صبح امروز نگرانیای تلگرامی و پیام رسانای داخلی، «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی رو به پای میز گفتگو با کمیسیونای امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی کشوند تا در مورد مباحث امنیتی و اقتصادی پیام رسانای داخلی و تلگرام گفتگو کنن.

در جلسه امروز مواردی چون تلاش واسه تقویت پیام رسان بومی و رسیدن تعداد کاربران اونا به ۱۵ میلیون نفر، جذب اعتماد مردم، خدمت دولت واسه این پیام رسانا، تنظیم قوانین جدید و ضرورت حفظ و تقویت کار و کاسبی و اشتغال در فضای مجازی به عنوان جمع بندی جلسه اعلام شد.

فیروزآبادی در این جلسه گفت که خدمات فعلی تلگرام رایگان باقی نمی مونه: «حتی خدمات فیلترینگی که قراره در فصل دوم سال ۲۰۱۸ ارائه شه هم پولی میشه و این فیلترشکن تنها فیلتر تلگرام رو از بین نمی بره بلکه کل فیلترهای فضای مجازی که برخلاف جمهوری اسلامیه رو می شکنه.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی دوباره به موضوع جایگزینی تلگرام اشاره کرد و خبر داد که باید تموم کار و کاسبی های ایرونی به شبکه مجازی بومی انتقال پیدا کنن: «در تلاشیم تا جانشینایی واسه شبکه پیام رسان تلگرام داشته باشیم و واسه این زمینه شروطی رو هم در نظر گرفتیم تا تموم کار و کاسبیای ایرونی که در تلگرام فعالیت داشتن به شبکه مجازی بومی منتقل شه.»

ایشون عقیده داره که «در تلگرام فعالیت اقتصادی خاصی صورت نمی گیره» و به تصویب سندی در شورای عالی فضای مجازی در مورد زور به کار گیری شبکه ملی پرداخت:

این مطلب را هم از دست ندهید :   کهکشانی های جدید سامسونگ: هرآنچه در مورد گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج می دانیم

«در سلسله کارایی ویژگیای منحصربه فرد تلگرام رو بررسی کردیم. در این پیام رسان سهامدار، منابع انسانی و محل قرار گرفتن و هم اینکه گزارشایی از شرکت تلگرام به ایران نداشتیم این در حالی بود که ۹۰ درصد کاربران فضای مجازی ایران از تلگرام استفاده می کنن و ما هنوز نمی دونیم مدیرعامل این شرکت تبعه چه کشوریه و از قوانین چه کشوری در بخش شبکه مجازی پیروی می کنه. هم اینکه طبق آیین نامه فضای مجازی اگه کاربران پیام رسانا از حدی تجاوز کنه باید نماینده رسمی در کشور داشته باشه اما تا الان از طرف تلگرام نماینده ای به ایران معرفی نشده.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این جلسه از ارائه لایحه ای به دولت در مورد حفظ حریم خصوصی و مراقبت حقوق شهروندی در فضای مجازی خبر داد. جهرمی تاکید کرده که پیام رسانای داخلی امنیت دارن و هیچوقت اطلاعات خصوصی افراد در اختیار کسی قرار نمی گیره، ولی پیام رسان داخلی نیازمند پشتوانه قانونیه که قانون باید در جهت حفظ حریم خصوصی و اطلاعات مردم از اون پشتیبانی کنه.

اون پس از این جلسه در رابطه مهم حریم خصوصی واسه پیام رسانای داخلی در اینستاگرام خود می نویسه: «اون طور که گزارش کردن مدیر پیام رسان داخلی در جواب به یه ضابط خواهان طی روال قانونی می شه و حکم جلب صادر شده. این دو معنا داره، اول اینکه حساسیت در این شرکتها به حریم خصوصی مردم هست و دوم اینکه قوانین حمایتی از این شرکتها واسه رعایت حریم خصوصی کاربران لازمه. وزارت ارتباطات لایحه ای در این بخش آماده کرده که تلاش می کنیم با فوریت بالا به مجلس ارسال کنیم.»

این مطلب را هم از دست ندهید :   موتورولا از خانواده ۲۰۱۹ موتو G7 در چهار مدل رونمایی کرد

وزیر ارتباطات هم اینکه تاکید کرد که کیفیت و کارکرد پیام رسانای داخلی به طور جدی در حال گسترشه. به گفته ایشون اگه ما زیرساختای پیام رسان رو با هدف انتقال فعالیتای اقتصادی تقویت کنیم حجم بزرگی از فعالیتای اقتصادی و اشتغال رو ایجاد کردیم. اونم البته یادآور می شه که بحث پیام رسان و رسانه باید از هم تفکیک شه.

در جلسه امروز، تلگرام در ابعاد گسترده تری بررسی شد. فیروز آبادی به پولی شدن تلگرام، رایگان نبود خدمات فیلترینگی تلگرام و انتقال کار و کاسبی های ایرونی به شبکه مجازی بومی تاکید کرد و نامعلوم بودن مدیران تلگرام و پول و پله و سرمایه اونو از تهیدات این پیام رسان خارجی واسه ایرانیان شمرد. فضایی که ادامه فعالیت اون با تهدیدات مختلفی روبروست.

جهرمی هم در سخنرانی خود از ارائه لایحه ای به دولت در مورد حفظ حریم خصوصی و مراقبت حقوق شهروندی در فضای مجازی خبر داد تا راه ورود کاربران ایرونی از تلگرام به پیام رسانای داخلی با اعتماد سازی هموارتر شه. همه این موارد در کنار هم نشون میدن که مسئولان کشوری، جایگزینی تلگرام رو با جدیت بیشتری دنبال می کنن؛ روندی که ادامه فعالیت تلگرام رو در کشور و در ماه های آینده با هاله ای از ابهام روبرو می کنه.