Posted on: ژانویه 20, 2019 Posted by: 92 Comments: 0

آلودگی‌ زيست محيطي:/پایان نامه درباره بازاریابی سبز

ايران، همانند بسياري از كشورهاي دنيا از سطح بالاي آلودگي هوا، كيفيت پايين آب، حجم بالاي آلودگی‌های صوتي ناشي از ترافيك، ميزان زياد زباله‌های دفع نشدني و كاهش سريع منابع انرژي رنج می‌برد. مشكلات زيست محيطي عمدتاً به واسطه مصرف گرايي ناهنجار و فعالیت‌های ناپايدار ايجاد می‌شود. با ايجاد تغييراتي كوچك در شيوه زندگي و عادات مصرفي، هر فرد می‌تواند مشاركت ارزشمندي در اين حركت داشته باشد. دولت ايران می‌تواند استراتژی‌های متفاوتي را در تشويق مصرف پايدار و توسعه رفتار سبز به كار گيرد. با توجه به مشكلات زيست محيطي روزافزون و تأثیرات سوء مصرف گرايي بر سلامت جسمي و روحي انسان‌ها، پرداختن به محصولات سبز امري اجتناب ناپذير در شرکت‌های تولید کننده ایرانی می‌باشد. بر اساس اعلام سازمان حفاظت از محیط زيست، در تهران حدود 60 سازمان غيردولتي سبز وجود دارد و تا كنون پژوهش‌های دانشگاهي در مورد نحوه‌ی رفتار مصرف كننده حامي محيط زيست در داخل كشور انجام نشده است، در صورتيكه اين موضوع در جهان هر روز اهميت بيشتري پيدا می‌کند. علاوه بر اين، با پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني، اهميت استانداردهاي زيست محيطي خود را بيشتر نشان خواهد داد. علاوه بر اين، جهت رسيدن به دركي بهتر نسبت به جنبش زيست محيطی يك ملّت خاص، آزمون چگونگي نگاه مصرف كنندگان آن كشور نسبت به مسايل زيست محيطي و در نتيجه نحوه‌ی رفتار آن‌ها، شروع خوبي خواهد بود (چان، ریکی[1]، 2001).

آلودگی‌های زيست محيطي كه در نتيجه توليدات و مصارف انساني پديد آمده، از جمله مسائلي هستند كه بارها توسط سازمان‌های فعال در اين زمينه به عنوان تهديدي براي بشر شناخته شده‌اند. در اين ميان برخي از صنايع و شرکت‌ها با به کار گیری اقداماتي، گام‌های لازم را جهت كاهش اثرات نهايي كه بر محيط زيست می‌توانند داشته باشند برداشته‌اند. از جمله اين اقدامات بازاريابي سبز يا محيط زيست دوستانه است، يعني؛ توسعه زيست محيطي و طبيعي فعالیت‌های بازاريابي، با به‌کارگیری نقش مسئولیت پذيري زيست محيطي/ اجتماعي شرکت‌ها به منظور توسعه پايدار. (كيو 2011،ص 4) از اين رو شرکت‌ها بايد تأثيرات منفي زيست محيطي خود را در توليد، توزيع، تأمين مواد اوليه و مصرف انرژي به طرز قابل توجهي كاهش دهند. در غير اين صورت به وسيله قوانين و تقاضاي سرسختانه مشتريان به عقب رانده خواهند شد (گرانت، 2008، ص1) در اين اقدامات شرکت‌ها بايد فعالیت‌های خود را در توليد، توزيع، تبليغ و قيمت گذاري محصولات به گونه‌ای انجام دهند كه ضمن حداقل نمودن زیان‌های زيست محيطي، مصرف كنندگان را نيز به سوي رفتاري محيط زيست دوستانه سوق دهند. :

[1] Chan, Richy

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر قصد خرید مصرف کنندگان (مطالعه موردی: مصرف کنندگان محصولات لبنی شرکت صالح در شهرستان بابل)

Categories: