مهمترین عوامل بروز افسردگی در زنان!

افسردگی یه مریضی گسترده و ضعیف کننده س که هم زنان و هم مردان رو گرفتار می سازه اما طبق آمار پزشکی دارای دلیل اندازه گسترش …

افسردگی یه مریضی گسترده و ضعیف کننده س که هم زنان و هم مردان رو گرفتار می سازه اما طبق آمار پزشکی دارای دلیل اندازه گسترش این مشکل روانی یا به اصطلاح روانپزشکان، سرماخوردگی روانی در زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردونه.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، مطمئنا ژن ها در بروز افسردگی شدید در زنان نقش مهمتری دارن. روانشناسان در چندین بررسی جور واجور با این نتیجه رسیده ان که احتمال ارثی بودن استعداد دچار شدن به افسردگی شدید در زنان به اندازه قابل توجه ای بیشتره.

اونا می می گن هرچند ژن های موثر در افسردگی در هر دو جنس زن و مرد به هم ربط دارن اما دقیق مثل هم نبوده و کارکرد برابری ندارن.

به گزارش مجله آنلاین سایکولوژی تودی، بررسی ها نشون می دهد که معمولا تاثیر ژن های افسردگی در زنان بیشتر از مردونه.

هم اینکه ممکنه ژنهایی وجود داشته باشن که احتمال افسردگی رو در زنان و در جواب به محیط متغیر هورمونی اونا، شدید شدن می کنن. مثلا دلایل پزشکی و آزمایشگاهی هست که نشون میدن گروهی از زنان مخصوصا در دوران پس از زایمون و در مرحله قبل از قاعدگی، مستعد افسردگی هستن. این نوع افسردگی در خونواده ها هست اما مردان رو تحت تاثیر قرار نمی دهد چون که اونا تقریبا هیچوقت به این تغییرات هورمونی دچار نمی شن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عکس ستاره های هالیوود قبل و بعد از آرایش

کلا نوع عوامل موجود در زندگی یه زن نفش مهمی در بروز افسردگی اجرا می کنن. عوامل خاصی مانند بچه دار شدن و زایمون، هورمون های ژنتیکی و شخصیتی، عوامل بیولوژیکی و رنج هایی که زنان در زندگی خود متحمل می شن، همه در این مورد موثر هستن.

البته زنان بسیاری هستن که با این عوامل روبه رو شده ان اما هیچ کدوم از علائم مریضی افسردگی در اونا مشاهده نشده. پس بروز یا نبود بروز این علائم تا حد زیادی به فیزیولوژی و مسائل هورمونی، تفکرات و شکل زندگی زنان بستگی داره.

به گزارش ایسنا، افسردگی کلینیکی روی خلق، ذهن، جسم و رفتار شما اثر میذاره. وراثت، محیط و فاکتورهای جسمی روانی اجتماعی عوامل دسته بندی شده اصلی در بروز علائم این مشکل هستن که بعضی وقتا به حدی پیشرفت می کنه که فرد رو از زندگی عادی و رابطه گرفتن با بقیه ساقط و ضعیف می کنه.

روانپزشکان تاکید دارن که یکی از رایج ترین درمان ها جهت مریضی افسردگی تجویز داروهای ضد افسردگی، روان درمانی و یا ترکیبی از هر دو روشه. هر کدوم از این درمان ها می تونه با در نظر گرفتن وجود و شدت افسردگی در افراد جور واجور استفاده کرده شن و البته تا حدود برتری هر کدوم از شکل های جور واجور درمانها، بستگی به خود مریض و شرایط ایشون داره.

در افسردگی های جزئی و ناچیز یکی از این درمان ها و یا هر دو نوع درمان خوبه در حالی که در افسردگی های شدید و ضعیف کننده معمولا اولین قدم در درمان، تجویز داروئه. در درمان ترکیبی، دارو می تونه به سرعت علائم جسمی مربوط به مریضی افسردگی رو نابود کنه، در حالی که روان درمانی به فرد می آموزد که چیجوری با به کار گیری راه های موثر به حل مشکلات بپردارد. اراده کردن واسه انتخاب هر کدوم از این روش ها تنها رو دوش دکتر متخصصه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عوامل دوام زندگی مشترک

این تحقیقات در مجله رشد و روان درمانی منتشر شده.

منبع: ایسنا

جمع آوری: آلامتو

 

به چه دلیل من بیشتر بی دلیل احساس افسردگی می کنم؟

دلیل افسردگی چیه؟

افسردگی بازنشر روانشناسی