسته از وفاداری به جهت اینکه به نتایج تجاری نزدیک­ترند، از متداولترین انتخاب­های سازمان محسوبمی­شوند وفاداری معاملاتی از روش­هایزیر حاصل می­شود:

الف) فروش کالاهای جدید- زمانی که مشتری مبادرت به خرید کالاها و خدمات جدید و متفاوتی از همان عرضه کننده کند، مثلاً بعد از خرید بیمه نامه عمر، پیشنهاد مستمری را دریافت دارد.

ب) فروش جانبی- زمانی که مشتری کالاها و خدمات بیشتری را از همان عرضه کننده خرید می­کند،مثل افزایش مبلغ صرفه جویی شده در سرمایه­گذاری.

‏ج) تکرار خرید- خرید دوباره یک کالا یا خدمت برای ارضای همان نیاز مثلاً بیمه­نامه عمر یا وام تعمیر منزل از یک عرضه کننده اعتبار.

‏ت) اصرار (حفظ رابطه به جای خاتمه آن)- وفاداری مشتری نسبت به یک ناشر کارت اعتباری.

این مطلب را هم از دست ندهید :   وب سایت شرق موزیک

2 ‏) وفاداری ادراکی[5]– که در آن نگرش­ها و عقاید مشتریان عنصر کلیدی محسوب می­شود، ولی هیچ نوع مدرکی مبنی بر اثرات آن بر روی خرید وجود ندارد. گاهی به دلیل اینکه نگرش­ها و عقاید منعکس کننده الگوهای رفتاری ممکنی هستند که در آینده ایجاد ‏می­شود، از اهمیت زیادی برخوردار می­شوند. وفاداری ادراکی از طرق زیر حاصل می­شود:

رضایت- به طور ساده و روشن، وفاداریدر چارچوب میزان رضایتحاصله توسط استفاده کنندگان از کالاها و خدمات احساس می­شود. با این حال رضایت‌مشتری زمانی که تعداد زیادی از مشتریان عرضه کننده خود را علی رغم سطح بالای رضایتی که از کالاها و خدمات دارند تغییر دهند، ممکن است معیار گمراه کننده­ای باشد.

‏آگاهی- به وفاداری به عنوان میزان شناخته شدن کسب و کار در بازار هدف نگریسته شده که تحت تاثیر توصیه­های کلامی و یا میزان شناخت عرضه کننده قرار دارد.

3) وفاداری مرکب-که ترکیبی از دو نوع فوق است. (شاهین و تیموری، 1387، 45-44(

به اعتقاد پاراسورامان و زیتامل[6](1994) وفاداری مشتری قصد ونیت یک مشتری به باقی ماندن با یک سازمان تعریف شده است.

تعریف دیگری از وفاداری نیز ارایه شده است که در برگیرنده مفهوم تعهد از سوی مشتری است. وفاداری تعهدی عمیق به خرید دوباره یک محصول یا خدمت برتری داده شده، در آینده است که به معنای خرید دوباره از یک برند علی­رغم وجود تاثیرات محیطی و اقدامات بازاریابی رقبا برای تغییر رفتار است.(تیلور[7] و دیگران، 2004)

[1]Susanna and Larsson

[2]Shomaker and Lewis

[3]Novo

[4]Transactional loyalty

[5]– Perceptional loyalty

این مطلب را هم از دست ندهید :   شرکت تندیس تولید کننده برترین محصولات سلولزی و بهداشتی

[6]Zeithaml and Parasuraman

[7]Taylor