کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر

 

افزایش مشتری و فروش، بازاریابی محتوا، تبلیغات اینترنتی

بازاریابی محتوا

کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر

سعید رهبری

۳۸

۲

۲۸ ۰۱۱۶

واسه شروع بذارین یه توضیح سریع در مورد کپی رایتینگ به کسائی بدیم که میخوان این صفحه رو هر چی زودتر ببندند و بعد به سراغ داستان خودمون بریم.

کپی رایتینگ چیه؟

کپی رایتینگ به معنی نوشتن متن تبلیغاتی یا همون متن فروش است. هدف شما از این متن اون هستش که خواننده رو راضی به کاری کنین. حال اینکار می تونه خرید محصول باشه، یا عضویت در خبرنامه یا تماس با شما واسه دریافت اطلاعات بیشتر.

با شخصیت اصلی داستان کپی رایتینگ ما آشنا شید!

، حالا بذارین شما رو با آقا فرهاد آشنا کنم:

اما همونطور که می دونید، فروش سیب زمینی به صورت اینترنتی خیلی کار راحتی نیس. به خاطر همین هم آقا فرهاد تلاش کرده چند تا راه حل تبلیغاتی موثر واسه سایت خودش پیش بگیره. بیایید با هم به چند تا از راهکارهای اون نگاهی بندازیم:

راه حل

اما… هیچکدام از این روش ها برگشت سرمایه زیادی براش ندارن و هزینه ها هم شدیدا بالا هستن. پس کم کم داره از بازار آنلاین سیب زمینی نا امید می شه. تا اینکه…

آقا فرهاد و مهارت کپی رایتینگ (یا همون نوشتن متن تبلیغاتی موثر)

به این ترتیبه که اون نکات بسیاری رو در این مورد یاد میگیره. مثلاً می فهمه که فرق بین تولید محتوا با کپی رایتینگ دقیقاً چیه.

فرق کپی رایتینگ با تولید محتوا چیه؟

در تولید محتوا هدف شما اینه که با تولید محتوای در رابطه و به درد بخور به کاربران خود در اراده کردن کمک کنین و خوانندگان بیشتری رو جذب کنین. یعنی تمرکز بروی جذب کاربره. اما در کپی رایتینگ تمرکز شما راضی کردن مشتری است. پس

اراده کردن

  • تولید محتوا شامل وبلاگ نویسی، ایجاد پادکست و خبرنامه ایمیلی می شه.
  • اما کپی رایتینگ بیشتر به متن صفحات فروش و تبلیغات شما مربوط می شه.

با اینحال این دو رابطه نزدیکی با همدیگه دارن و واسه اینکه آقا فرهاد بتونه از پس تموم کارای بازاریابی محتوا بر بیاد، لازمه با فوت وفنای کپی رایتینگ هم آشنا باشه. (ما در وبلاگ خود هر دو بخش کپی رایتینگ و تولید محتوا رو به عنوان زیر مجموعه ای از دسته بازاریابی محتوا در نظر گرفتیم.)

چیجوری کپی رایتینگ در تولید محتوا اثر میذاره؟

  • ممکنه تیترهای شما حوصله سربر باشن.
  • تیترهایتان زیادتر از اندازه هوشمندانه باشن.
  • دقیقاً به سود محتوای خود واسه مشتری فکر نکرده باشین.
  • محتوای شما حس صمیمیت و اعتماد ایجاد نمی کنه.
  • یا اینکه یه فراخوان عمل (Call to Action) روشن و دقیق نداشته باشین.

و کپی رایتینگ دقیقاً همینجاست که وارد عمل می شه و به آقا فرهاد یاد میده چیجوری کاری کنه که مخاطب حتماً مطلبش رو بخونه و کاری که اون می خواد رو بکنه. پس اون متوجه شده که حتی فروش محتوا به مشتری هم می تونه بخشی از راه هدف دار کپی رایتینگ باشه.

می خواید با تولید محتوا به یه برند مطرح تبدیل شید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.

برنامه ریزی

واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

مدیریت و تولید محتوا

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

چه نکاتی در نوشتن متن تبلیغاتی اهمیّت دارن؟

، آقا فرهاد با خوندن تموم مطالب کپی رایتینگ که تونسته در اینترنت پیدا کنه، فهمیده که خودش و ما باید با متن تبلیغاتی خودمون بتونیم:

  • کاری کنیم مخاطب با ما درگیر بشه… نه اینکه با نوشته های تبلیغاتی مزاحمش بشیم.
  • با سخاوت چیزی مهم به خواننده ارائه بدیم… نه اینکه فقط با طمع ازش خواسته داشته باشیم.
  • کاری کنیم که بخواد از ما خرید کنن… نه زوری و با تحمیل… بلکه با تولید محتوایی که هم لذت بخشه و هم بهش کمک کرده.
این مطلب را هم بخوانید :  عکس های جالب از تفریحگاه تابستانی علی کله

دیگه وقتشه که آقا فرهاد این دونسته های خودشو در عمل امتحان کنه.

روش اول: کپی رایتینگ در مکاتبه مستقیم

واسه شروع، آقا فرهاد تصمیم می گیره اصول کپی رایتینگ رو در مکاتبه مستقیم با مخاطبان خود استفاده کنه تا ببینه تاثیر کپی رایتینگ واقعاً چقدره. مکاتبه مستقیم واسه آقا فرهاد یعنی همون ایمیلای تبلیغاتی که واسه افراد جور واجور میفرسته.

بایدها و نبایدهای تولید محتوا و کپی رایتینگ سئو

متن ایمیل تبلیغاتی آقا فرهاد قبل از آشنایی با کپی رایتینگ

تا به اینجا اون ایمیلایی مشابه نمونه زیر می فرستاده و تلاش می کرده از این روش مخاطبش رو راضی به خرید سیب زمینی کنه:

این ایمیل واقعاً حوصلۀ آدم رو سرررر می بره و مشخصه که نمیشه ازش جواب گرفت.

متن ایمیل تبلیغاتی آقا فرهاد بعد از آشنایی با کپی رایتینگ

حالا آقا فرهاد می دونه که چه چیزایی در نوشتن یه متن فروش خوب موثر هستن. پس دوباره به سراغ ایمیل خودش میره و اونو ویرایش میده تا این ایمیل رو دوباره واسه آقای پولپاروکن بفرسته.

با فرستادن این ایمیل جدید، فروش شدیدا زیاد شده… و تنها چیزی که آقا فرهاد تغییر داده، متن فروش ایمیلا بوده.

و این… قدرت کپی رایتینگه!

روش دوم: کپی رایتینگ سایت (یا نوشتن متن سایت) طبق اصول سئو

طبیعتاً آقا فرهاد توی تحقیقات خودش با مبحث سئو (SEO) هم آشنا شده و می خواد توی سایت خودش از فوت وفنای تولید محتوا و کپی رایتینگ طبق اصول سئو استفاده کنه.

کپی رایتینگ طبق اصول سئو چیه و چیجوری ممکنه؟

آقا فرهاد فهمیده که سئو واقعاً خیلی تخصصی نیس و به طور کاملً برعکس، واقعا ساده س!. سئو یعنی بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوگر (Search Engine Optimization) که در نتیجه اش، سایت آقا فرهاد بین یافته های اول جستجوی در رابطه گوگل نشون داده میشه.

سئو

خیلی هم ساده میشه طبق اصول سئو به نوشتن متون فروش و تبلیغاتی پرداخت:

  • یه کلید واژه پر جستجو رو هدف بگیرین که مربوط به زمینه کاریتون باشه.
  • با در نظر گرفتن این کلید واژه، محتوای خود رو بهینه سازی و کامل کنین.
  • کاری کنین که این مطلب در کلید واژه مشخص شده، بین یافته های اصلی نشون داده بشه.

(پیشنهاد می کنم مطلب همکار من که یه داستان از موفقیت تولید محتوا با سئو کلاه سفید رو روایت می کنه، به هیچوجه از دست ندین.)

عملیات بهینه سازی مطالب آقا فرهاد طبق کلمات کلیدی اصلی

دیگه وقت دست به کار شدنه. آقا فرهاد مرحله تحقیق کلید واژه رو شروع می کنه و می بینه که کاربران ایرونی کدوم کلمه ها و عبارت ها رو در مورد سیب زمینی جستجو می کنن و هر کدوم از اونها چقدر جستجو دارن. در نتیجه یه جدول آماده میشه که می تونین اینجا ببینیدش:

کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا چه فرقی داره؟

، خوشبخانه آقا فرهاد تخصص زیادی در مورد سیب زمینی داره و به آشپزی هم علاقه داره. پس تصمیم میگیره هم توی صفحه اصلی خودش در مورد خواص سیب زمینی بنویسه و هم یه بخش در مورد آشپزی با سیب زمینی راه بندازه. اینطوری، حتماً می تونه یه رتبه عالی توی یافته های جستجو داشته باشه و ورودی گوگل خودشو زیاد کنه.

خطرات نوشتن متنای بی فایده و اسپم

اسپم

حالا خوبیش اینه، آقا فرهاد خوب میدونه که نوشتن مطالب بی در و پیکر، نه فقط براش سودی نداره، که حتی باعث میشه گوگل جریمه اش کنه.

شاید چند سال پیش می تونستید موتورهای جستجو رو با پر کردن یه مطلب مزخرف از کلید واژه های جور واجور، گول بزنین، اما اینکار دیگه خیلی موثر نیس. واقعا، موتورهای جستجویی (مثل گوگل) وقتی بفهمن که شما تلاش دارین با محتوای بی خاصیت توی یافته های بالا بیاد (که آقا فرهاد فهمیده بهش میگن اسپم کردن)، شما رو جریمه و از یافته های جستجو پایین پرت می کنن.

این مطلب را هم بخوانید :  عکس های دیدنی روز ۲۷ مرداد

با اینحال، موتورهای جستجو عاشق مطالب عالی هستن که واقعا بتونن به مردم کمک کنن!

اضافه کردن بخش خواص سیب زمینی به صفحه اصلی

یافته های تحقیق کلمات کلیدی نشون میداد که خیلیا دوست دارن درباره خواص سیب زمینی بدونند. پس حتماً باید در این مورد هم اطلاعاتی رو به مخاطبان داد و اونها رو با متن فروش سایت درگیر کرد.

پس آقا فرهاد سایت خودشو کمی ویرایش میده و اونو به این شکل در میاره:

اضافه کردن بخش آشپزی با سیب زمینی

آقا فرهاد، علاوه بر این قسمت فواید، یه صفحۀ آشپزی کردن با سیب زمینی هم به سایت اضافه می کنه و واسه شروع تصمیم میگیره یه مطلب عالی در مورد روش درست کردن کوکو سیب زمینی بنویسه.

واقعاً هم همه تلاش خودشو می کنه تا چیزی که مینویسه، بهترین راهنمای پخت کوکو سیب زمینی باشه. به چه دلیل؟ چون می دونه موتورهای جستجوگر می تونن بفهمن که آدما چه مقالاتی رو می خونن و ازشون حال می کنن

نتیجه یه مطلب خیلی کامل میشه که تموم مواد لازم و همینطور فوت وفنا و روشای جور واجور پخت کوکو سیب زمینی رو به خواننده توضیح میده. (اونقدر خوب که حتی وب سایتای دیگه هم بهش لینک میدن.) موتور جستجو هم کم کم متوجه میشه که مقاله آقا فرهاد داره خیلی خواننده پیدا میکنه و در آخر اونو به عنوان نتیجه اول جستجو نمایش میده.

نکته مهم: آقا فرهاد با مهارت تموم یه فراخوان عمل (Call to Action) خوب هم واسه مقاله خودش در نظر میگیره که تو اون به خوانندها پیشنهاد میده همین الان بهترین سیب زمینی ممکن رو از سایت آقا فرهاد جفت و جور کنن.

نتیجه همه این کارا این میشه که آقا فرهاد با موفقیت کار و کاسبی آنلاین خودشو گسترش میده و روزانه درآمد بسیار خیلی از راه فروش سیب زمینی کسب می کنه. همه این کارا هم فقط با یاد گرفتن اصول کپی رایتینگ ممکن شده. اصولی که مطمئناً در خیلی جاهای دیگه هم واسه آقا فرهاد کاربرد دارن.

کپی رایتینگ در چه جاهای دیگری کاربرد داره؟

آقا فرهاد بعدا با موفقیت از همین فوت وفنای کپی رایتینگ واسه جذب مشتری از راه های دیگه هم استفاده می کنه:

  • تبلیغات کاغذی (بروشور، تراکت و …)
  • تبلیغات پیامکی
  • متن ویدئوها و پادکستا
  • حتی مکالمات تلفنی و ملاقاتای حضوری
  • سخرانی عمومی (به عنوان سیب زمینی فروش نمونۀ سال)
  • و …

فوت وفنای نوشتن متن فروش و متن تبلیغاتی موثر

همونطور که فهمیدیم، کپی رایتینگ یعنی کلماتی رو بروی کاغذ بیاریم که مطمئن هستیم فروش بیشتر ما رو تضمین می کنن. حالا این کلمات می تونن واسه یه متن فروش اجناس و خدمات در خود سایت ما باشن یا اینکه یه متن تبلیغاتی باشن که به مخاطب ارسال می کنیم.

حالا که شما با معنی کپی رایتینگ آشنا شدید، دیگه می تونیم به بحث فوت وفنای مربوط به اون بپردازیم. اما فکر می کنم واسه امروز به اندازۀ کافی خوانیدم. پس بررسی روشای جور واجور و اصول کپی رایتینگ رو به مطالب بعدی خود موکول می کنیم. البته واسه شروع می تونین مطالب جور واجور ما در مورد روانشناسی مصرف کننده و بازاریابی رو بخونین.

روانشناسی

منتظر نظرات شما در مورد اهمیّت کپی رایتینگ هستیم

ما خوشحال میشیم که شمام نظرات خود رو در مورد اهمیّت نوشتن متن تبلیغاتی و متن فروش با ما در میان بذارین و حتی فوت وفنای جور واجور در این مورد رو با ما در میان بذارین. اگه هم سوالی براتون پیش اومده، از راه همین بخش با ما در رابطه باشین.