چرا مسئولیت اجتماعی برند مهم است؟

0 Comments

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی
  • آموزش برندینگ

برچسبا

 

امتیاز این پست

مسئولیت اجتماعی برند که به مسئولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility) و مخفف CSR هم معروفه، معمولا به شرکتای بزرگ در رابطه می شه، نه کار و کاسبیای کوچیک اما از اونجایی که شرکتها در هر اندازه ای در حال یادگیری و برابری سریع با شرایط محیطی هستن، مسئولیت اجتماعی در کار و کاسبی امروزه به چیزی لازم بدل شده. بیشتر صاحبان کار و کاسبیای در حد متوسط عنوان کردن که به دنبال بهبود تعاملات اجتماعی خود، از راه کمک به افراد جوون و نیازمند، هستن.
مسئولیت اجتماعی یعنی روش هدف دار برند هوشمنده. چراکه دلیل می شه مشتریان به پشتیبانی از برند برآمده و سهم بیشتری از کیف پول خود رو به برند اختصاص بدن تا از این روش در فعالیتای خیرخواهانه برند ،که ممکنه شامل حفاظت از محیط زیست، حقوق بشر، پیشرفت جوامع و بهبود زندگی کارکنان باشه، شرکت داشته باشن.

محیط زیست

امتیازات مسئولیت اجتماعی برند واسه کسب و کارا

امروزه به کار گیری مسئولیت اجتماعی برند دیگه به عنوان یه گزینه انتخابی مطرح نیس، کسب و کارا امروزه ضرورت این مود رو درک کردن و تلاش می کنن در کمپینای بازاریابی خود بخشی رو به مسئولیت اجتماعی اختصاص بدن. در ادامه مهم ترین امتیازات اون برشمرده شدن :

    • شرکتا چه از مسئولیت اجتماعی استفاده کنن و چه اینکار رو نکنن، رشد می کنن ؛ اما انجام مسئولیت اجتماعی شرکتی دلیل می شه از روشای جورواجور جایزه بگیره. این جایزه علاوه بر جنبه های الهی، عواید مادی زیادی رو هم نصیب شرکت می کنه. چون که پس از یه مدت مصرف کنندگان هم در اتفاق شرکت می کنن.
    • آدما ذاتا تحت تاثیر احساسات شون هستن، و تحقیقات گذشته نشون دهنده اون هستش که افراد موقع خرید آنی و ناراحت از احساسات اراده کردن می کنن. پس وقتی مسیولیت اجتماعی به وسیله شرکتا صورت میگیره، ادما از راه قوهای حسی خود با برند درگیر شده و نام برند در بخش حسی مغز اونا جای میگیره. و زین پس هنگام خرید به صورت ناخودآگاه نام اونو به خاطر میارن.
    • اراده کردن

    • پتانسیلی که فعالیتای مسولیت اجتماعی داره اون هستش که این فعالیتا اگه مقطعی نبوده و طبق برنامه ریزی مدونی پیش بره، جریانی رو به راه میندازه که آوازه و خبرهای مربوط به اون کم کم در همه جا نشر پیدا می کنه. این اتفاق از دو جنبه واسه شرکتا خوبه :
    • برنامه ریزی

 

اول تبلیغات پیشنهاد ای (دهن به دهن) : وقتی شرکتی دست به اقدام نوع دوستانه و خیرخواهانه ای می زنه، این اقدام هر چی بیشتر خاص و اثر داشته باشه، دلیل می شه افراد بیشتر در مورد اون صحبت کنن. ممکنه این صحبتا از افراد داخل کمپین شروع شه و کم کم به دوستان و آشنایان اونا منتقل شه اما با گذشت زمان و انجام فعالیتای بیشتر، طبیعتا آدمایی بیشتری به صحبت در مورد فعالیتای برند می پردازن.

در اینجور حالتی اونایی که برند رو می شناسن و از اون خرید می کنن به این انتخاب خود می بالند و با افتخار می گن “من از مشتریان همیشگی ….(نام برند شما) هستم “، اونایی هم که اونو نشناسن به دنبال اون خواهند گشت تا بفهمن چه برندی پشت تموم این رویدادهای مهم و اثر میذاره و با شناخت این برند ممکنه بخوان در فعالیتای اون مشارکت داشته باشن و در آخرً به مشتری دائم این برند تبدیل شن.

دوم روابط عمومی : تاثیر مهم بعدی که انجام کمپینای این چنینی دارن اون هستش که همیشه و از راه های مختلفی در مورد اونا خبر سازی می شه. اگه موسسه ای که قصد همکاری با اونو داریم دارای روابط عمومی قوی ای باشه، از طرف اونا و بدون اینکه تلاش و هزینه ای واسه تبلیغات انجام بدیم ، نام برند ما به معرض نمایش درخواهد اومد و از راه کانالای اطلاع رسانی همکاران خود معرفی میشیم. هم اینکه اگه فعالیتای مسئولیت اجتماعی دارای بازخوردهای بزرگی باشه به عنوان سوژه خبرگذاریا در میاییم. هرچه فعالیت بزرگتر و موثر تر باشه و بازخور قوی ای در جامعه داشته باشه، بالطبع خبرگذاریای بیشتری هم به واسطه خبررسانی در مورد رویدادی برند ما حامی و اجرا کننده اون بوده، خواهند گفت و می نویسن .

    • شرکتای جور واجور در موارد بسیاری به انجام مسئولیتای اجتماعی خود می پردازن. محیط زیست، دونیت یا کمک به خیریه ها، کارای داوطلبانه، کارای اخلاقی، این کمپانیا از مسولیت اجتماعی استفاده می کنن چون این پتانسیل رو داره که افراد رو با برند اونا درگیر کنه و اونا رو به تعامل با برند وادارد. چراکه تصاویر اجناس و قرعه کشیا رو همه می بینن و براشون عادیه، اما وقتی میفهمن مشکل کسی که نیازمند کمک بوده، حل شده احساس آرامش می کنن و شاید در دل خود از این برند تشکر کنن که به افراد نیازمند کمک کردن (چون ممکنه همیشه در آرزوی کمک به اونا بودن اما زمان یا امکان اونو نداشتن)، در واقع این عمل واسه اونا خیلی مهم تر از قرعه کشی ایه که می دونن برنده اون نیستن.
    • خیریه

 

مسئولیت اجتماعی برند در سطح جهانی

برنده های خیلی از مسئولیت اجتماعی استفاده می کنن. در زیر نام بعضی از برنده های مطرح جهانی و چگونگی فعالیتای مسئولیت اجتماعی اونا معرفی شده :

    • Ben & Jerry (تولید کننده بستنی) برنامه های منعطف و سازنده ای رو در قبال کشاورزانی که لبنیات رو از اونا جفت و جور می کنه، داره. این شرکت تموم فعالیتای خیرخواهانه خود رو در تبلیغاتش به نمایش میذاره.

    • Starbucks برنامه ای داره تحت اینکه مخاطبان رو مطمئن کنه در تموم روند تولید همگام با محیط زیست پیش میره.
    • شرکت Toms که تولید کننده کفشه، به ازای خرید هر جفت کفش، یه جفت کفش به کودکان آفریقایی و محرومانی که کفش ندارن میده.
    • MC donalds عنوان کرده هرکی تا قبل از آماده شدن سفارشش اعلام کنه کدوم قسمت رو نمیخورد، مک دونالد به اندازه هزینه اون قسمت به خیریه ها کمک می کنه.
    • شرکت فیلیپس مسئولیت اجتماعی خود رو براساس آگاه کردن کوکان از بهداشت و رعایت اون قرار داده و برنامه هایی رو در این مورد به اجرا در می آورد.
    • هم اینکه GOOGLE , BMW, DISNEY از جمله سرآمدان مسئولیت اجتماعی در بخشای جور واجور هستن . مثلا گوگل به دنبال رفع مشکلات مهاجران اروپاییه. BMW و DISNEY  هم در بخش پشتیبانی از محیط زیست فعالیت دارن.
    • مشکلات

همونجوری که در مقاله به اون گفته شد، فعالیت در بخش مسئولیت اجتماعی دارای فوایدی زیادی واسه برنده. اما لازمه در مورد به کار گیری اون به چند نکته توجه کنیم، مهمترین اصل اون هستش که فعالیتای اجتماعی شما باید هم جهت با روش هدف دار بازاریابی شرکت و هم اینکه متناسب با جوهره برند باشه. مورد بعدی اون هستش که تلاش کنین از برنامه های مسئولیت اجتماعی استفاده کنین که قابل ردگیری و دنباله دار  باشن، چراکه از این روش میتونین مخاطباتون رو در مدت زمان بیشتری با خود همراه کرده و از این روش تعامل مشتریان با برند رو زیاد کنین. در آخر یادتون باشه مسئولیت اجتماعی برند بخش مهمی از جنبه های اخلاقی برند شما رو تشکیل میده و اگه موارد اخلاقی رو در این مورد رعایت نکنین نتیجه مثبتی از اون به این نتیجه رسید نمی کنین.

همین حالا سئو و بهینه سازی حرفه ای سایت خود رو شروع کنین!

درخواست مشاوره