بررسی مقایسه ای رابطه سرمایه اجتماعی با هویت ملی در دو شهر کرمانشاه و جوانرود- قسمت …

۴- پرچم سه رنگ ایران مایه افتخار من است.
۵- مردم نقش اساسی در انتخاب مسئولین اجرایی کشور را دارند.
۶- نمایندگان مجلس دغدغه اصلی شان خدمت به مردم است.
۷- اگر فردی به نظام جمهوری اسلامی توهین کند ناراحت می شوم
۸- مواضع دولت در باب انرژی هسته ای قابل قبول است.
۵)بعد دینی: داشتن دین و تعالیم دینی مشترک – پایبندی و وفاداری به ان – اعتقاد و تمایل به مناسک و آیین های مذهبی فراگیر در روند شکل دهی هویت ملی بسیار موثر است.(حیدری- ۱۳۸۳ :۳۴۸) که با چهار سوال مورد سنجش قرار گرفته است:
۱- در هیئت های مذهبی شرکت میکنم
۲- به احکام نماز و روزه شناخت کافی دارم.
۳- در مناسبتهای مذهبی به مسجد می روم.
۴- دین گمشده بشر امروزی است که می تواند بسیاری از مشکلات او را حل کند
۶) بعد فرهنگی: میراث فرهنگی مشترک گسترده و فراگیر یکی از مهمترین اجزای هویت ملی است که سبب توافق فرهنگی می شود(عسکری خانقاه- ۱۳۷۸: ۷۶) که با چهار سوال مورد سنجش قرار گرفته است:
۱- عید نوروز از دوست داشتنی ترین سنت های ایرانی است.
۲- حافظ و سعدی نماد فرهنگ ملی ماست.
۳- تمدن ایرانی از برجسته ترین تمدنهای بشری است.
۴- دوست دارم در مراسماتی شرکت کنم که برگرفته از سنت ایرانی باشد
۷) بعد زبانی: زبان وسیله اندیشیدن – جهان بینی – کنش اجتماعی – هویت اجتماعی و دو روابط خرد و کلان وی با جهان پیرامون و زمانهای گذشته و حال و آینده است(یوسفی-۱۳۷۹ :۲۱). که با پنج سوال مورد سنجش قرار گرفته است:
۱- زبان فارسی باید از واژه های بیگانه خالی شود.
۲- موسیقی ایرانی در دنیا کم نظیر است.
۳- شاهنامه فردوسی سند ایرانیت است.
۴- نام فرزندم باید واژه ای فارسی باشد.
۵- از اینکه در شهر دیگری با زبان دیگری زندگی کنم ناراحت نمی شوم.
۳-۶-۲-متغیر مستقل
سرمایه اجتماعی:
تعریف نظریسرمایه اجتماعی آن نوع شبکه ای از روابط و پیوندهای مبتنی بر اعتماد اجتماعی بین فردی و تعاملات با نهادها – سازمانها و گروههای اجتماعی که قرین همبستگی و انسجام اجتماعی و برخورداری افراد و گروهها از حمایت و انرژی لازم برای تسهیل کنشها در جهت تحقق اهداف فردی و جمعی می باشد.(موسوی و عبدالهی – ۱۳۸۶ :۲۱۲)
پوتنام سرمایه اجتماعی خاصی را بر پایه فامیلی، دوستی‌ها و آشنایی‌های نزدیک می‌داند که حالت درون گروهی دارد و با تقویت همگونی و هویت ویژه افراد هم طبقه آنها را پیوند می‌دهد و برعکس سرمایه اجتماعی عام یا پل زن افراد غریبه‌تری را که در حوزه‌های خود فعالند و هویت‌های ناهمگون دارند به طور گسترده پیوند می‌دهد (فیلد، ۱۳۸۵: ۱۰۲و۱۰۱) و جامعه مدنی اوج سرمایه برون گروه است. نان لین هم به جای سرمایه اجتماعی درون گروه و برون گروه پوتنام و انحصاری و پل زن ولکاک، تعبیر ارتباطات قوی و ضعیف را مطرح می‌کند.
تعریف عملیاتی:
برای سنجش سرمایه اجتماعی از شاخص های زیر استفاده می شود:
اعتماد اجتماعی:
اعتماد لازمه شکل گیری پیوندها و معاهدات اجتماعی است که ایجاد کننده تعاون و همیاری است و فقط در این حالت است که در عین وجود تفاوتها قادر به حل مشکلات و انجام تعهدات اجتماعی می شوند و آنتونی گیدنز اعتماد و تاثیر ان بر فرایند توسعه را زیر بنای جوامع مدرن می داند. هر جا سطح اعتماد اجتماعی بالا باشد همیاری مردم در عرصه های اجتماعی بیشتر و اسیبهای اجتماعی کمتر است(اکبری- ۱۳۸۳: ۱۱) که در سطح اجتماعی شامل اعتماد به گروهها و نهادهای اجتماعی و مسئولین کشوری و در سطح فردی هم به احساس دوستی و تعلق به یکی بودن با دیگران را میرساندکه در این تحقیق با هفت سوال سنجیده می شود:
۱- از زندگی در کنار هم زبانانم احساس آرامش دارم.
۲- در شهر غریب فقط به یک هم زبان میتوان اطمینان کرد.
۳- حاضرم برای خانواده و فامیلم در بانک ضامن شوم.
۴- مسئولین که کرد هستند دلسوزی بیشتری در حل مشکلات دارند.
۵- هر مسئولی که متعهد به ایران باشد در صدد رفع مشکلات مردم است.
۶- با دیدن نیروهای پلیس احساس امنیت میکنم.
۷- اگر کارم به دادگاه بیافتد به رای عادلانه قاضی مطمئنم.
۲)انسجام اجتماعی:
امیل دورکیم از اولین جامعه شناسانی است که مفهوم انسجام را به کار برد. ترنر به نقل از دورکیم می گوید انسجام وقتی روی می دهد که عواطف افراد به وسیله نمادهای فرهنگی تنظیم شوند. جایی که افراد متصل به جماعت اجتماعی شده باشند – جایی که کنشها تنظیم شده و به وسیله هنجارها هماهنگ شده اند (همان-۱۷)که در این تحقیق با هشت سوال سنجیده می شود:
۱- زبان کردی عامل مهمی در تقویت مردم منطقه است.
۲- باید برای گرفتن امکانات برای منطقه حداکثر تلاش انجام شود.
۳- برجسته کردن مشترکات قومی مثل آداب و رسوم کردی برای نزدیک شدن مردم منطقه به هم ضروری است.
۴- قومیت مهم نیست هر ایرانی که به کشور خدمت کند را می ستایم.

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir