نفوذ شبکه اجتماعی توییتر در بین کاربران روز به روز بیشتر می شه و حضور فعال اصحاب رسانه های دولتی و از اون مهم تر خود دولتمردان کشور در این شبکه، سوالی رو بوجود میاره که به چه دلیل با اینحال فعالیتا توییتر بازم فیلتره؟

جواب این سوال رو البته «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات یه چند وقت پیش در اظهاراتش اونو جواب داد و گفت که بعضی از مقامای دولتی از اینترنت آزاد و بدون فیلتر استفاده میکردن. اون رفع توییتر رو به شرط گفتگوای جورواجور دونسته و نقش مجلس رو هم در اون بی تاثیر نمی دونه، اما نمایندگان مجلس نگرانی رفع فیلتر توییتر رو دارن؟

فیلترینگ توییتر حدود ۸ سال پیش به دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه شروع شد

امروزه خیلی از نمایندگان و وزرا و حتی رییس جمهوری در توییتر فعالیت دارن و بعضی از اونا بارها اعتراض خود رو نسبت به فیلترینگ توییتر بیان داشتن.

مثلا «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مردم تهران بارها خواهان رفع فیلتر توئیتر شده و در گفتگو با روزنامه ایران از تلاش خود واسه رسیدن به این مهم گفته:

«با نمایندگان صحبتای غیررسمی داشتیم ولی اقدام رسمی انجام نداده ایم. البته تا به این لحظه تلاشامون نتایجی در بر نداشته. البته با وزیرارتباطات هم صحبتایی کردیم، به نظر من نمایندگان و اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باید در این مورد بیشتر تلاش کنن

به نظر من دلیل موجهی واسه فیلتر توئیتر وجود نداره چون در این شبکه اجتماعی تنها بحث اطلاع رسانی مطرحه همه مسئولان و مقامات رسمی کشور از جمله رهبری به چند زبون در این شبکه اجتماعی فعال هستن پس نباید مردم رو از اون محروم کرد.»

این مطلب را هم از دست ندهید :   جراحی های لیزیک و لازک چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

طیبه سیاوشی از دیگر نمایندگان اصلاح طلب مجلسه که اعلام داره با فیلترشکن وارد توییتر می شه و رفع فیلتر توییتر رو رو دوش وزیر ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی می دونه. اون تاکید می کنه که تا الان در مجلس صحبتی درباره رفع فیلتر این شبکه اجتماعی نشده.

اما اصولگرایان چه میگن؟ «سیدجواد حسینی کیا» نماینده اصولگرا رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی رو مربوط به دلایل امنیتی دونسته و عقیده داره که مسئولان هم اشتباه می کنن که در این شبکه اجتماعی فعالیت دارن:

«مسئولینی که در این شبکه ها حضور داره و توئیت می کنه بیکار هستن، چون که مسئولینی که نگرانی کار واسه مردم رو دارن حتی فرصت تماشا کردن تلویزیون رو ندارن، چه برسه که بخوان در این شبکه ها حضور داشته باشن.»

از نظر حسینی کیا قانون دستگاه قضایی منتهی به فیلترینگ توییتر شده و حتی رییس جمهور هم نمی تونه بالاتر از قانون حرف بزنه و ملاک واسه همه قانونه.

اکبریان قوه قضاییه رو مسئول رفع فیلتر توییتر می دونه

«عزیز اکبریان» دیگه نماینده اصولگرای مجلس هم باور داره که هر شبکه اجتماعی که می خواد در ایران فعالیت کنه باید به قوانین کشور احترام بزاره و سرورهای خود رو به داخل کشور منتقل کنه. البته اکبریان نگفت که واتساپ و اینستاگرام که سرورهایشان در داخل کشور نیستن به چه دلیل دچار فیلترینگ نشدن.

البته در میان اصولگرایان چهره هایی هم وجود دارن که تموم قد از رفع فیلترینگ توییتر دفاع می کنن، مثلا «حشمت الله فلاحت پیشه»، نماینده کرمانشاه، در گفتگوی دیگری میگه:

این مطلب را هم از دست ندهید :   برای رسیدن به سبک مدیریتی مطلوب این ۵ سوال را از خود بپرسید

«نه فقط با فیلترینگ توییتر که با فیلترینگ هر سرویسی مخالف هستم و عقیده دارم فیلترینگ راه حل مناسبی واسه جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات نیس، چون که مردم با کمک فیلتر شکن به منابعی که میخوان دسترسی دارن.»

دستور مقام قضایی واسه رفع فیلتر توییتر الزامیست

«رمضانعلی سبحانی فر» نماینده سبزوار که در فهرست امید اصلاح طلبان هم حضور داشت نظر جالبی در مورد فعالیت کاربران در توییتر داره و البته خبر از نبود ورود بهارستانیا به موضوع رفع فیلترینگ این شبکه اجتماعی میده:

«این همه شبکه اجتماعی هست و مردم برن از اون شبکه ها استفاده کنن. قرار هم نیس نمایندگان در این مورد کاری بکنن، رفع فیلتر این شبکه  باید مراحل قانونی خود رو طی کنه و در این مورد باید شورای عالی مجازی مجازی و  کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ورود کنن.»

از اونجا که نصف اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رو وزیران یا نمایندگان اونا تشکیل میدن خیلی از کارشناسان فضای مجازی اعلام کردن که با یه رأی گیری ساده، دولت می تونه واسه همیشه به فیلترینگ توییتر پایان بده، اما طبق گفته های دبیر این کارگروه حتی اگه اعضای اون به رفع فیلتر شبکه اجتماعی توییتر رأی بدن، بازم دستور مقام قضایی واسه رفع فیلتر اون لازم میشه.