Posted on

girl-eating

اگه عجله دارین و می خواید هرچه سریعتر وعده غذایی تون رو تموم کنین بهتره با بعضی از عواقب کارتون آشنا شید.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ در دنیای امروز همه چیز در حال سریع و سریع تر شدنه، غذا خوردن هم شامل این سرعت گرفتن شده. خیلی از مردم، زمان کمی واسه نشستن و لذت بردن از وعده غذایی شون دارن. پس واسه جبران، خیلی سریع غذا می خورن و یا غذا خوردنشون با انجام کاری دیگه همراه می شه.

بدیش اینه وقتی خیلی سریع غذا می خوریم، احتمال اینکه دچار پرخوری شیم رو افزایش می دیم و وزنمون زیاد می شه. وقتی سریع غذا می خوریم به اندازه آهسته غذا خوردن از وعده مون لذت نمی بریم. آروم غذا خوردن می تونه لذتمون از غذا رو زیاد کنه و به بدن، این زمان رو بده که پیام سیری رو دریافت کرده و جلوی غذا خوردن رو بگیره.

چیجوری بفهمیم که سریع غذا می خوریم؟

اگه غذاتون رو در کمتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه میل می کنین این یعنی خیلی سریع غذا خوردین. اگه بعد از غذا خوردن، زیادتر از اندازه احساس پری داشته باشین یعنی خیلی سریع غذا خوردین. آهسته غذا خوردن کمک می کنه بدن به سیگنالای سیری بیشتر حساسیت نشون بده و علاوه بر لذت بیشتری که از غذا می برید، پس از غذا هم حس بدی دارید.

وقتی سیر هستین متوقف نمی شین

یه قانون کلی هست که میگه واسه خوردن یه وعده غذایی، باید ۲۰ دقیقه زمان بذارین. این تقریبا همون مدت وقتیه که دستگاه گوارش واسه ارسال هورمونایی به مغز جهت اعلام سیری و توقف غذا خوردن نیاز داره. اگه در کمتر از ۲۰ دقیقه غذا خوردید، فرصت کافی واسه فرستادن پیام سیری به مغز رو نداده اید.

این یعنی اگه سریع غذا بخورین احتمال اینکه دچار پرخوری شید زیاد می شه چون قبل از احساس سیری، مقدار زیادی غذا می خورین. هورمونای علامت دهنده بین راه گوارشی و مغز به شکل پیچیده ای کار می کنن. همین که غذا از معده به روده کوچیک می رسه هورمون کوله سیستوکینین به مغز فرستاده میشه تا توقف غذا خوردن رو اعلام کنه.

لپتین هورمون دیگه ایه که نقشی اساسی در تنظیم دراز مدت اشتها داره. لپتین از سلولای چربی آزاد می شه و به مغز علامت میده تا براساس ذخایر چربی بدن تنظیمات گرسنگی/ سیری رو بالا و پایین ببره.

اگه سلولای چربی در بدن افزایش پیدا کنن، تولید لپتین هم افزایش پیدا می کنه که در نتیجه دریافت غذا هم کمتر می شه. با این حال، همراه با چاقی ممکنه مقاومت به لپتین هم اتفاق بیفته. مقاومت به لپتین می تونه موجب شه دریافت پیام سیری بوسیله مغز دچار مشکل شه.لپتین باید علامت کوله سیستوکینین رو تقویت کنه، اما وقتی خیلی سریع غذا می خورید این پیام زمان کافی واسه درست کار کردن نخواد داشت.

افزایش خطر اضافه کردن وزن

تحقیقات نشون داده زنان و مردانی که اضافه وزن دارن وقتی که سرعت غذا خوردنشون رو کاهش میدن مقدار غذا خوردنشون هم کم میشه.

در تحقیقی دیگه با ۱۷۰۰ شرکت کننده بزرگسال مشخص شد اونایی که آروم تر غذا می خوردند، کالری کمتری هم در وعده ها دریافت می کردن.

از این رو اگه تلاش دارین وزن کم کنین، کاهش سرعت غذا خوردنتون هنگام وعده ها می تونه بسیار به درد بخور باشه، چون کمتر غذا می خورید. تحقیقات نشون داده سریع غذا خوردن خطر چاقی رو دو برابر می کنه. علاوه بر کیفیت و کمیت غذایی که می خورید باید روی سرعت خوردنتون هم تمرکز داشته باشین.

از غذای خود لذت نمی برین

در فرهنگ عجله داشتن واسه هر کاری با احتمال خیلی کم پیش میاد چیزی رو با صبر و آرامش انجام بدین. شاید براتون عجیب به نظر بیاد که آهسته غذا خوردن و دقیق شدن و فوکوس کردن روی چیزی که می خوریم می تونه به کمتر غذا خوردنمون کمک کنه.

اگه روی غذا تمرکز می کنین، احتمال اینکه بیشتر غذا بخورین زیاد نمی شه؟

براساس تحقیقات، همچین چیزی پیش نمیاد. خیلی از تحقیقات نشون دادن آهسته غذا خوردن و لذت بردن از اون می تونه به داشتن احساس رضایت از چیزی که خوردیم کمک کنه.

وقتی سریع غذا می خوریم در واقع از طعم اون چیزی نمیفهمیم. چشیدن و لذت بردن از غذا باعث می شه سریع تر از اون احساس رضایت کنیم. به آرومی لذت بردن از یه قطعه کوچیک کیک می تونه از سریع خوردن دو قطعه بزرگ کیک خیلی لذت بخش تر باشه. طوری غذا بخورین که علاوه بر راضی شدن معده، از نظر روانی هم احساس رضایت کنین.

نکاتی واسه آروم تر غذا خوردن

اگه خیلی سریع غذا می خورید از این نکات واسه کاهش سرعت استفاده کنین. شاید در اول به تلاش زیادی نیاز باشه، اما پس از یه مدت آهسته غذا خوردن براتون ساده می شه.

  • هنگام غذا خوردن چند کار رو با هم انجام ندین:

    خیلی از افراد هنگام غذا خوردن در حال تماشای تلویزیون، کار کردن و یا نگاه به صفحه نمایش کامپیوتر هستن. هنگام غذا خوردن، چیزی که باعث می شه حواستون پرت شه رو خاموش کنین تا بتونین تمرکز بیشتری روی غذا بذارین. این کار کمک می کنه بیشتر از غذا لذت ببرین و آروم تر هم اون رو بخورین.

  • گازهای کوچیک بزنین:

    به جای اینکه مقدار زیادی غذا رو یه جا وارد دهنتون کنین، به لقمه ها یا گازهای کوچیک تبدیلش کنین. خوردن قسمتای کوچیک غذا می تونه کمک کنه که آروم تر غذا بخورین. اگه ممکنه می تونین از قاشقای کوچیک تر استفاده کنین تا روند غذا خوردنتون کنه شه.

  • غذا رو کامل بجوید:

    سریع غذا خوردن معمولا به این معناست که چیزی که می خورید رو خوب نمی جوید. بیشتر از قبل روی جویدن غذا تمرکز کنین. این کار حتی به گوارش بهتر غذا هم کمک می کنه.

  • بین لقمه ها قاشق و چنگال رو زمین بذارین:

    واسه کمک به کاهش سرعت غذا خوردن، یه پیشنهاد کاربردی اینه که بعد از هر لقمه قاشق و چنگال خود رو پایین بذارین. این کار باعث می شه خودتون رو مجبور به آهسته غذا خوردن کنین. بعضی برنامه های موبایل هم هستن که می تونن در این راه کمکتون کنن.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

دکتر کرمانی مضرات