رده بندی بازیکنان فوتبال در سری فیفا، همیشه یکی از بحث برانگیز ترین مباحث دور و بر این فرانچایز موفق بوده. دقت در امتیازدهی و چگونگی رده بندی بازیکنان در این سری، همیشه به عنوان یکی از نکات کلیدی و نگرانیای اصلی سازندگان حساب شده و الکترونیک آرتز طی این چند سال، روشای مختلفی رو واسه دقیق و استاندارد کردن این سیستم، ایجاد کرده.

جدا از بحث امتیاز دهی، نزدیک کردن کارکرد و نوع بازی بازیکنا به واقعیت، یکی دیگه از نگرانیای سازندگان سری  فیفا در سالای گذشته بوده. یه چند وقت پیش، نگاهی به داشتیم و در ادامه، چگونگی کارکرد این سیستم امتیازدهی رو بررسی می کنیم.

داده های نزدیک به ۷۰۰ باشگاه و ۱۸ هزار بازیکنی که به صورت میانگین در هر قسمت از فیفا هستن، واسه بررسی و قرار گرفتن در بازی، نیازمند بررسیه. بررسی این حجم از اطلاعات، ، یه کار فرسایشی و خیلی سخت بوده و حضور بازیکنانای نامعلوم زیاد و تیمای کوچیک، این کار رو هم سخت تر می کنه.

البته الکترونیک آرتز، از راه های بسیار جالبی واسه رده بندی بازیکنان و باشگاه ها استفاده کرده که اولین و مهم ترین اونا، بسیار جالبه. طبق گفته استودیو سازنده بازی، هر ساله نزدیک به ۹ هزار نفر که جمعیت اونا تشکیل شده از، مفسرین ورزشی، کاشناسای حرفه ای فوتبال، مربیان و تماشگرانی که بلیت فصل باشگاه مورد علاقه خود رو دارن، به بازیکنان حاضر در این سری، امتیازای مختلفی میدن.

همه این اطلاعات، از راه سایت EA SPORT، به دست سازندگان بازی رسیده و به وسیله ۳۰۰ ویرایشگر دیگه، در ۳۵ دسته جور واجور امتیاز دهی، دسته بندی می شن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   مجلس به موضوع رفع فیلتر توییتر ورود نمی‌کند

اما این قضیه پایان کار نبوده و الکترونیک آرتز، داده های خود رو با اطلاعات سازمانایی که به بررسی آماری بازیکنان و باشگاه های ورزش فوتبال می پردازن، مقایسه می کنه.

البته، خود الکترونیک آرتز هم، شباهت صد در صدی این امتیازها به واقعیت رو، تایید نمی کنه. اما تحلیل آماری و امتیازدهی در این سری، به گونه ایه که سبک بازی تیم انتخابی شما در فیفا، به فوتبالی که اون تیم در زمین واقعی بازی می کنه، شباهت بسیاری داره.

هم اینکه، از دیگر موارد موثر در رده بندی، منطقه و لیگ تیما در بازی هستن. فاکتورهایی چون توانایی از پیش رو بر داشتن مدافعان یا گرفتن ضربه حمله کنندگان تیم مقابل و به ثمر رسوندن گل، در لیگای جور واجور، امتیازای متفاوتی داشته و لیگای سطح پایین تری مانند لیگ اسکاتلند، عربستان و چین، سقف مشخصی واسه اندازه پیشرفت بازیکنان خود دارن.

کارکرد بازیکنان قوی در فیفا هم نسبت به تیمی که در اون بازی می کنن، تحت تاثیر قرار گرفته و در صورت حضور اونا در تیمای ضعیف تر، کارکرد و موفقیت این بازیکنان هم، تحت تاثیر این اتفاق، ضعیف تر شده و کیفیت اون کاهش پیدا می کنه.

کارکرد بازیکنان با در نظر گرفتن حضور اونا در تیمای جور واجور، تغییر پیدا می کنه.

قرار گرفتن بازیکنا در پست مناسب خودشون هم، تاثیر زیادی در نتیجه کارکرد اونا داره، یه مهاجم قوی، با وجود امتیازای بالا، در صورت اجرا نقش به عنوان یه مدافع، در پارامترهای دفاعی دچار ضعف شده و کیفیت عملکردش نسبت به خط حمله، کاهش شدیدی پیدا می کنه.

از دیگر موارد مهم واسه هواداران سری فیفا، امتیاز کلی بازیکنان مورد علاقه اونا در بازیه. بر خلاف امتیازهای ریز و دسته بندی شده که به وسیله افراد خبره زیادی،  با دقت بسیار بالا، مشخص و دسته بندی می شه، امتیاز کلی بازیکنا، تنها، میانگینی از امتیازات اونا با در نظر گرفتن قدرت فیزیکی، سرعت، وزن و بقیه موارد مشخص دیگه ایه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   چطور از تابستانِ بدون بازی جان سالم به در ببریم؟ [تابستان ۹۶]

البته، واسه دقیق و واقعی تر شدن این امتیازات کلی، الکترونیک آرتز، بعضی وقتا دستی بر استانداردهای اون برده و اونا رو با معیارای دیگری تغییر میده. مثلا، توماس مولر، فیزیک بدنی خاصی نداشته و حتی از سرعت بالایی هم بهره نمی بره. این بازیکن در حالت عادی، در آخرً با یه رنک متوسط در فیفا، رده بندی می شه.

البته، توماس مولر، ویژگیایی مانند جای گیری فوق العاده در بازی و موقعیت شناسی بالایی داره که دید کردن این موارد در امتیاز اون به وسیله ویراستاران بازی، باعث می شه که مولر در آخر از امتیاز بالایی در این بازی، بهره ببره.

داده های آماری که واسه رده بندی بازیکنان، به صورت هر ساله به وسیله سازندگان بازی مورد بررسی قرار میگیره، سرسام آور به نظر می رسه. تعداد این داده ها، به رقمی، بیشتر از ۱۷ میلیون داده رسیده و دسته بندی و بررسی اونا، از جمله کارای هزینه بر و طاقت فرساییه که به صورت هرساله به وسیله شعبه کانادا استودیو الکترویک آرتز، انجام می شه.

۱۷ میلیون داده به وسیله سازندگان واسه رده بندی بازیکنان استفاده میشن.

آخرین موضوع مهم در بحث رده بندی بازیکنا در سری فیفا، پیشرفت و تغییر توانایی اونا در طول فصله. جدا از تغییر امتیاز کلی بازیکنا که در طول فصل و با دریافت بروزرسانیای جور واجور به وسیله الکترونیک آرتز انجام میشه، پیشرفت بازیکنان در بخش مربیگری و کاهش بهره وری اونا در زمین مسابقه با افزایش سن و سال یا قرار گرفتن در دوره افت، از جمله دیگه نگرانیای اصلی سازندگان، طی طراحی نسخه های جدید بازیه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   دعوا بر سر صد تومانی؛ معضل بده بستان رانندگان تاکسی و مسافران ادامه دارد

سری فیفا، همیشه به شناسایی بازیکنان با استعداد، حتی زودتر از خیلی از باشگاه های فوتبال، معروف بوده. در طول فصلای متوالی بخش مربیگری بازی، امتیاز بعضی از بازیکنان جوون که در نزدیک ۷۰ هست، به مرور بالا رفته و در طول فصلای بازی، اونا تبدیل به بازیکنان مهم و معرف می شن.

سازندگان فیفا، همیشه معیارهای جداگونه و خاصی رو واسه پیدا کردن بازیکنان با استعداد در نظر گرفته و حتی به صورت جداگونه، بعضی از این افراد جوون رو مورد بررسی قرار میدن.

نتیجه این بررسیا، در خیلی از زمانا، قابل قبول بوده و علاقه مندان سری فیفا، زودتر از خیلی از تماشاگران فوتبال که به این بازی دسترسی ندارن، از ظهور یه استعداد جدید در مستطیل سبز با خبر می شن.

همونطور که قبل از این خوندین، الکترونیک آرتز، انرژی و هزینه زیادی رو صرف بخشای جور واجور بازی خود می کنه و تبدیل شدن این سری، به یکی از سود رسون ترین عناوین هرساله بازیای ویدیویی، چیزی اتفاقی نیس.

نظر شما چیه؟ تا چه حدی با سیستم امتیاز دهی بازیکنان در فیفا موافق هستین و به نظر شما، چه راهکارهایی این سیستم رو دقیق و مساوی تر می کنه.