ب ام و سال هاست که با مدل های رده X خود در بازارهای جهانی مشغول تاخت و تازه و با اون که کمی دیرتر از ژاپنی ها وارد این میدون (ساخت SUV) شده، ولی در همین مدت تقریبا کوتاه هم بسیار خوش درخشیده س.

نکته باحال اینجاس که رده X این خودروساز هم از دید سبک بدنه به دو دسته متفاوت تقسیم شده ان، شماره های زوج این رده، در واقع  مدلایی با طرح کوپه هستن و کلاس خاصی طبقه بندی می شن.

bm-42

نمونه عینی این سری خاص، شاهکاری به نام X6ه که نه تنها مبدع طراحی جدیدی در دنیای خودروست، بلکه از نظر گیرایی و جذابیت هم کم نظیره؛ و شماره های فرد که از روند معمولی در این کلاس پیروی کرده و نمونه بارزشان هم مدل X5ه.

این وسط، مدل X1 هم تونسته به عنوان کوچیک ترین عضو خونواده جای خاصی رو در این بازار بدست بیاره، هرچند بعضی از کارشناسان نسل اول اونو یه کراس اور واقعی نمی دونستن و بیشتر از لفظ هاچ بک واسه اون استفاده می کردن.

x1-40

تولید نسل اول ب ام و X1، در اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی در آلمان شروع شد. این خودرو مثل داداش بزرگترش X3 از پیشرانه های N20 ب ام و بهره می برد. X1 در بازار ایران تونست مثل بقیه اجناس ب ام و از همون بدو ورود آمار فروش تقریبا خوبی رو واسه خود رقم بزنه.

یه چند وقت پیش آخرین نسل از این کراس اور قشنگتر به وسیله شرکت ب ام و معرفی شد که پس از یه وقتی کوتاه پای این خودروی قشنگتر به وسیله شرکت پرشیا خودرو به ایران باز شد. ما هم طبق روال گذشته بر اون شدیم تا در اولین فرصت به سراغ این تازه وارد خاص رفته و به بررسی فنی اون بپردازیم.

بدنه ای پویا با ظاهری شکیل تر از گذشته

درحالی که نسل اول X1 به عنوان یه تفسیر منحصر بفرد از یه SUV کراس اور واسه تفریح و سرگرمی بیشتر طراحی شده بود، X1 جدید کمی محافظه کارانه و با تکرار زبون طراحی و سبک BMW معرفی شده.

مدل ۲۰۱۶ ب ام و X1 از چهره ای قوی تر و مردونه تر سود می برد. در نمای جلو چراغ های تازه طراحی شده در دو طرف جلو پنجره کلیوی شکل معروف ب ام و که در نسل جدید X1 از رشد چشم گیر ابعادی بهره مند بوده، چهره ای تهاجمی و منحصر بفرد رو واسه این کراس اور به ارمغان آورده ان.

از اون جایی که خودروی دلخواه از سری نمونه های M پکیج وارد شده به کشوره، دارای کیت بدنه ای اسپرت تر و تهاجمی تر نسبت به معدود X1ای وارد شده به کشوره.

x1-42

سپر جلو با ارتفاع تقریبا بلندی که داره نقش زیادی در هرچه با ابهت تر نشون دادن نسل جدید X1 بازی می کنه. دریچه های ورودی هوا به موتور مثل بقیه مدل های M پکیج ب ام و از همون طرح کلی پیروی می کنن که به همین خاطر نمی توان گفت ظاهر X1 به طور کامل جدید و نوآورانه س.

این مطلب را هم از دست ندهید :   حذف جک ۳.۵ میلیمتری در آیفون ۷؛ کیفیت صدای بیشتر در گرو راحتی کمتر

درحالی که طول خودرو کم شده، افزایش فاصله بین دو محور، عرض و ارتفاع خودرو و هم اینکه تغییر موقعیت قرار گرفتن موتور از حالت طولی به عرضی و کاهش اندازه موتورها باعث شده تا فضای بیشتری واسه سرنشینان و قسمت بار اون جفت و جور شه.

bm-39

در نمای جانبی، ظاهر خودرو بیشتر مثل داداش بزرگترش X3 شده که همین موضوع بازم شخصیتی با وقارتر به کوچیک ترین عضو خونواده سری X بخشیده.

رینگای ۱۹ اینچی آلومینیومی که نشون ب ام و در مرکز اون خودنمایی می کنه و هم اینکه نماد سه خط M که به جذابیت های چشمی این خودرو اضافه می کنه، از نکاتیه که نمای ظاهری رو هیجان انگیزتر از هر زمان نشون می بدن.

در نمای پشتی با طرحی جذاب تر رو به رو می شیم که می توان به جربزه گفت وجه تمایزش با نسل قبلی، چراغ های به روز شده و سپر عضلانی تر و اسپرت تر اون هستش. دو خروجی اگزوز که در دو طرف سپر جاخوش کرده ان روح اسپرت بودن رو در کالبد X1 دمیده و دلیل می شن تا نگاه هر بیننده ای به این خودرو خیره شه.

کابین باکیفیت تر و لوکس تر از گذشته

وقتی که در کابین رو باز کرده با فضایی به طور کامل از این رو به اونو شده رو به رو می شید که شاید در اول شما رو دچار دودلی کنه که وارد کابین X1 شده اید یا کابین سدانی لوکس تر مثل سری پنج؟

از اون جایی که X1 ارزون ترین محصول در سری X ب ام و به شمار می رود، متریال استفاده شده در کابین از کیفیت کمتری نسبت به بقیه مدل ها بهره می برد، با این حال در آخرین نسل از این خودرو که در این مقاله به سراغش اومدیم، خبری از متریال بی کیفیت نبوده و عوضش با فضایی به مراتب لوکس تر و شکیل تر نسبت به گذشته مواجه می شیم.

داخل این خودرو، نزدیک تر و مانوس تر به اون قلمروییه که ما رو به ب ام و پیوند می دهد. ترکیب تریم چوبی، پلاستیک، چرم و دیگر مواد نرم در کنار همدیگه، داشبورد مرتب و شیکی رو واسه اون آماده کرده.

صندلی ها، چه در جلو و هم در عقب، به راه مناسب و درخوری راحت هستن و فضای سر هم به طور کامل مناسبه، درمجموع، چهار سرنشین بزرگ سال می تونن به راحتی در اون جای گیرند.

علاوه بر تغییرات ظاهری، بازنگری اساسی در سرویس دهی و امکانات در X1 جدید یکی از نکات روشن و مهمه که یه امتیاز مثبت واسه این خودرو در این رده به حساب می آید. خودروی دلخواه یکی از فول ترین نمونه های وارد شده به کشوره که لیست بلندبالایی از امکانات رو در اختیار مالک اش قرار می دهد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   دعوا بر سر صد تومانی؛ معضل بده بستان رانندگان تاکسی و مسافران ادامه دارد

اگه بخوایم به طور خلاصه بعضی از مهم ترین آپشن های ب ام و X1 جدید معرفی کنیم، باید به موارد زیر اشاره کرد.

صندوق عقب برقی ، دوربین دید عقب، سامانه کمکی پارک، سامانه ناوبری ماهواره ای مجهز به اطلاعات به روز ترافیکی، سامانه هوشمند اعلام شرایط اضطراری، سامانه Connected Drive Lifestyle، توانایی تنظیم صندلی های عقب، سامانه های هشداری عابرین پیاده، سامانه هشداری برخورد از جلو و سامانه هشداری خروج از راه، سیستم نمایش اطلاعات خودرو روی شیشه (HUD)، کروزکنترل تطبیقی با توانایی تعین اندازه فاصله از خودروهای عقب و جلویی، سیستم تهویه مطبوع خودکار دوگانه با کانال جدا از هم واسه سرنشینان عقب و …

نکته قابل توجه در کابین و امکانات رفاهی، سیستم صوتی فوق العاده خوب و حرفه ای Harman Kardon بوده که صدایی با کیفیت و وضوح بالا رو واسه سرنشینان آماده می کنه.

bm-51

هنگام به کار گیری این سیستم گویی در سالن اجرای زنده موسیقی نشسته اید و آخر لذت رو از موسیقی درحال پخش میبرین. هم اینکه در صفحه نمایشگر موجود در کابین X1، دسترسی به شکلای جور واجور وب سایت ها به راحتی امکان پذیره و واسه این کار هم می تونید از کنترلرای سیستم IDRIVE اون بهره گیرید، کنترلرایی که جایگزینی ایده آل واسه موس کامپیوتر به حساب می آیند و همه کارکردای مخصوص اونو هم دارن.

قلب تپنده قوی در سینه X1

یکی از دلایلی که در ایران موجب شده اجناس ب ام و خوش بدرخشن، حجم موتور پایین با توان خروجی بالاست که باتوجه به قانون منع واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، یه برگ برنده واسه اجناس این برند حساب می شه.

X1 رو می توان یکی از حیرت زدگی های شرکت ب ام و دونست، X1 جدید اولین ب ام و جهان حساب می شه که روی پلت فرم دیفرانسیل جلو (مشترک با سری اجناس مینی) پیشرفت پیدا کرده و از این جهت یه سنت شکنی بزرگ در تاریخ ب ام و به حساب می آید.

در مورد این نسل دیگه خبری از کد بندی گذشته روی پیشرانه های انتخابی X1 نبوده، تغییراتی که روی پیشرانه ها انجام شده دلیل شده تا کد اون ها هم عوض شن. به طور مثال مدل ۲۵i که حالا خودروهای وارد شده مدل ۲۰۱۶ به کشور از اون بهره می گیرند قوی ترین نمونه واسه X1 های جدیده.

هم اینکه دارای سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ (X DRIVE) هستن که اشکالی از نظر مشخصات فنی به اونا وارد نیس. خودروی مورد نظر دارای پیشرانه ای چهار سیلندر با حجم دقیق ۱۹۹۸ سی سیه که به لطف سیستم تویین پاور توربو توانایی تولید ۲۳۱ اسب بخار رو در ۵۰۰۰ دور در دقیقه داره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   تلفن هوشند P8 از هوآوی رسماً معرفی شد

هم اینکه ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور عدد قابل توجهیه که در ۱۲۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه ملموسه. این اعداد و ارقام خروجی از پیشرانه جدید X1 موجب شده تا این کراس اور زیبای ۱۶۱۵ کیلوگرمی به لطف جعبه دنده ۸ سرعته استپ ترونیک فقط در مدت ۶٫۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسه که نسبت به مدل قبلی کاهش چند دهم ثانیه ای رو نشون میده.

هم اینکه سقف سرعت ۲۳۵ کیلومتری یکی دیگه از نکاتیه که می تونه اسپرت بودن این کراس اور رو نمایان کنه. انتخاب حالتای جور واجور رانندگی یکی دیگه از امکانات این خودرو بوده که شامل Sport، Eco Pro و حالت Comfort بوده که هرکدوم از این حالات بسته به نوع انتخاب راننده، زمان تعویض دنده رو تعیین می کنه و لذت رانندگی اسپرت و در عین حال آروم و راحت رو واسه شما آماده می کنه.

تجربه رانندگی با X1 2016

X1 جدید نسبت به مدل گذشته از سواری نرم تر و راحت تری برخورداره. وقتی که پیشرانه رو استارت می زنید صدای نه خیلی خیلی از موتور بر می پاشه که با بالا رفتن دور موتور به غرشی گوش نواز اما ملایم بدل می شه.

هنگام شروع حرکت در حالت عادی شتاب تقریبا خوبی رو احساس می کنین که به لطف گشتاور بالای موتور که از دورموتور ۱۲۰۰ دور در دقیقه قابل لمس بوده سر می گیرد.

هم اینکه این حس هیجان در حالت اسپرت دو برابر شده، گویی در لحظه شتاب گیری شما رو به صندلی ایی که روی اون نشستید میخ و پرچ کرده ان. فرمون پذیری عالی و هندلینگ مناسب یکی دیگه از نقاط قوت X1 بوده که از ابا و اجدادش به ارث برده. از اون جایی که موضوع کمبود دید موضوع ای مهم در خودروهای کراس اور به شمار می رود، در X1 هم با اون مواجه هستیم.

کمبود دید آینه های جانبی موضوعیه که نقش سیستم رادار نقطه کور رو پررنگ تر می کنه. اما بدیش اینه در این مدل تماشاگر این سیستم نیستیم که طبیعتا هم با درنظر گرفتن جایگاه و رده ای که X1 در اون جای داره، این موضوع قابل چشم پوشیه.

قیمت و شرایط بازار ب ام و X1 جدید

در آخر اگه بخوایم نتیجه گیری کلی از این تازه وارد خوش خط و خال داشته باشیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که لذت سواری، کیفیت متریال به کار رفته در ساخت و هم اینکه ارائه امکانات رفاهی مناسب در کنار توان خروجی موتور، همه نکاتیه که X1 رو از بقیه رقبای هم رده اش مثل لکسوس NX200t برتری می بدن.

الان این خودرو در بازار با قیمتی حدود ۳۴۰ میلیون تومن خرید و فروش می شه که باتوجه به نوسانات بازار احتمال زیاد شدن قیمت اونم دور از انتظار نیس.

bm-44

در آخر از محسن خداکرم مالک محترم خودرو و هم اینکه حمیدرضا خداکرم جهت هماهنگی های لازم واسه انجام تست، آخر تشکر رو داریم.