running-shoes

واسه تغییر کفشای خود هر چند وقت یه بار به فکر می رید؟ کفشای فعلی تون به اندازه کافی واسه شما مناسب هستن؟

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ اگه کفشتون رو درست انتخاب نکنین، ممکنه زمان مسابقه ناخنا و انگشتان پاهاتون، تقاص این اشتباهتان رو پس بدن.

بند کفش هاتون رو می بندید و حالا آماده دویدن هستین اما اگه به کفشایی که به پا دارین توجه نکنین، برنامه دویدنتان می تونه با بعضی رقابتای جدی و مواجه بشه.

اینجا ۸ آسیب عادی به وجود اومده از طریق انتخاب کفشای ناجور رو براتون توضیح می دیم و می بگیم که چیجوری بر این مشکلات غلبه یا از بروز اونا جلوگیری کنین.

  1. با همون کتانیایی می دوید که وزنه بلند می کنین

جف گادت، مالک Runners Connects Online Coaching Service میگه: «شما باید با کفشایی بدوید که واقعا واسه دویدن طراحی شدن، نه واسه کراس فیت یا هر نوع ورزش دیگه».

دلیل اون اینه که کفشای دو دارای تعادل مناسبی از انعطاف پذیری و پشتیبانی واسه فعالیتی هستن که از پایه شامل پریدن از یه پا روی پای دیگه واسه دوره های وقتی طولانیه.

گادت میگه: «شما به مقداری انعطاف پذیری نیاز دارین تا پاتون بتونه با صرف انرژی کمتری حرکت کنه و البته زیرسازی اون به شکلی باشه که کمترین فشار و ضربه به پاتون وارد شه».

یه جفت کفش مناسب می تونه به شما کمک کنه سریع تر و بدون آسیب بدوید. اما یه کفش ناجور می تونه در گرفتگی عضلات، درد قوس پا، مشکلات تاندون آشیل و صدمه های دیگه نقش داشته باشه.

مشکل رو حل کنین: فروشگاه های بزرگ رو از یاد ببرین. اگه در پیدا کردن یه کفش دوی مناسب، تازه کارین، بجای اون به فروشگاه مخصوص کفشای دویدن مراجعه کنین. در اونجا منتخبی از کفشای مخصوص دویدن پیدا می کنین و کارکنانی که آموزش دیده ان، شما رو در این مورد راهنمایی می کنن.

کارل لیورز، مربی دوی موجود در آتلانتا میگه: «واسه خریدن کفش مناسب، دست کم ۳۵۰ هزار تومن کنار بذارین. برنده های بزرگ بعضی وقتا گزینه های ارزون تری که نزدیک به ۲۰۰ هزار تومن هستن رو در فروشگاه های بزرگ یا به صورت فروش خاص ارائه میدن اما اونا از مواد ارزون تری ساخته می شن که ضربه رو به همون اندازه جذب نمی کنن.»

  1. بدون هیچ تحقیقی، همون کفشی رو می خرید که دوستتون خریده س

بود کوتس، مدیر آموزشی در Runner’s World و نویسنده Running on Air میگه وقتی که صحبت از کفشای دو می شه، ما مانند دانه های برف، خاص هستیم. پس بعضی کفشایی که مناسب بقیه هستن، ممکنه مناسب شما نباشن. مثلا بروکس، ساکونی، نیوبالانس و بقیه برنده ها، هر یک با در نظر گرفتن قالبی که براساس اون ساخته شدن،یه توانی دارن. بعضی در پاشنه پهن تر و در قسمت پنجه باریک تر هستن یا برعکس. بقیه از بالا تا پایین جادارتر هستن و واسه آدمایی با پاهای پهن تر مناسبند. بقیه ممکنه از پاشنه تا قسمت جلو، دراپ یا شیب کمتری داشته باشن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های منتخب امروز ۱ بهمن ماه ۱۳۹۰

این برنده ها، مدلای مختلفی تولید می کنن که هر کدوم بمنظور اصلاح عیوب جزئی جور واجور در قدم شما طراحی شدن. گادت میگه پیدا کردن یه جفت مناسب واسه خودتون، به معنی تمرکز کردن روی بهترین ترکیب واسه شکل پا و بیومکانیک تونه. کاری که انجام دادن اون بتنهایی، سخته.

مشکل رو حل کنین: به جای اینکه دوستانتون رو واسه خریدن کفش با خود همراه کنین، نظر اونا رو سوال کنین، و بعد خودتون تحقیق کنین و از افراد متخصص مشاوره بگیرین.

کوتس میگه فروشگاه های اختصاصی دو، به کارکنانشون آموزش میدن که پاها و قدماتون رو آزمایش کنن و بعد تعدادی از کفشای مناسب رو واسه شما بیارن.

دست کم چند مورد از اونا رو واسه چرخ زدن در دور و بر ساختمون یا راه رفتن روی تردمیل وردارین و جفتی که از همه راحت تره رو انتخاب کنین.

یه مزیت دیگه مراجعه کردن به فروشگاه کفشای دو اینه که اگه چند هفته گذشت و شما فهمیدین درد دارین، می تونین کفش رو برگردونین. احتمال داره این نوع فروشگاه ها، کفش تون رو تعویض کنن.

  1. به اندازه کفش دقت نمی کنین

لیورز میگه اولین باری که کفش دو به پا می کنین، خیلی گرم و نرم و راحته اما پاها معمولا در غروب یا در آخر یه تمرین طولانی، ورم می کنن.

گادت میگه در نتیجه با در نظر گرفتن این مسایل، بسیاری ازمردم کفشای دوی زیادتر از اندازه کوچیک می خرن که باعث مشکی شدن ناخنای پا و افزایش احتمال کنده شدن ناخن، تاول، گرفتگی پا و انگشتان و سایش اونا می شه

مشکل رو حل کنین: جفتی رو امتحان کنین که دست کم یه اندازه بزرگتر از کفشای معمولتانه. وایسید و از یه دوست یا فروشنده کفش بخواین انگشت شست اش رو بین بلندترین انگشت پا و جلوی کفش تون فشار دهد. این،دقیق ترین روشه اما اگه تنها هستین، می وانید خم شید و خودتون این تست رو انجام بدین.

کوتس میگه: «باید حدودا به اندازه عرض انگشت شستتان در اونجا فضای خالی باشه. اگه اینطور نیس، نیم اندازه بالاتر برید و تست رو تکرار کنین.»

  1. بند کفشتون رو شل گره می زنید

کوتس میگه در حالت ایده آل، کفش شما باید به عنوان یه اکستنشن بکنه و در هر باری که پاتون به زمین برخورد می کنه، از مفاصل و عضلات پاتون مراقبت کنه.

اما شل بستن بندها به پاتون امکان میده که به دور و بر بلغزد، کارایی هر گامتان رو کم می کنه و برابری شما رو بر هم می زنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های جشنواره آیین های نوروزی در تهران

گادت میگه: «در نتیجه پلانتار فاسیا ــ بافت سفت روی پایین پا ــ یا تاندون آشیل می تونن در وقتی که پاتون تلاش داره به قسمت ته کفش بچسبد، درد بگیرن. کم کم، شما ممکنه دردی رو احساس کنین که در مچ پا و ساق شما شروع می شه و در آخر می تونه به زانوها و باسن تون برسه. کوتی میگه اینا نشونه هایی هستن که نشون میدن پاهای لغزنده شما مانع ترکینگ درست مفاصل تون می شن.

مشکل رو حل کنین: به بالای کفشتون به دقت نگاه کنین. اگه بیشتر از عرض دو انگشت از زبانه کفش، بین بندها قرار داره، اونا رو سفت تر بکشین و همیشه قبل از در آوردن کفش هاتون، بندهایشان رو باز کنین. اگه می تونین بدون باز کردن بند کفش، پاتون رو بیرون بیارین، شک نداشته باشین بندها زیادتر از اندازه شل هستن.

  1. بند کفشتون رو سفت گره می زنید

کوتس میگه تاندونای پایین ساق پا تو یه غلاف، درست در بالای مچ پا جمع می شن. اگه بند کفشتون رو دور این ناحیه، محکم گره بزنین، می تونین التهاب تاندون اکستانسور بسازین که باعث درد و التهاب در بالای مچ و جلوی ساق پا می شه.

مشکل رو حل کنین: کوتس میگه نشونه های دیداری بندهای زیادتر از اندازه سفت، شامل چین خوردن در دو طرف کفشا و دیده نشدن زبانه کفشه. اگه متوجه این علائم شدید، بندها رو مقداری شل کنین ــ اگه شل کردن بندها باعث می شه پاشنه تون به دور و بر بلغزد، یه جفت کفش کوچکتر رو امتحان کنین. بندهای کفش باید به پاها احساس راحتی بدن و اونا رو منقبض نکنن.

لیورز میگه: «اگه بالای پاتون موقع دویدن درد میگیره، وایسید و بندها رو مقداری شل کنین».

  1. کفش هاتون رو عوض نمی کنین

مواد تشکیل دهنده کفشا کم کم تجزیه شده و قدرت جذب ضربه و زیرسازی شون رو از دست میدن.

تولیدکنندگان کفش پیشنهاد می کنن که در هر ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلومتر، یه جفت کفش جدید بخرین.این، راهنمای خوبیه اما این موضوع رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که فاصله پیموده شده شما ممکنه واقعا، فرق داشته باشه.

هرکی یه علامت اخطار دهنده متفاوت براساس بدن و بیومکانیک اش داره که نشون میده چه وقتی، موقع دور انداختن کفش هایشه. بعضی دوندها وقتی که کفش شون فرسوده می شه، دچار درد پا و مچ می شن، در حالیکه بقیه این درد رو در زانو یا پایین کمرشون احساس می کنن.

مشکل رو حل کنین: لیورز میگه اگه چند صد کیلومتره که با کفش هاتون می دوید و هیچی دیگه ای رو در برنامه تون تغییر نداده اید ــ مثلا واسه اولین بار شروع به دوی سرعت در تپه نکردین ــ اما چیزی شما رو اذیت می کنه، شاید وقت اون هستش که یه جفت کفش جدید بخرین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های جدید از بهرام رادان در سال ۱۳۹۱

گادت میگه: «هم اینکه اگه لاستیک پاشنه، کف کفش تون رو اونقدر فرسوده کرده که فوم زیرش مشخصه، بازم زمان تعویض کفش تونه».

هم اینکه، وجود سوراخ در بالای کفش، بیشتر جنبه زیبایی داره. نگران اونا نباشین، مگه اینکه فرم کفش تون رو عوض کنه یا باعث شن درکفش، احساس ناراحتی کنین.

  1. با کفش هاتون مانند لباس کثیف رفتار می کنین

شما خواه در خیابونای شهر بدوید یا در مسیرهای پیاده روی پر پیچ و خم، کفشاتون قرار نیس مانند روز اولشون تر و تازه بمونن. اما اونا رو در ماشین لباسشویی نندازین.

گادت میگه: «شستن و خشک کردن کتانیا از راه ماشین لباسشویی، زیر سازی رو نابود می کنه و طول عمر کفش رو کم می کنه. این بدون معناست که چند کیلومتر زودتر، زانو و مچ پاتون درد میگیره.»

مشکل رو حل کنین: اگه بیرون کفشاتون اونقدر گل آلود و کثیف شدن که نمی تونین تحملشان کنین، اونا رو با یه هوله کاغذی مرطوب تمیز کنین.

در زیر باران شدید دویده اید؟ گادت میگه: «داخل کفش هاتون رو با روزنامه پر کنین و اجازه بدین در طول شب خشک شن. این کاغذ رطوبت رو جذب می کنه و کفشا، شکلشون رو حفظ می کنن». این ترفند به جلوگیری از بوی بد که معمولا به دلیل رطوبت ایجاد میشه هم کمک می کنه.

کتانی هاتون خشک شدن، اما بازم بد بو هستن؟ از پودرها و اسپریای مخصوص کفش استفاده کنین.

  1. به یه مدل کفش خاص مقید هستین

لیورز میگه: «شرکتای تولید کننده کفش هر سال یا هر دو سال یه بار، بروزرسانیایی واسه هر مدل ارائه میدن. در بعضی موارد، این تغییرات نشون دهنده یه پیشرفت هستن. اما حتی یه تغییر کوچیک در مواد تشکیل دهنده یا ساختمون کفش می تونه به این معنا باشه که اونا دیگه واسه شما مناسب نیستن.

مشکل رو حل کنین: کورکورانه، جدیدترین نسخه از کتانی مورد علاقه تون رو نخرید. وقتی که مدل شما بروزرسانی می شه، دوباره به فروشگاه کفش برگردین و اونو امتحان کنین تا مطمئن شید هنوز مناسب شماس.

در حالیکه در فروشگاه هستین، چند گزینه دیگه رو هم امتحان کنین .هم اینکه، برنده های دیگه هم مشغول ارائه بروزرسانیای جدید بودن، پس یه جفت کتانی که در گذشته در اون احساس راحتی نمی کردین، ممکنه حالا همون برگ برنده شما واسه انجام یه دوی سریع تر باشه.

بهترین غذاها واسه تقویت و زیبایی موی سر

راه درمان کشیدگی عضله همسترینگ چیه؟

مجله تناسب اندام