Posted on: ژانویه 9, 2019 Posted by: مدیر سایت Comments: 0

مفهوم نوآوری.پایان نامه درمورد نوآورری

مفهوم نوآوری:

اصطلاح نوآوری، یک مفهوم وسیع به معنی ایجاد، قبول و اجرای ایده ها و فرایندها و محصولات و خدمات جدید است (جمینز، جمینز و همکاران، 2008). نوآوری عبارت است از یک ایده، محصول یا فرایند، یک سامانه یا وسیله که توسط افراد، گروه ها یا سازمان ها، به عنوان یک موضوع جدید درک شود (جزنی و همکاران، 1390). نوآوری ناشی از خلاقیت است و به عمل آوردن فکر بدیع را نوآوری  گویند ((Athanasoula et al, 2010. همچنین نوآوری به معنای کاربرد موفق عقاید خلاق در سازمان نیز می باشد ((Rhee et al, 2010. نوآوری یا ابداع، عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو و تازه ناشی از خلاقیت است. از نظر استیفن پی رابینز[1]، نوآوری، فرایند اخذ ایده خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمات و روش های جدید عملیات است (جوانمرد و سخایی، 1388). به عبارتی دیگر نوآوری خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند. نوآوری به عنوان فرآیند تجاری کردن یک تولید یا شیوه (روش) توسعه یافته توصیف می شود (اوجاسا، 2008). نوآوری اجرای موفق ایده های خلاق در درون سازمان است. از این دیدگاه، خلاقیت افراد و تیم ها نقطه شروع نوآوری است. این لازم اما کافی نیست[2] (گویال و آخیلش، 2007).

با توجه به مطالب گفته شده نوآوري را می توان این گونه تعریف کرد: ایجاد دانش و ایده هاي جدید براي به کار بردن و تسهیل نتایج کسب و کار جدید، هدف گذاري براي بهبود فرایندها و ساختارهاي داخلی تجارت و ایجاد محصولات و خدمات متحرك. در نتیجه نوآوري هر دو نوع نوآوري ریشه اي و توسعه اي را شامل می شود[3] (چن و همکاران، 2004).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول2-4: خلاصه تعاریف و مفاهیم نوآوری (منبع: پیشنهادی محقق)

ردیف نویسنده سال تعاریف
1 همامی 2013 نوآوری به عنوان یک نشان سازمانی مهم برای انتقال دانش است.
2 جزنی 1390 یک ایده، محصول یا فرایند، یک سامانه که توسط افراد، گروه ها یا سازمان ها، به عنوان یک موضوع جدید درک شود.
3 اتنا سولا 2010  نوآوری ناشی از خلاقیت است و به عمل آوردن فکر بدیع را نوآوری گویند.
4 رهی 2010 نوآوری به معنای کاربرد موفق عقاید خلاق در سازمان می باشد.
5 باریقه 2009 خلق دانش جدید و ایده های کسب و کار برای تسهیل محصولات جدید، با هدف بهبود فرایندها
6 جوانمرد و سخایی 1388 عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو و تازه ناشی از خلاقیت است.
7 اوجاسا 2008 نوآوری به عنوان فرایند تجاری کردن یک تولید یا شیوه (روش) توسعه یافته توصیف می شود.
8 جمینز- جمینز 2008 ایجاد، قبول و اجرای ایده ها و فرآیندها و محصولات و خدمات جدید است.
9 گویال و آخیلش 2007 نوآوری اجرای موفق ایده های خلاق در درون سازمان است.
10 لین 2006 ظرفیت جذب، توانایی سازمان است برای استفاده ازدانش خارجی از طریق فرایند یادگیری متوالی
11 چن 2004 نوآوری شامل: مجموع نوآوری ریشه ای و توسعه ای است.
12 خداداد حسيني 1378 نوآوري را به عنوان هر ايده اي جديد نسبت به يك سازمان و يا يك صنعت و يا يك ملت و يا در جهان تعريف می کند.
13 هالت 1998 نوآوری خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.
14 دراکر 1985  نوآوری زمانی رخ می‌دهد که ایده به صورت محصول، فرآیند یا خدمتی توسعه یابد.
15 ریچارد، ال، داف 1992 نوآوری اتخاذ ایده هایی است که برای سازمان جدید است. بنابراین، تمام نوآوری ها منعکس کننده یک تغییرند اما تمام تغییرها، نوآوری نیستند.

21- Stephen p. Robbins

[2]– Goyal & Akhilesh

[3]– Chen et al

Categories: