۲-۳-۸-۱ مؤلفههای خودآگاهی خودآگاهی، توانایی شناخت و فهم حالات روحی و هیجانات خود و تأثیر آنها بر روی دیگران است هر فرد نیاز دارد که درک مفهومی دقیق از هیجانات خود داشته باشد و برای سازگاری موقعیتهای فردی و اجتماعی با روشی صحیح از آنها استفاده کند. «خودآگاهی مبنای اعتمادبهنفس است، افرادی که نسبت به شناخت هیجانات خود اطمینان بیشتری دارند، ضعفها و قوتهای خود را میشناسند خودارزیابی واقعی دارند و دارای حس قوی از شایستگی خود هستند، لذا بهتر میتوانند هیجانات خویش را هدایت نموده و در زمینه اتخاذ تصمیمات شخصی، احساس اعتمادبهنفس بیشتری دارند.» ۲-۳-۸-۲ مؤلفه خود تدبیری خود تدبیری هیجانی یا کنترل هیجانات، توانایی تنظیم احساسات خود و به کار بردن درست هیجانات و هدایت آنها در جهت رسیدن به اهداف است که متکی بر توانایی خودآگاهی است. افرادی که میزان بالایی از این توانایی برخوردار هستند، با سرعت بیشتری ناملایمات زندگی را پشت سر میگذارند و در تسکین دادن خود، در جلوگیری از عکسالعملهای سریع و شتابزده هیجانی و تعدیل اضطراب و افسردگی ناشی از ناکامی، موفقترند (گلمن ۱۹۹۵) خودکنترلی هیجانی به این معنا نیست که افراد، احساسات واقعی خود را انکار یا سرکوب نمایند و همچنین به معنای کنترل بیشازاندازه و پنهان کردن همه احساسات هم نیست، بلکه مدیریت خود به این معناست که افراد انتخاب میکنند که احساساتشان را چگونه و در چه زمانی بروز دهند. مدیریت خود، سرمایه بزرگی است که به فرد این امکان را میدهد که چگونه، چه زمان و در چه مکانی هیجانات خود را ابراز کند و بدین ترتیب فرد را قادر میسازد بهگونهای که به روابط با دیگران آسیب نرسد به اهداف نائل شود و هیجانات خود را اظهار کند. ۲-۳-۸-۳ مؤلفه خود انگیزی ایجاد انگیزش در خود برای حرکت بهسوی اهداف توانایی است که فرد را در جهت کانالیزه و هدایت کردن هیجانات یاری میدهد، اشتیاق، انگیزه درونی میل رسیدن به هدف و بهکارگیری نیرو و پشتکار همراه امیدواری و خوشبینی، به فرد در مقابله با موقعیتهای دشوار زندگی، نیرو میدهد. توانایی ایجاد انگیزش و واداشتن خود به برنامهریزی و پیگیری آن تا انتها در جهت نیل به مقصود، هستهی مرکزی اثربخش بودن است. افرادی که از این توانایی برخوردارند، در کارهای محوله بسیار مولد و مؤثر میباشند. ۲-۳-۸-۴ مؤلفه همدلی به توانایی درک احساسات دیگران، درک نیازهای هیجانی آنان و مهارت در بر خود با افراد بر اساس عکسالعملهای هیجانی آنها، همدلی گفته میشود هماهنگی بااحساست دیگران، با هشیاری نسبت به هیجانات فرد دیگر آغازشده و سپس با حساس بودن نسبت به احساسات آنان ادامه مییابد. فردی با توانایی همدلی بالا بهخوبی میداند که نباید احساسات افراد را از طریق تحقیر، قضاوت انکار یا بیتوجهی، بیارزش نمودن همچنین برای درک دیدگاه دیگران و برقراری ارتباط مؤثر با آنها باید از ارزشگذاری و برچسب زدن به آنها پرهیز نمود. گلمن (۱۹۹۵) همدلی را ریشه نوعدوستی و ترمزی برای خشونت بشر میداند به اعتقاد او همدلی را میتوان یاد گرفت و یادگیری انسان از مهرومومهای اولیه زندگی شروع میشود. حتی کودکان خردسال خانوادهای مهربان که فرزندانشان را ازنظر عاطفی موردتوجه قرار میدهند، غالباً برای آرام کردن و تسکین دوست غمگین و ناراحت خود تلاش میکنند. دانستن اینکه افراد دیگر چگونه احساس میکنند دربرگیرنده درک و ارزیابی رفتارهای هیجانی و غیر گفتاری است که شامل جنبههای بدنی، حالات چهره، تن صدا و حرکات دیگران میشود. در تواناییهای اشخاص برای درک و پردازش این نوع اطلاعات هیجانی، تفاوتهای فردی وجود دارد . (سالووی ۱۹۹۳، سالووی و مایر ۱۹۹۰). بدین ترتیب افرادی با همدلی بالا توانایی شنیدن و پذیرفتن حالات هیجانی دیگران (آشفتگی، ناراحتی و یا شور و اشتیاق و …) را دارند و در برقراری ارتباط مؤثر را دیگران موفقاند. ۲-۳-۹ هوش هیجانی از دیدگاه بار-اون ریون بار- اون «هوش هیجانی را نوعی از هوش غیر شناختی میداند که شامل یک دسته از تواناییها و مهارتهای اجتماعی و هیجانی است و این توانمندیها فرد را جهت سازگاری مؤثر با فشارهای موقعیتهای دشوار اجتماعی، یاری میرساند» (بار- اون ۲۰۰۰) از دیدگاه او «هوش هیجانی در طول زمان قابلتغییر و رشد است و میتوان با برنامههای ویژهای این مهارتهای هیجانی را آموزش داد.» (بار- اون ۲۰۰۰). او هوش هیجانی را مشتمل بر پانزده مؤلفه میداند که با استفاده از خرده مقیاسهای «پرسشنامه هوش هیجانی بار-اون» سنجیده میشوند. ابعاد هوش هیجانی از دیدگاه بار-اون
۱-خودآگاهی هیجانی
۲-قاطعیت
۳-حرمت نفس
۴-خود شکوفایی
۵-استقلال
۶-همدلی
۷-روابط بین فردی
۸-مسئولیتپذیری اجتماعی
۹-حل مسئله
۱۰-واقعیت سنجی
۱۱-انعطافپذیری
۱۲-تحمل فشار
۱۳-کنترل تکانه
۱۴-شادکامی
۱۵-خوشبینی
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.