میکروفرمتا، در واقع کدهایی هستن که رابطه بین آدم و سرورها رو جفت و جور می کنه. وقتی که شما در سایت خود می خواید اطلاعاتی رو درباره شخص یا محصولی بگید، از کدهایی استفاده می کنین که به اونا میکروفرمت می گن. میکروفرمتای طبق یه استاندارهایی تعریف شدن که بتونن اطلاعات مورد توجه آدم رو در به صورت تعریف شده، در سرورها نمایش دهد.
مهمترین کاربرد میکروفرمتا، در وقتیه که وبمسترها می خوان مشخصات شرکت، پرسنل، اجناس و… رو در سایت وارد کرده و به سرور تعریف کنن. در این زمان با کمک میکروفرمتا، از کدهای مخصوص استفاده می کنن. این کدها در واقع زبون رایانه ای هستن که به زبون برنامه نویسی شناخته می شه. چون سرور و مرورگرها، وقتی می تونن مطالب سایت شما رو تشخیص بدن که این مطالب به شکل میکروفرمتا تعریف شده باشن.

موتورهای جستجو کارکرد خیلی خوبی در‬ تشخیص موضوع محتوای کلی صفحات وب دارن ‫ولی ممکنه بخشی از صفحه‬ سایت شما شامل نوع خاصی از محتوا باشه،‬ مثلا بررسی یه محصول؛ یه ویدیو یا دستور غذا.‬ موتورهای جستجو توانایی درک این نوع محتوا رو دارن‬ و حالا خوبیش اینه ما هم میتونیم در‬ موردش به اونا کمک کنیم‬. یه کدی که میتونیم از اون کمک بگیریم‬‬ میکروفرمت است. میکروفرمتها سینتکس خاصی در اختیار ما قرار میدن تا‬ به موتورهای جستجو در شناسایی محتوای صفحه کمک کنیم‬. این کار نه فقط به موتورهای جستجو در‬ شناسایی قطعات محتوایی کمک میکنه، بلکه‬ با اون می تونین عامل های خاصی‬ از محتوا رو هم شناسایی کنیم‬.

این مطلب را هم از دست ندهید :   معرفی الگوریتم Page layout یا طرح بندی گوگل

مثالی از میکروفرمتا

سایتی در مورد دستور غذا رو در نظر بگیرین. این مثالی از متن یه دستور غذاس که‬ ما میتونیم به اون نگاه کرده‬ و اون رو به عنوان یه دستور ‫غذای خوب در نظر بگیریم‬ ولی واسه موتورهای جستجو جملات کوتاه و خطهای شکسته‬ خیلی باحال به نظر نمیاید و‬ اونا نمی تونن معنی هر خط رو درک کنن.‬ با قرار دادن کدی پشت این ‫دستور غذا با به کار گیری میکروفرمت‬ schema.org واسه دستور غذا‬، شما می تونین به موتورهای جستجو موضوع‬ این محتوا رو بگید. همونطور که در سایت میبینین مشخصه های واسه‬ مواد لازم، آماده سازی و زمان پخت و‬ هر چیز واجب دیگه ای واسه یه دستور غذا هست‬. اگه از لحاظ موتورهای جستجو به اون فکر کنین‬ به این صورت نه فقط میفهمه‫ که این یه دستور غذا هستش‬ بلکه میتونه همه این داده های‬ مربوط به دستورغذا رو بفهمه و‬ به این صورت راحتتر محتوا رو به کاربران نشون بده‬.

اگه شخصی به دنبال دستور غذای‬ خاصی از یه سرآشپز میشه یا‬‬‬‬ مقدار زیادی سیب داره که می خواد‬ کاری با اون انجام بده، موتور جستجو‬ درک معنایی بهتری از محتوا داشته‬ و میتونه اون رو واسه کوئریای‬ جستجوی در رابطه به یافته های جستجو وارد کنه‬. به schema.org رفته‬ و شکل های جور واجور محتوایی که‬ از اون پشتیبانی میشه رو ببینین.‬ دستورهای غذا فقط یکی از بسیار میکروفرمت هست.‬ شما می تونین از میکروفرمتا واسه‬ توضیح یه کتاب، با چیزایی مثل عنوان‬ نویسنده، زمان انتشار، تعداد صفحات و یا واسه تشخیص‬ یه اتفاق پیشرو با نام، مکان،‬ زمان یا حتی قیمتش استفاده کنین‬. اگه شما کار و کاسبی ای در‫ ساخت و ساز دارین و‬ شما قصد فروش اینترنتی اونا رو دارین‬ با به کار گیری میکرو فرمتها می تونین‬ واسه محتوای کار و کاسبی بومی‬ یا محتوای محصولاتتون استفاده کنین‬ کلا هر وقتی که‬ می تونین محتوایی واسه یافته های جستجو مشخص کنین‬ باید حتما اینکار رو انجام بدین.‬ فرمتهای جور واجور رو بررسی کنین تا‬ بفهمین که چی میتونه‬ به نوع متفاوتی از محتوای سایت‬ رابطه داشته باشه و به این صورت‬ همه اطلاعات مهم رو با موتورهای‬ جستجو و بازدیدکنندها به اشتراک بذارین‬‬‬.

اشتراک گذاری در: فیسبوک توئیتر گوگل + لینکدین پینترست