Posted on: ژانویه 23, 2019 Posted by: 92 Comments: 0

پایان نامه طلاق و اعتیاد/:تاریخچه مواد مخدر در فقه

تاریخچه مواد مخدر در فقه

استفاده از مواد مخدر به شکل امروزی در زمان پیامبر(ص) ­و ائمه معصومین (ع) متداول نبود بنابراین مورد ابتلا و پرسش قرار نگرفته است تا حکم خاصی پیرامون مصرف یا معامله یا مجازات آنها در روایات شرعی بیان شده باشد و پاره­ای روایات هم که در کتابهای شیعه وسنی آمده واژه «بنج» به معنای بنگ را بکار برده­اند. روایاتی قابل استناد نیستند برخی از روایات از طریق راویان شیعه بیان شده است بدین شرح می­باشد.[1]  پیامبر فرموند: «در زمانی فرا می رسد که امت من ماده ای بنام بنگ را مصرف می کنند و من از آن برائت می جویم همچنان که ایشان از من بری هستند.» پیامبر اسلام فرمودند:« به یهود و نصاری سلام کنید اما به مصرف کننده بنگ سلام نکنید.» و نیز وی فرموده است: « هرکس بنگ را بخورد به مانندآن است که کعبه را هفتاد مرتبه خراب کند و هفتاد فرشته مقرب و هفتاد پیامبر فرستاده شده از سوی خدا را بکشد و گویی هفتاد قرآن
را سوزانده و هفتاد سنگ بسوی خدا پرتاپ کرده و نسبت به شارب خمر و ربا خورنده و زناکار و سخن چین، دورتر از رحمت خداست. پیامبر فرمودند: « هرکس گناه بنگ را کوچک بشمارد کافرشده است»[2]

مرحوم محقق حلی در کتاب قواعد الاحکام آورده است: « هر مست کننده اعم از اینکه جامد یا مایع باشد مانند حشیش، حرام است»   در مسأله بیستم  از کتاب اجوبه المسایل المهناییه آمده است که: مردم حشیش
را مصرف می کنند و می گویند که مست کننده نیست اما برای بدن ضرر دارد آیا دلیلی برای حرمت آن دارد؟یا برای ضرری که به بدن وارد می­کند حرام است؟ یا اگر مست کننده باشد حرام است و آیا نجس
می باشد؟

پاسخ چنین است که: بیشتر مردم، آن را مست کننده می دانند پس مصرف آن حرام است نه فقط به خاطر ضرری که برای بدن دارد بلکه به خاطر اینکه مستی می­آورد. اگر برای بدن ضرر داشته باشدمصرف آن حرام است ولی نجس نیست زیرا فقط مایعات مست کننده نجس هستند.[3]  شهید ثانی مصرف مواد مخدر
را مستوجب حد می داند و حد آن هشتاد تازیه است که به حد مسکرات  ملحق می شود.[4]

برخی دیگر مانند علامه حلی اجرای حد را مشروط به پیدایش حالت نشاط و عربده کشی دانسته­اند.

آیت الله خمینی « اعتیاد به تریاک جایز نیست استعمال به مواد مخدر جایز نیست. فروش هروئین جایز نیست. پول هروئین حرام است و ارتزاق به آن جایز نیست». آیت الله میرزا جواد تبریزی: « به موجب قوانین اسلامی، خرید، فروش، حمل و نقل، مبادله و مباشرت در جابجایی هر گونه مواد مخدر اکیداً ممنوع و حرام است». آیت الله موسوی اردبیلی: « در همه موارد گفته شده اگر قصد اعتیاد مردم باشد یا نتیجه اش آن باشد حرام است» آیت الله فاضل لنکرانی: «مصرف مواد مخدر اگر به منظور اعتیاد یا زمینه ای برای اعتیاد باشد جایز نیست» و عنوان دیگر تابع مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است و تخلف از آن جایز نیست.    آیت الله مکارم: « مواد مخدر به هر شکل و هر صورت استعمالش حرام است و تمام کسانی که دست اندر کار پخش
و گسترش آن به هر نحو باشند کار آنها حرام است معاملاتش قطعاً حرام است . در شرایط فعلی کشت مواد مخدر حرام است و همچنین همه دست اندر کاران کارشان حرام است.» [5]

[1]– بحار الانوار،ج59 ،ص 81 ، تحریر الاوسایل، ج 17،ص 85.

[2]– یحیی الطایی، التعزیر فی العفه الاسلامی، ص 208.

[3]– زراعت عباس، حقوق کیفری مواد مخدر، تهران، انتشارات ققنوس، 1386، ص 37.

[4]– شهید ثانی، اللمعه والمشقیه ،ج 9 ، ناشر: موسسه الاعلمی للمطبوعات ، 1383، ص 203.

[5] – القواعد و الفواید، ج 2،ص 75.

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تاثیر طلاق و اعتیاد والدین در ارتکاب جرایم فرزندان

Categories: