تاثیر دیابت بر پوست

آدمایی که مریضی دیابت دارن، تعادل قند خون شون از بین رفته. این سطح عجیب قندخون باعث مشکلات مختلفی بر قسمت های جور واجور بدن می شه. پوست هم از این مریضی در امان نیس. ..

اثر دیابت بر پوست

محققان می می گن بیشتر از یه سوم بیماران دیابتی در برهه های جور واجور زندگی شون، دچار علایم مریضی های پوستی می شن. حالا خوبیش اینه بیشتر مریضی های پوستی مربوط به دیابت قابل پیشگیری و درمان هستن البته اگه اقدامهای درمانی به موقع شروع شن. وگرنه یه مشکل پوستی بسیار ناچیز می تونه تبدیل به معضلی جدی با نتیجه های شدید شه.

این مطلب نگاهی می اندازد به شایع ترین مریضی های پوستی به وجود اومده بوسیله دیابت:

تصلب پوستی به وجود اومده بوسیله دیابت:

در اثر این مریضی نادر- که بیشتر بیماران گرفتار به دیابت نوع ۲ رو درگیر می کنه- پوست پشت گردن و قسمت فوقانی کمر کلفت می شه. واسه درمان باید قند خون رو پایین آورد و از اجناس مرطوب کننده کمک گرفت.

برص (ویتیلیگو):

در این مریضی سلول های سازنده رنگ دانه های پوست از بین می روند در نتیجه تیکه هایی از پوست بی رنگ می شه. لکه های بی رنگ ویتیلیگو بیشتر بر ناحیه سینه و شکم به وجود می آیند اما ممکنه دور و بر دهن، بینی و چشم ها هم دیده شن. این مریضی که در دیابتی های نوع ۱ شایع تره با داروهای استروییدی موضعی، اشعه ماورای بنفش و میکروپیگمانتاسیون (خالکوبی یا همون کاشت رنگدونه بر پوست) درمان می شه. واسه پیشگیری از آفتاب سوختگی لکه های بی رنگ پوست مصرف ضدآفتابی با دست کم SPF 30 لازمه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس های اجرای طرح‌های امنیت محله محور در تهران

مشکلات مربوط به مقاومت به انسولین

آکانتوز نیگرینکاس: به دنبال این مریضی مناطق خاصی از پوست و مخصوصا قسمت هایی که روی هم تا می خورند (کشاله ها، پشت، زانو، زیر بغل زیر پستون و روی آرنج) تیره می شن و به رنگ زرد مایل به قهوه ای درمی آیند. بعضی وقتا هم کمی برآمده و مخملی مانند می شن و حالتی مثل زگیل به خود می گیرند. این مریضی در افراد چاق بیشتر دیده می شه.

درموپاتی دیابتی:

در این مریضی، عروق خون رسان پوست تغییر می کنه و به دنبال اون ضایعات گرد یا بیضی شکلی بر قسمت های پایین پا-که پوست نازک تری دارن -ظاهر می شه. با اینکه این ضایعات خارش و سوزش دارن اما بی خطر ند و معمولا درمان خاصی نمی خواهند.

تصلب دیجیتال:

در این مریضی پوست انگشتان دست، پا و دست ها سفت، مومی شکل و منقبض می شه. درمان این مریضی، کاهش قند خون و به کار گیری مرطوب کننده س.

گزاتوماتوزیر اروپتیو:

بدن آدمایی که مقاومت شدیدی به انسولین دارن، نمی تونه خون رو از مقادیر بالای چربی پاکسازی کنه. به خاطر همین اینجور آدمایی در برابر دچار شدن به مریضی های لوزالمعده قرار می گیرند. این مریضی پوستی به صورت جوش های کوچیک زرد، با برجستگی های مومی شکل خارش دار که بوسیله هاله ای قرمز محاصره شده ان معمولا درنواحی صورت و باسن و هم اینکه پشت دست و پا بروز می کنه. واسه نابود کردن این ضایعه های پوستی باید سطح چربی خون رو کنترل کرد. این ضایعات طی چند هفته خود به خود از بین می روند. دکتر ممکنه براتون داروهای کاهنده چربی خون هم تجویز کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عوارض پرخوری زیاد چیست؟

خارش، تورم و تاول

تاول دیابتی:

بعضی وقتا روی انگشتان پاها و دست های بیماران دیابتی تاول هایی مانند تاول سوختگی می زند. این تاول ها درد ندارن و خودشون کم کم بهبود می پیدا کنن و معمولا دربیماران دیابتی که وضعی خیلی بد یا نوروپاتی دیابتی دارن دیده می شه و در عرض ۲ تا ۵ هفته خود به خود محو می شن. کنترل قند خون بهترین درمان این بیماریه.

گرانولوم گرد منتشر:

به دنبال این مریضی قسمت هایی از پوست دچار التهابات قوسی شکل می شه. این زواید معمولا در ناحیه انگشتان و گوش ها و شکم ظاهر می شن. این التهاب می تونه قرمز، قرمز مایل به قهوه ای یا به رنگ پوست باشه. واسه این مریضی درمانی لازم نیس اما بعضی وقتا استرویید موضعی (مثلا هیدروکورتیزون) می تونه به بهتر شدن علایم اون کمک کنه.

همچنی بخونین: چیجوری جلوی پیشرفت دیابت رو بگیریم؟

مریضی های قارچی و باکتریایی

عفونت باکتریایی:

بیماران دیابتی در برابر عفونت های پوستی مختلفی قرار دارن اما در بیماران دیابتی که قند خون خود رو کنترل نمی کنن باکتری استافیلوکوکوس دلیل التهاب ناحیه فولیکول های مو می شه. از دیگر عفونت ها می توان به عفونت های محل غدد پلک ها و عفونت باکتریایی ناخن اشاره کرد. واسه درمان این عفونت ها باید از آنتی بیوتیک استفاده کرد که بوسیله دکتر تجویز می شه.

عفونت قارچی:

قارچی مخمر مانند به نام «کاندیدا آلبیکنز» مسوول بیشتر عفونت های قارچی مبتلایان به دیابته. خانوم های دیابتی مستعد عفونت قارچی واژن هستن. این قارچ ها می تونن در قسمت های دیگری از بدن از جمله گوشه های دهن، لای انگشتان دست و پا و داخل ناخن ها هم رشد کنن. عفونت به وجود اومده بوسیله این قارچ ها خارش دار، قرمز روشن و بیشتر با تاول و فلس محاصره شده است.

شایع ترین عفونت های قارچی عبارتند از:

• التهابهای قرمز، خارش دار بر آلت تناسلی و کشاله های ران

• عفونت لای انگشتان پا

• تیکه های فلس مانند خارش دار و حلقه ای شکلی که بر پاها، کشاله ران، سینه و شکم، پوست سر یا ناخن ایجاد می شن.

منبع : salamat.ir

جمع آوری: آلامتو

 

واسه درمان دیابت چه بخوریم؟

چه غذاهایی واسه دیابتیا مضره؟

بازنشر دیابت زیبایی پوست سلامت پوست