با ارائه مجوز نسل سوم و بالاتر اینترنت همراه به اپراتورای موبایل، برنامه های مختلفی به وسیله اپراتورهای نامبرده واسه پیشرفت ی شبکه و خدمات در حال پیگیری هستن. اما حتی بر خلاف میلیاردها تومن سرمایه گذاری روی پیشرفت شبکه، نگرانیایی پیش روی اپراتوهای موبایل قرار داره. یکی از نگرانی های اپراتورای همراه واسه پیشرفت خدمات نسل سوم و چهارم خود کمبود فضای فرکانسی و نبود ارائه فرکانس های پایین (۷۰۰ و ۸۰۰) است که هم حالا در اختیار صدا و سیما قرار دارن.

این باند ها به واسطه پوشش بسیار وسیع تر خود نسبت به بقیه باندهای فرکانسی، واسه اپراتورای همراه کشور ارزش بسیار زیادی دارن و از پایهً به خاطر همین قبل از این در اختیار سازمان صدا و سیما قرار گرفتن. اما کم کم و با پیشرفت فناوریای ارتباطی، نیاز سازمانای تلویزیونی به اونا روز به روز کمتر و ضرورت بازنگری در چگونگی به کار گیری این فرکانسا بیشتر می شه. به زبون ساده امروز با این باندای فرکانسی میشه مناطق محروم و دورافتاده کشور رو با دردسر و هزینه بسیار کمتری تحت پوشش خدمات اپراتورهای همراه قرار داد.

در واقع دیجیتالی شدن برنامه های تلویزیونی، تکیه و نیاز سازمانای تلویزیونی به این باندهای فرکانسی رو کمتر می کنه. بر همین پایه اتحادیه بین المللی مخابرات از چند سال پیش به همه سازمانای تلویزیونی سطح جهان اعلام کرده این فضای فرکانسی رو آزاد و در اختیار اپراتورای موبایل بذارن. براساس قوانین بین المللی سازمان های تلویزیونی تا تیرماه سال جاری فرصت دارن از باند ۸۰۰ خارج شن. مهلت خروج سازمانای نامبرده از باند فرکانسی ۷۰۰ هم ۱ تا ۲ سال آینده در نظر گرفته شده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   اپیک گیمز در گذر زمان [قسمت سوم]

در کشور ما از نظر قانونی مدیریت فضای فرکانسی کشور با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوییه. این سازمان ً تمایل زیادی به آزادسازی فرکانس های پایین داره اما از طرف دیگه به سازمان صدا و سیما هم واسه حفظ این فرکانسا اختیاراتی داده شده. روند دیجیتالی شدن برنامه های تلویزیونی چند سالیه که به وسیله سازمان صدا و سیمای کشورمون دنبال می شه و اینطوری انتظار کلی اینه که با پایان این روند، صدا و سیما باندای فرکانسی نامبرده رو به اپراتورای تلفن همراه واگذار کنه که ً در این مورد اختلاف نظرایی هم هست.

اما سازمان صدا و سیما هم با وجود اختیاراتی که داره، با محدودیت هایی هم روبرو شدن. مثلا امروزه قسمت کلی ای از پخش برنامه های تلویزیونی دنیا از راه ماهواره ها صورت می گیرد. این در حالیه که سازمان صدا و سیمای کشور از بعضی از امکاناتی که سازمان های مشابه در سطح دنیا دارن نداره. روند دیجیتالی شدن شبکه ها صدا و سیما هم به دلایلی هنوز به طور کامل محقق نشده. به هر حال روند آزادسازی فرکانسای نامبرده اتفاقیه که در آخر باید اتفاق بیفته. با در نظر گرفتن تعاملات موجود بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متولی مدیریت فضای فرکانسی کشور، و سازمان صدا و سیما به عنوان نهادی که این فرکانسا رو در اختیار داره، این روند در حال پیگیریه.

اما اتفاق تازه ای که در رأس مدیریت سازمان صدا و سیما افتاده افق این ماجرا رو تا حدی بازتر می کنه. همونجوری که شایدً تا حالا اخبار اونو شنیدین، با انصراف محمد سرافراز از سمت خود، دکتر عبدالعلی علی عسکری، معاون فنی قبلی سازمان صدا و سیما، طی حکمی از طرف مقام معظم رهبری به ریاست این سازمان منصوب شده. علی عسکری کارشناسی مهندسی الکترونیک، کارشناسی ارشد مدیریت و دکترای سیستم و بهره وری داره و با در نظر گرفتن سابقه ۱۹ سال فعالیت رسانه ای و برخورداری از تخصص فنی این بخش، بهتر از هرکی دیگری مهم بودن این آزادسازی فرکانسی رو درک می کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   حیوانات عجیب: سخت جان ترین موجودی که می تواند در فضا هم زنده بماند

در واقع یکی از مهم ترین ویژگیای ریاست جدید سازمان صدا و سیما، به تایید خیلی از فعالان این بخش آینده نگری براساس تحقیق اساسی ایشانه. خود تجربه تبدیل آنالوگ به دیجیتال، نمونه ای از این آینده نگری هستش. تعامل سازنده با نهادای جور واجور هم از دیگر ویژگی های علی عسکریه که در جایگاه های قبلی ایشون، خود رو به بهترین وجه نشون داده. اما اینکه انتصاب علی عسکری به ریاست سازمان صدا و سیما می تونه اپراتورهای همراه کشورمون رو به تسریع روند آزادسازی باندای مورد نیازشون دلگرم کنه یا نه کاریه که باید کمی صبر کرد و در عمل تماشاگر به ثمر نشستنش باشیم.