Factors-Affecting-Human-Growth

قد بلند و هیکی بودن در جامعه مورد اقبال بیشتریه و خیلی از والدین دوست دارن رازهای افزایش قد رو به هر قیمتی که شده بدست بیارن اما بهتره که بدونین فاکتورهای زیادی در رشد آدم دخالت داره.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ بازم که رشد می کنین، قد و وزن تون بوسیله عوامل داخلی و خارجی تعیین می شن. این می تونه به یه فرق قابل توجه در الگوهای رشد در بین کودکان سراسر جهان با وضعیتهای اجتماعی و اقتصادی و الگوهای ژنتیکی جور واجور منجر شه.

با اینکه رشد در درجه اول بوسیله مقدار هورمون رشدی که بدن آدم تولید می کنه، تعیین می شه اما تولید هورمون رشد می تونه تحت شرایط خاص، عوض شه.

وضعیت اجتماعی و اقتصادی

مجله «طب اجتماعی و پیشگیرانه بریتانیا» میگه که کودکانی با وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین تر یا کودکانی از خونواده های بزرگ، بیشتر یواش تر رشد می کنن و پس کوچکتر و سبکتر از کودکان خونواده های ثروتمندتر هستن. پس فرض احتمالی اینه که این کودکان، بدون بعضی مواد (شاید مربوط به مواد مغذی) هستن که در خونواده های ثروتمندتر، فراوون تره.

این روند حتی در آمریکا هم ادامه داره و کودکان خونواده های حقوق بگیر (کارمند) معمولا بلندتر از کودکانی هستن که خونواده هاشون، درامد کمتری داشته و در طبقه اجتماعی پایین تری قرار دارن.

ژنتیک

روشنه که قد شما مستقیما با قد هر کدوم از والدین تون ربط داره. حتی اگه شما بطور زیادی بلندتر یا کوتاهتر از بقیه اعضای خونواده تون هستین، ژنایی که شما از پدر و مادرتون به ارث بردین، در رشد قدتون نقش دارن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس نوشته و تصویر پروفایل تبریک تولد امام علی (ع)

به گفته آنی تکلنبورگ، یه متخصص ژنتیک در دانشگاه استنفورد، محققان تخمین میزنن که بین ۷ تا ۲۰ ژن وجود دارن که می تونن بر رشد آدم تاثیر بذارن. پس الگوهای رشد کودکان تو یه خونواده ممکنه به دلیل اینکه هر کودک، یه ترکیب جور واجور از ژنا رو دریافت می کنه، بطور زیادی متفاوت باشن.

تومورهای هیپوفیز

آدمایی که با تومورهای هیپوفیز متولد شده یا بعدا دچار تومور هیپوفیز می شن، ممکنه الگوهای رشد متفاوتی رو نسبت به افراد دیگه تجربه کنن.

به گفته دکتر دانیل کلی، جراح مغز و اعصاب در موسسه سرطان جون وین در کالیفرنیا، یه تومور درغده هیپوفیز می تونه باعث شه این غده، بیشتر از مقادیر طبیعی، هورمون رشد انسانی ترشح کنه و به آکرومگالی (بیشتر به غول پیکری معروفه) منجر شه. در مقابل، کوتولگی بجای یه تومور غده هیپوفیز معمولا بوسیله یه جهش ژنتیکی ایجاد میشه.

دارو

قرار گرفتن در برابر داروهای خاصی می تونه الگوهای رشد آدم رو کنترل کنه و منجر شه که فرد یواش تر رشد کرده یا هیچوقت به قد کاملش دست نیابد.

یه نمونه از این مورد، گزارش اخبار CBS در سال ۲۰۰۷ه که اعلام کرد داروی مشکل کمبود توجه و بیش فعالی (یعنی داروی ریتالین)، یه اثر سرکوب کنندگی رشد روی کودکان داره و باعث می شه آدمایی که از این دارو استفاده می کنن، بطور متوسط کوتاهتر و سبک تر از همتایان هم سن و سالشون شن.

مریضی

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های دیدنی ۲۳ مرداد ۸۹

کودکانی که در دوره شیرخوارگی یا اوایل کودکی به یه مریضی شدید گرفتار می شن، بیشتر احتمال داره که الگوهای رشد کنترل شده رو نشون بدن.

سوابق تاریخی نشون میدن آدمایی که در قرن ۱۸ و ۱۹ در مناطق پر از عفونت و مریضی زندگی می کردن، نسبت به اونایی که در برابر مریضی شدید نبودن، تا ارتفاع کوتاهتری رشد کردن. علاوه بر این، وقتی که تکنولوژی تا درجه ای پیشرفت کرد که اینجور بیماریهایی تونستن با موفقیت درمان شن، الگوهای قد آدما بطور زیادی بهتر شد.

واسه افزایش قد کودکان چه کنیم؟

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

افزایش قد مجله تناسب اندام چیه