منظور از مخدرها یا مواد افیونی چیه؟ مصرف مواد مخدر چه عوارضی بر بدن داره؟

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ مهم ترین مواد این دسته عبارت ان از تریاک، شیره و سوخته تریاک، هرویین و کراک هرویین، مورفین، کدئین، مپریدین، متادون و داروهای شامل مشتقات تریاک، استامینوفن کدئین، آسپرین کدئین و دیفنوکسیلات. این ها مهم ترین و شایع ترین مواد اعتیادآور و غیرقانونی مصروف در کشور ایرانه که بعضی مثل تریاک سابقهٔ بسیار طولانی تاریخی دارن و بعضی از اونا مثل کراک هروئین تازگیا در چند دههٔ گذشته وارد بازار مصرف شده ان. این مواد یا مستقیما از گیاه خشخاش به دست می آیند یا به طور مصنوعی از این ماده تولید می شن و به روش های جور واجور استفاده می شن.

مشکلات و نتیجه های مصرف مواد مخدر

مصرف مواد مخدر مشکلات و نتیجه های جسمی ، روانی و اجتماعی بسیاری داره. بعضی علائم جسمی اون عبارت ان از:

Substance abuse,اعتیاد به مواد مخدر

  • اول احساس لذت و سرخوشی و بعد کج خلقی، افسردگی و بی فرقی و بعضی وقتا خشونت و بی قراری؛
  • احساس گرما و گل انداختن صورت و خارش بینی؛
  • خشکی دهن و کاهش فشار خون؛
  • تهوع و استفراغ؛
  • کندشدن تنفس؛
  • اغما و مرگ در اثر مصرف مقادیر زیاد مواد؛
  • تیره شدن رنگ پوست؛
  • کاهش میل و توانایی جنسی در مردان؛
  • نامرتب شدن قاعدگی در زنان؛
  • چرت زدن دائمی در طول روز و خواب آلودگی و تغییر ساعات خواب و بیداری، مشکل خواب؛
  • کاهش وزن و سوءتغذیه؛
  • مریضی های خطرناکی مثل ایدز، کزاز، عفونت کبدی و عفونت های پوست
این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های تلخ اما دیدنی تاریخ

با پیشرفت مشکل، این افراد هر چی بیشتر از جمع های خانوادگی فاصله می گیرند و به جمع آدمایی مثل خود روی می بیارن. این موضوع اونا رو بیشتر در مشکل غرق می کنه و در نتیجه منزوی تر می شن.

در بسیاری نمونه ها، اقوام و دوستان واسه مواظبت فرزندان و خونوادهٔ خود با این افراد و خونوادهٔ اونا قطع رابطه می کنن و این موضوع صدمات جدی روحی و روانی به این افراد و خونواده و فرزندان اون ها وارد می کنه.

عوامل مؤثر در اعتیاد

عوامل زیادی در شکل گیری اعتیاد موثر ان که به صورت پیچیده ای در هم بافته شده ان. هیچ وقت یه دلیل نمی تونه تعیین کنه یه نفر به طرف اعتیاد کشیده می شه یا نه. دلایل مصرف حتی از ماده ای به مادهٔ دیگه می تونه فرق داشته باشه. به هر حال هرچه عوامل خطر بیشتری در دور و بر یه شخص باشه، احتمال آسیب پذیری اون در مقابل مصرف مواد بیشتر می شه.

بعضی از عوامل خطر به توضیح زیر هستن:

۱. مشکلات روانی: خیلی از آدمایی که معتاد هستن از مشکلات روانی مثل افسردگی، اضطراب رنج می برند. این افراد ممکنه واسه کاهش حالات روانی دردناک خود، از مواد استفاده کنن.

۲. صفات شخصیتی: هیجان طلبی، خطر پذیری، خشونت، انزواطلبی، بی ثباتی و وابستگی صفاتی هستن که با مصرف مواد رابطه زیادی دارن.

۳. سن افراد: بعضی مراحل رشد جزء مراحل بحرانی حساب می شن؛ مثلاً نوجوانان در دوران کسب هویت هستن و میل به استقلال و هیجان طلبی دارن. هم میل به مخالفت با والدین در این دوران به بالاترین درجه خود می رسد و در نتیجه افراد بیشتر به سمت گروه دوستان کشیده می شن. این عوامل باعث می شه که نوجوون بیشتر در خطر باشه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آیا رنگ موی کاملا ارگانیک وجود دارد؟

۴. فشار گروه همسالان

۵. وجود مشکلات رفتاری در کودکی

۶. ناآگاهی درباره خطرات و مشکلات مواد و نگاه مثبت به اون

۷. از دست دادن مهارت های درون فردی و بین فردی، مانند مهارت تصمیم گیری، حل مسئله، مهارت های ارتباطی و نه گفتن

۸. استرس های زندگی مانند طلاق والدین، خونواده های متشنج، ترک تحصیل، کمبود فرصت های شغلی، محرومیت اقتصادی و اجتماعی، دسترسی آسون به مواد مخدر

سه باور غلط درباره مصرف مواد

متأسفانه باورهای غلط بسیاری در جامعه ما رایج هستن که دلیل گسترش بیشتر اعتیاد به مصرف مواد می شن. از بین این باورها سه باور زیر شایع ترین ها هستن:

  1. کنترل مصرف.

بعضی افراد می گن که «اگه ظرفیت داشته باشی و اراده ات قوی باشه، می توانی مصرف مواد رو کنترل کنی!» این در حالیه که مواد به طور پیچیده ای وابستگی روانی و جسمی ایجاد می کنن که معمولاً دیگه از اراده کاری درباره اش برنمی آید.

  1. درمان مریضی ها.

بعضی این باور غلط رو دارن که مصرف مواد به درمان بعضی مریضی ها کمک می کنه. باید دونست، با اینکه بخشی از ترکیبات این مواد کندکننده و مسکنه، نتیجه های اون ارزش این آرامش موقت و دردسرساز رو نداره.

  1. مصرف واسه یه بار.

باور غلط دیگه که متأسفانه در بین جوانترها رایجه اینه که با یه بار مصرف، کسی اعتیاد پیدا نمی کنه. در حالی که بررسی های مختلفی نشون می دهد، بسیاری افراد پس از اولین بار مصرف هیچوقت نتونسته ان از مصرف دوباره دوری کنن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های دیدنی روز ۲۹ مرداد

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

سپیده دانایی