دیگه تردیدی به خود راه ندین، زمان اون شده. پاییز و زمستون امسال بهترین فرصت واسه خرید کنسول پلی استیشن ۴ یا اکس باکس وانیه که از اول نسل در فکر اون بودین. درسته که ما ایرانیا مستقیما از تخفیفای کریسمس و آخر سال میلادی بی بهره می مونیم اما این کاهش قیمت جهانی، قیمت کنسولا در کشورمون رو هم دچار تغییر قرار داده.

شایدً این سوال براتون پیش اومده که مگه سه سال از عرضه این کنسولا نمیگذره؟ بله، اما به نظر بن گیلبرت (Ben Gilbert) نویسنده سایت بیزینس اینسایدر (Business Insider) دقیقاً به خاطر همین حالا بهترین زمان واسه خرید این دو کنسوله. در ادامه مطلب دلایل گیلبرت واسه این ادعا رو می خونیم.

بازار کنسولای بازی تقریباً به صورت زیر عمل می کنه:

  • یه سازنده کنسول مانند سونی، مایکروسافت یا نینتندو کنسولی جدید رو همراه با تاریخ عرضه و قیمت اون معرفی می کنه.
  • این کنسول جدید با قیمتی تقریباً بالا عرضه می شه و قیمت این کنسول پس از گذشت ۵ الی ۱۰ سال، کم میشه.
  • پس از اون که فروش کنسول با افت مواجه شد، این چرخه تکرار می شه.

الان ما در بهترین نقطه این چرخه قرار داریم. برهه ای از زمان که قیمت کنسولا شدیدا کم شده، به خاطر کارکرد بهتر در سخت افزار اونا تغییراتی انجام شده و بازی سازان از بهترین ساختهایی خود پرده برداشتند.

به طور روشن تر، ما در شرایطی ایده آل از چرخه کنسولای بازی هستیم، جایی که شما می تونین یکی از این کنسولا رو در حالی خریداری کرده که مطمئنین چند سال ازش استفاده می کنین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   زبان طراحی متریال چگونه به گوگل آمد؟ [قسمت اول]

قیمت مناسب (۳۰۰ دلار)

دو کنسول پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان در زمان عرضه در سال ۲۰۱۳ میلادی، به ترتیب ۴۰۰ و ۵۰۰ دلار ارزش گذاری شدن. حالا در سال ۲۰۱۶ هر دو کنسول با قیمت معقولانه تر ۳۰۰ دلار، به فروش می رسن.

حتی بهتر از اون، این قیمت واسه یه کنسول جدید همراه با یه بازی درون جعبه اون تعریف شده. در صورت خرید پلی استیشن ۴، عنوان محبوب Uncharted 4 و در صورت انتخاب اکس باکس وان، نسخه چهارم سری Gears of War به صورت رایگان نصیب تون می شه.

هر دو عنوان نامبرده از بهترین بازیای نسل هشتم به حساب اومده و در سال ۲۰۱۶ عرضه شدن. هم اینکه، هر دو انحصاری کنسولای خود هستن؛ پس تنها پلی استیشن ۴ می تونه تجربه آنچارتد ۴ رو واسه شما ممکن بسازه.

هر دو کنسول حالا کوچیک تر و مفیدتر هستن.

در سال ۲۰۱۶، سونی و مایکروسافت هر دو عزمشونو جزم کردن تا تغییراتی در طراحی کنسول هاشون ایجاد کرده و مدل جدیدی رو عرضه کنن.

اکس باکس وان اس، کنسول میان نسلی جدید مایکروسافت

مثلا، اکس باکس وانی که در تصویر بالا مشاهده می کنین، اکس باکس وان اس (Xbox One S) اسمشه. این کنسول کوچیک تر، قشنگتر تر و تا حدودی قوی تر از مدل قبلیه. اکس باکس وان اس از بازیای HDR پشتیبانی کرده (باید تلویزیونی با توانایی پخش تصاویر HDR در اختیار داشته باشین) و می تونه ویدیوهای با رزولیشن ۴K رو استریم کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نگاه نزدیک سایت ما به LG V10 [اختصاصی]

طراحی پلی استیشن ۴ هم در سال ۲۰۱۶ با تغییر مواجه و مدل جدیدی از اون عرضه شد. پلی استیشن ۴ اولیه به شکل متوازی الاضلاع بود و گوشه هایی تیز داشت اما مدل جدید تا حدودی کوچیک تر بوده و گوشه های اون به صورت گرد طراحی شده. سخت افزار و کارکرد این مدل با پلی استیشن ۴ اولیه به طور کاملً یه جوره.

عرضه مدلای جدید در میونه نسل اتفاق تازه ای نیس؛ همه پلی استیشنا از زمان اولین کنسول تا به الان در میونه نسل دوباره طراحی و عرضه شدن.

طراحی اکس باکس ۳۶۰، دومین کنسول مایکروسافت هم دو بار تغییر یافت. این اقدام، سازنده های کنسول رو قادر می کنه تا هم زمان با پایین آوردن هزینه تولید سخت افزار، روحی تازه به بازار فروش کنسولای بازی بدمند.

اجرای این حرکت اقدامی برد-برد هستش: مشتریان فرصت خرید کنسولی جدید و ارزون تر رو پیدا می کنن و سازندگان کنسولا هم افزایش فروش کنسول هاشون رو جشن می گیرن.

عناوین فوق العاده فراوون واسه هر دو کنسول

پس از گذشت سه سال از نسل هشتم، بازیای با کیفیت بسیاری واسه اکس باکس وان و پلی استیشن ۴ عرضه شده. از Forza Horizon 3 واسه اکس باکس وان گرفته تا Uncharted 4 واسه پلی استیشن ۴، هر دو کنسول سهم خیلی از بازیای انحصاری دارن.

حتی بهتر از اون، بیشتر بازیای محبوب و ستایش شده واسه هر دو کنسول عرضده شدن، پس با خرید یکی از اونا، تجربه این عناوین رو از دست نمیدید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ابعاد تازه بحران سامسونگ؛ دستمزد کارمندان این شرکت در کره جنوبی افزایش نمی یابد

بازیای عالی چون Metal Gear Solid V: The Phantom Pain و Fallout 4 و عناوین جدیدی چون Titanfall 2 و Doom روی هر دو کنسول تجربه برابری رو به مخاطب ارائه میدن. خیلی از این بازیا الان تخفیفای بزرگی هم خورده ان.

در آخر، کدوم کنسول رو باید بخرین؟

بذارین به طور کاملً شفاف باشیم: اکس باکس وان و پلی استیشن ۴ کنسولای بسیار مشابهی هستن. بازیای خوبی واسه هر دو منتشر شده و هر دو کنسول قیمت برابری دارن. تا به امروز بازیای انحصاری زیادی هم واسه هر کدوم روونه بازار شده.

از دیدگاه گیلبرت، پلی استیشن ۴ واسه کارکرد روزانه گزینه بهتری هستش. اون کنسول سونی رو سیستمی زنده می دونه که حس مدرن بودن رو به صاحبش می بخشه.

اما از طرفی دیگه قبل از اراده کردن باید نکته ای مهم رو در نظر داشته باشین؛ قابلیتی به نام Backward Compatibility که لذت تجربه عناوین نسل قبلی رو واسه شما به ارمغان می آورد.

شمار خیلی از بازیای اکس باکس ۳۶۰ از راه دیسک یا دیجیتالی روی اکس باکس وان قابل بازی هستن. اگه تا به حالا عنوانی رو به صورت دیجیتالی روی اکس باکس ۳۶۰ خود دانلود کرده باشین، احتمال زیادی هست که بتونین اونا رو به صورت خودکار روی اکس باکس وان خود هم دریافت کنین.

شما در شرایط حاضر چه کنسولی رو واسه خرید انتخاب می کنین؟