در چند ماه گذشته دریافت معاینه فنی یکی از نگرانیای اصلی صاحبان خودروست. از چگونگی دریافت اون واسه خودروهای دوگانه سوز گرفته تا انجام تست معاینه فنی برتر و تخفیف ۲۰ درصدی اون.

طرح جدید ترافیک اجباری واسه دریافت معاینه فنی معمولی و تخفیف ۲۰ درصدی در مشکلات طرح جدید به دارندگان معاینه فنی برتر تشویقی واسه انجام تست برتر شده و خودروهای زیادی رو واسه دریافت معاینه فنی برتر به تهران کشونده.

دو ماه از راه اندازی معاینه فنی برتر تو تهران می گذره و بالغ بر ۴۰ هزار خودرو موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدن. اما آماری دقیق از خودروهایی که در تست برتر رد می شن وجود نداره چراکه خیلی از اونا به دریافت معاینه فنی معمولی اکتفا می کنن و اصراری به دریافت معاینه فنی برتر ندارن. «سید نواب حسینی منش» مدیرعامل مراکز معاینه فنی شهر تهران در گفتگو با سایت ما از ضعف خودروها در تست آلودگی خبر داد:

«براساس آمار در معاینه فنی برتر حدود ۵۰ درصد خودروها در آزمون آلودگی و حدود ۲۵ درصد در آزمون ایمنی مردود می شن. یعنی حدود ۷۵ درصد خودروها در معاینه فنی برتر رد می شن که این رقم واسه معاینه فنی معمولی رقمی حدود ۲۹ درصد مردودی در تست آلودگی و حدود ۲۴ درصد در تست ایمنی خودروها هستش. پس آمار مردودی خودروها در تست معمولی حدود ۴۸ درصده.»

معاینه فنی برتر، تست چهارگاز خودروها در دور موتور بالاست و فعلا فقط تو تهران انجام می شه پس کلیه خودروهایی که قصد دریافت معاینه فنی برتر دارن باید واسه انجام این تست به تهران مراجعه کنن. راه اندازی تست معاینه فنی برتر در بقیه شهرستان از برنامه های آینده وزارت کشوره منتها هنوز تاریخ قطعی اون مشخص نیس. حسینی منش میگه: «در کلانشهرها بستر و لوازم راه اندازی تست برتر درحال آماده سازیه. چون باید لوازم لازم واسه تست چهارگاز در دور موتور بالا وجود داشته باشه. پس نمیشه تاریخ دقیقی از راه اندازی تست برتر در بقیه شهرها داد.»

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۵ چالش تازه مجریان سابق TOP GEAR در آمازون پرایم

دوگانه سوزها پرخطر و کم اهمیت

باز و بستن مخزنای CNG واسه دریافت معاینه فنی موضوعیه که با مطرح شدن طرح LEZ ، ورود سامانه سیمفا و حالا طرح جدید ترافیک، نظارت و تست خودروهای دوگانه سوز رو سخت تر کرده. قبل از راه اندازی سیستم سیمفا، امکان دریافت معاینه فنی واسه تموم شکلای جور واجور خودروهایی دوگانه سوز وجود داشت اما پس از اون با راه اندازی بستر آی تی امکان فرستادن معاینه فنی فقط واسه خودروهایی که در کارت اونا عبارت دوگانه سوز قید شده، هست و نه خودروهایی که دوگانه سوز دستی هستن.

این درحالیه که انفجار مخزن خودروهای دوگانه سوز نیاز به معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز رو پررنگ تر می کنه. چراکه هرسال با افزایش سن مخزن خودروهای دوگانه سوز و فرسوده شدن اونا و هم اینکه نصب غیر اصولی مخزن CNG یه به اصطلاح عامیانه دوگانه سوز کردن خودروها به شکل دستی، آمار سوانح نسبت به سال قبل بیشتر می شه.

حسینی منش در این باره توضیح میده: «تست مخزن خودروهای دوگانه سوز در مراکز معاینه فنی انجام نمی شه. این خودروها اول باید تاییدیه سلامت مخزن سوخت رو از مراکز تست هیدرواستاتیک CNG جفت و جور و بعد معاینه فنی دریافت کنن. در مراکز معاینه فنی تنها تست چشمی خودورهای دوگانه سوز صورت میگیره و خودروهایی که در سند و در کارت اونا دوگانه سوز قید شده، هنگام معانیه فنی باید مخزن CNG و بنزین رو داشته باشن. اگه مخزن CNG نداشته باشه مجبور هستن مخزن رو نصب و بعد به مراکز مراجعه کنه.»

این مطلب را هم از دست ندهید :   زبان طراحی متریال چگونه به گوگل آمد؟ [قسمت اول]

از طرف دیگه خودروهایی که عبارت دوگانه سوز در کارتشان درج نشده و به صورت دستی دوگانه سوز شدن، معمولا قبل از مراجعه به مراکز لوازم نصب شده روی اونا باز می شه، معاینه فنی رو دریافت و پس از اون دوباره لوازم نصب می‏شه. پس چون سیستم سیمفا این خودروها رو به عنوان دوگانه سوز نمی‏شناسد، مراکز معاینه فنی می‏تونن معاینه فنی رو بدون تست مخزن سی ان جی صادر کنه. منتها نکته مهم و خطرساز نصب غیر اصولی مخزن CNG روی این خودروها در خارج از کارخانه س و صرف نظر مراکز معاینه فنی و سیستم سیمفا از وجود و تردد این خودروها در خیابون هاست.

پس انگار هم جهت با جلوگیری از انفجار مخازن مستعمل خودروها، ضرورت وضع قوانین نظارتی بیشتر یا ارائه مشوقایی واسه تشویق صاحبان واسه تعویض این کپسولا لازم باشه، ضرورتی که بر خلاف افزایش تعداد حوادث، بازم از چشم قانونگذار و مسئولان مربوطه دور مونده و جون ایرانیان هر روزه در جایگاه های پمپ گاز به خطر میفته.